Vage beschrijving van rupsen op koningskaars

Gestart door tenthredo, juni 18, 2009, 15:22:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

tenthredo

Gisteren op de Klingeleberg bij Huls in de gemeente Simpelveld (L) trof ik op een fors exemplaar van de koningskaars (Verbascum thapsus) drie dikke vetgevreten rupsen aan: acht centimeter lang, bijna een cm dik, aan weerszijden geel en zwarte vlekken. Ik kan in mijn boekjes niets vinden. Weet iemand waar ik zoeken moet?
Sad Helaas geen camera bij de hand en niet echt goed gekeken, zodat ik niet beter kan beschrijven dan zo.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

tenthredo

Dank je, Astrid, die pagina van de stek van de Vlinderstichting kende ik nog niet. Hun tabel leverde niet het gezochte, maar het was wel aanleiding om aan de hand van de voedselplant nog eens in een lang vergeten boekwerk, de Excursionsfauna van Stresemann te kijken, omdat ik nog wist dat die uitgebreid de voedselplanten behandelt. Die vermelding, plus een ouderwetse tekening leverde Cucullia verbasci L., Brauner Mönch, en terugzoeken op de door jou genoemde stek uiteindelijk de naam kuifvlinder,  Shargacucullia verbasci (L.) (Noctuidae) en een paar fraaie foto's van de rups door Siepman en Hissink. Geen twijfel meer mogelijk!
Hulde aan allen die dit mogelijk hebben gemaakt! Twintig jaar geleden zou deze waarneming niet zijn herkend en in de vergetelheid zijn verloren.