Struikrietzanger Scherpenissepolder en determinatie

Gestart door GertJ, juni 17, 2009, 11:31:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15324&page=1: Mogelijke struikrietzanger bij Poortvliet.

slaat Pim Wolf weer toe?

Groet Gert Jager

Steven Wytema

Citaat van: GertJ op juni 17, 2009, 11:31:14 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15324&page=1: Mogelijke struikrietzanger bij Poortvliet.

slaat Pim Wolf weer toe?
ik gok van wel: geluidsopnames en beelden komen eraan
de vogel hield trouwens al snel (net als de vogel van limburg) vrij snel z'n snavel

wat me nog meer opvalt is hoe lauw er wordt gereageerd op deze MEGA
Steven Wytema


Folkert Jan

#2
Citaat van: scwytema op juni 17, 2009, 16:38:03 PM
Citaat van: GertJ op juni 17, 2009, 11:31:14 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15324&page=1: Mogelijke struikrietzanger bij Poortvliet.

slaat Pim Wolf weer toe?
ik gok van wel: geluidsopnames en beelden komen eraan
de vogel hield trouwens al snel (net als de vogel van limburg) vrij snel z'n snavel

wat me nog meer opvalt is hoe lauw er wordt gereageerd op deze MEGA

Iedereen op zen werk en nog geen bericht van zekere determinatie misschien?
Balen dat ik vandaag niet kan, hopen op morgen maar dan :'(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: scwytema op juni 17, 2009, 16:38:03 PM

ik gok van wel: geluidsopnames en beelden komen eraan
de vogel hield trouwens al snel (net als de vogel van limburg) vrij snel z'n snavel

wat me nog meer opvalt is hoe lauw er wordt gereageerd op deze MEGA
Iedereen wacht op het resultaat van "wordt aan gewerkt"?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen


Thomas van der Es

Vanmiddag tussen half vier en vijf op de plek geweest en een enkele keer wat zangerig 'gebrabbel' in de brandnetels. Vogel zat vanochtend ook regelmatig in de brandnetels aldaar,maar verkoos vaker de jonge wilgjes (pim/mark). Helaas moest ik weer weg daarna.. Niemand ter plaatse..Geen opvallende bosriet aanwezig langs de watergang. Helaas zo dus weinig nuttigs toe kunnen voegen wat betret de determinatie.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Justin Jansen

Citaat van: scwytema op juni 17, 2009, 16:38:03 PM
Citaat van: GertJ op juni 17, 2009, 11:31:14 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15324&page=1: Mogelijke struikrietzanger bij Poortvliet.

slaat Pim Wolf weer toe?
ik gok van wel: geluidsopnames en beelden komen eraan
de vogel hield trouwens al snel (net als de vogel van limburg) vrij snel z'n snavel

wat me nog meer opvalt is hoe lauw er wordt gereageerd op deze MEGA

Idd de vogel van Walem zong alleen in de vroege ochtenduren, dus wellicht hier in de schemer aanwezig zijn morgenvroeg...
M.v.g., Justin Jansen


theomuusse

Citaat van: ed van b op juni 17, 2009, 23:45:46 PM
zullen we het nu weer over struikrietzangers, groene reigers en kleinst waterhoenders hebben!?
Dank u!

Struikrietzanger zong om half 8, daarna tot 23.45 niet meer...

Theo

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Richard Houtman

Zie foto's Struikrietzanger van Thomas Luiten: http://waarneming.nl/waarneming/view/43471906
Foto Pim Wolf: http://waarneming.nl/waarneming/view/43463604
Prachtige geluidsopname van Pim (of van de Struikrietzanger, 't is maar net hoe je het bekijkt), zie: http://www.dutchbirding.nl/soundgallery.php?p=sounddetails&sid=66&page=1

Ik denk dat op alle foto's van Thomas dezelfde Struikrietzanger staat: zie donker teugelstreepje/patroon zowel links als rechts. Pootkleur lijkt te verschillen (foto 1 Thomas donker, foto van Pim ook donker; overige foto's Thomas lichter), moeilijk in te schatten, maar zou te maken kunnen hebben met lichtval. Koppie en korte hpp springen er mooi uit!

Is er aan de hand van Thomas' foto 5 al iets te zeggen over "versmallingen van p3-p4-p5 of de relatieve lengte van p2" (quote uit waarneming Pim)? Ik heb hier geen veldgids bij de hand..

En ik ben benieuwd naar hoe lang het insekt in de snavel bleef (zie Thomas' foto's 1, 2 en 3): net gevangen of een voedselvlucht?  ;)

Groetjes,
Richard

Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Christian

#10
Waar is 'z'n' staart dan gebleven op foto 5..

Ik denk overigens dat op geen van alle foto's de Struikrietzanger staat, dit idee wordt voornamelijk veroorzaakt door de hpp op de foto's die, in vergelijking met Pims foto van gister, nogal aan de langere kant zijn op Thomas z'n foto's.
Christian Brinkman

jelmerpoelstra

Citaat van: Richard Houtman op juni 18, 2009, 14:49:44 PM
En ik ben benieuwd naar hoe lang het insekt in de snavel bleef (zie Thomas' foto's 1, 2 en 3): net gevangen of een voedselvlucht?  ;)

Je zou denken dat het beestje, wat het ook zij, een nestje heeft lopen. Anders slikt ie z'n eten wel fatsoenlijk in bij het vangen. Misschien kunnen de waarnemers toelichten of ze de vogel inderdaad zowel zagen verschijnen als verdwijnen met voedsel in z'n bek?

Ben Wielstra

Maar ik begrijp het goed dat de vogel niet aan het zingen was vanochtend?

Ies Meulmeester

#13
Citaat van: Triturus op juni 18, 2009, 16:01:33 PM
Maar ik begrijp het goed dat de vogel niet aan het zingen was vanochtend?

Ja dat begrijp je goed, de vogel heeft voor zover ik weet na gisterenavond 8 uur geen geluid meer gemaakt....

Richard Houtman

#14
Citaat van: Christian op juni 18, 2009, 15:01:14 PM
Waar is 'z'n' staart dan gebleven op foto 5..

Ik denk overigens dat op geen van alle foto's de Struikrietzanger staat, dit idee wordt voornamelijk veroorzaakt door de hpp op de foto's die, in vergelijking met Pims foto van gister, nogal aan de langere kant zijn op Thomas z'n foto's.


Op foto 5 loopt de staart schuin van je af de diepte in (vogel balanceert), dus lijkt een stuk korter; ik zie dezelfde slijtage als op de andere foto's van Thomas waar de punt van de staart op te zien is. Hoewel een andere vogel dezelfde slijtage kan hebben, zie ik nog steeds geen aanwijzingen dat Thomas verschillende individuen heeft gefotografeerd.

Bovenstaande zegt nog niet of Thomas' vogel wel of geen Struikrietzanger is. Maar ik vind het koppie met de relatief lange snavel er veel van weg hebben (helaas nog steeds geen gids in de buurt om te checken) en de hpp veel te kort voor Bosrietzanger (http://waarneming.nl/waarneming/view/1302800).

Wat betreft de hpp verschillen tussen foto's Pim en Thomas heb je een goed punt. Daarom is het denk ik nuttig, als ik Pim zijn tekst goed interpreteer, om de versmallingen en relatieve lengtes van de handpennen te bekijken om zekerheid te krijgen over de determinatie. Als de vogel van Thomas een Struikrietzanger is, zou het in theorie ook nog om 2 verschillende vogels kunnen gaan... Wie helpt/denkt mee?

Vogel wordt op dit moment weer gemeld (http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15329&page=1), opnieuw onregelmatig met voedsel in de snavel...

Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

ruud_altenburg

Is het niet vreemd dat dezelfde vogel eerst een dag fanatiek zit te zingen en de volgende dag zijn kop houdt en met voedsel loopt te slepen?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Christian

Citaat van: Richard Houtman op juni 18, 2009, 17:04:48 PM
Citaat van: Christian op juni 18, 2009, 15:01:14 PM
Waar is 'z'n' staart dan gebleven op foto 5..

Ik denk overigens dat op geen van alle foto's de Struikrietzanger staat, dit idee wordt voornamelijk veroorzaakt door de hpp op de foto's die, in vergelijking met Pims foto van gister, nogal aan de langere kant zijn op Thomas z'n foto's.
Wat betreft de hpp verschillen tussen foto's Pim en Thomas heb je een goed punt. Daarom is het denk ik nuttig, als ik Pim zijn tekst goed interpreteer, om de versmallingen en relatieve lengtes van de handpennen te bekijken om zekerheid te krijgen over de determinatie. Als de vogel van Thomas een Struikrietzanger is, zou het in theorie ook nog om 2 verschillende vogels kunnen gaan... Wie helpt/denkt mee?



Hier is vooralsnog weinig nuttigs over te zeggen via die foto's.
Christian Brinkman

Richard Houtman

Citaat van: ruud_altenburg op juni 18, 2009, 17:08:06 PM
Is het niet vreemd dat dezelfde vogel eerst een dag fanatiek zit te zingen en de volgende dag zijn kop houdt en met voedsel loopt te slepen?

In ieder geval opvallend. Het hoeft in principe niet dezelfde vogel te zijn (bijvoorbeeld: mannetje op foto Pim, vrouwtje op foto's Thomas). Sowieso goed om de determinatie van de voedselslepende vogel eerst rond te krijgen..
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Christian

Citaat van: ruud_altenburg op juni 18, 2009, 17:08:06 PM
Is het niet vreemd dat dezelfde vogel eerst een dag fanatiek zit te zingen en de volgende dag zijn kop houdt en met voedsel loopt te slepen?

Vind het veel opvallender dat de vogel de 'gehele' dag heeft gezongen en 's avonds z'n bek hield.
Christian Brinkman

jelmerpoelstra

Citaat van: ruud_altenburg op juni 18, 2009, 17:08:06 PM
Is het niet vreemd dat dezelfde vogel eerst een dag fanatiek zit te zingen en de volgende dag zijn kop houdt en met voedsel loopt te slepen?

Klinkt vooral als een paartje met jongen...

Jan vH

Citaat van: jelmerpoelstra op juni 18, 2009, 17:50:55 PM
Citaat van: ruud_altenburg op juni 18, 2009, 17:08:06 PM
Is het niet vreemd dat dezelfde vogel eerst een dag fanatiek zit te zingen en de volgende dag zijn kop houdt en met voedsel loopt te slepen?

Klinkt vooral als een paartje met jongen...
Zou wel bijzonder zijn voor zo'n mega! (Al zou het niet het eerste broedgeval zijn).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jelmerpoelstra

Citaat van: Jan Barneveld op juni 18, 2009, 17:54:17 PM
Zou wel bijzonder zijn voor zo'n mega! (Al zou het niet het eerste broedgeval zijn).

Zou in theorie ook een gemengd paar kunnen zijn. Zijn er gemengde Veld- of Struikrietzanger + algemene Acro broedgevallen bekend in West-Europa?

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jelmerpoelstra


Oenanthe

In Finland schijnen gemengde broedgevallen struikriet x bosrietzanger regelmatig voor te komen. Vermoedelijk is er aan de rand van het verspreidingsgebied van de struikrietzanger een tekort aan soorteigen partners. Vraag is alleen: hoe determineer je een vrouwtje bosrietzanger met zekerheid in het veld?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Christian

Ik zal wel voor zeikerd uitgemaakt gaan worden, maar toch ben ik benieuwd hoeveel mensen binnenkort een Struikrietzanger, wacht even ik zeg het nogmaals, een Struikrietzanger als zeker gaan determineren op basis van deze (-> http://waarneming.nl/waarneming/view/43476533 ) kenmerken. En nee, dat er al eerder een Struikrietzanger heeft gezeten mag wat mij betreft niet bijdragen aan de losse opvattingen van nogal variabele kenmerken.
Christian Brinkman

theomuusse

Wat mij opvalt is dat er op 2 fotoos een iets donkere alula/ duimveer te zien lijkt....
Illusie?

Theo

rinsevdvliet

Wat ook opvalt Christian, is dat jij op dit forum de enige bent die enige vorm van kritiek uit en/of twijfel heeft.
Waar blijft de mening van scandinaviërs en andere lieden die voor langere tijd niet ver van de broedgebieden van de soort wonen of hebben gewoond.

Wat het ook mag worden een heel klassieke vogel is het niet, toch? Des te meer bewondering voor Pim!

Rinse

PS Ik hoor niemand over de ietwat curieuze biotoop (berm met kruiden op kleigrond) voor een broedende Struikrietzanger. Of heeft iemand andere ideeën?

jvdlaan

Als ik de foto's bekijk, waarom is het geen Bosrietzanger?

Ik denk sowieso meer dan 6 handpennen te tellen, m.a.w. ik vind de vleugel te lang en de snavel niet fors genoeg, maar dat is gebaseerd op de foto's. Ik ben er zelf niet geweest en ik heb volste vertrouwen in de ontdekker en de waarnemers die er na kwamen...

jvdlaan

Handpen 7 valt meestal gelijk met de tertial-toppen of steekt er nauwelijks zichtbaar uit.
De buitenversmalling aan p3 en p4 lijkt - voor zover te zien meer halverwege tertials en hp-toppen te vallen dan dat deze gelijk met de tertial-toppen valt.

Maar nogmaals afgaande op de foto's vanachter een laptop en op een comfortabele stoel  :huh: