Syrphus spec.

Gestart door Lex Peeters, juni 16, 2009, 23:38:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Lijkt voor een leek (als ik) op Syrphus vitripennis, maar ik meen toch verschillen te zien, zoals het geheel gele uiteinde van het achterlijf...

Gr.,

Lex Peeters

barebigfoot

hoi Lex; wou mijn net als syrphus sp invoeren, en omdat ik absoluut geen verschil kan zien, wil ik hem hier bijplakken.
uwe

han.endt

Helaas, voor beide gevallen is er niet meer van temaken dan Syrphus sp. Wel lijken in beide gevallen de ogen onbehaard dus S. torvus lijkt af te vallen, maar dan blijven er nog altijd twee over.
Voor wat meer informatie over de determinatie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=52373.0

Lex Peeters

Bedankt voor de verwijzing Han. Nuttige info voor een volgende keer.

Ik voeg nog een andere enigszins gelijkende zweefvlieg toe waar ik niet uitkom.

Gr.,

Lex

barebigfoot

ook bedankt, ik voer hem in
uwe

han.endt

Citaat van: Lex Peeters op juni 17, 2009, 00:54:28 AM
Ik voeg nog een andere enigszins gelijkende zweefvlieg toe waar ik niet uitkom.

Didea fasciata/intermedia. Heb je nog andere foto's?

Lex Peeters

Jawel, maar ik vrees allemaal vanuit dezelfde invalshoek gemaakt. Ik zal vanavond even kijken.

gr.,

Lex

han.endt

Citaat van: Lex Peeters op juni 17, 2009, 09:24:36 AM
Jawel, maar ik vrees allemaal vanuit dezelfde invalshoek gemaakt. Ik zal vanavond even kijken.

Ik zoek eigenlijk naar de kleur van het knopje van het haltertje, dus wie weet.

Lex Peeters

Dag Han,

Ook op de andere foto's zijn de haltertjes helaas niet te zien, maar wijst de zwarte streep over het voorhoofd niet op intermedia?

Gr.,

Lex

han.endt

Citaat van: Lex Peeters op juni 17, 2009, 22:20:07 PM
.., maar wijst de zwarte streep over het voorhoofd niet op intermedia?

Nee die op het gezicht (onder de antennen). Vaak is aan de grootte van de gele vlekken wel te zien om welke soort het zou kunnen gaan, maar hier zit het tussen beide soorten in (er is overlap), zodat ik toch een zekerder kenmerk wil zien. http://www.veluwe-insecten.nl/zweefvliegen/didea/didea.html

Lex Peeters

Oké, dan houdt 't hier op Han, bedankt!

(Maar ik kom een keer terug met zo'n alneti! Wat een mooi beestje!)

Gr.,

Lex