sabelsprinkhaantje?

Gestart door hedy2411, juni 17, 2009, 09:34:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Kleine groene sabelsprinkhaan...?

Wim Bakker

#1
Volwassen vrouw Zuidelijke boomsprinkhaan.

Zou je ook even datum en plaats bij de foto's kunnen vermelden?

Wim

PS. eigenlijk is Kleine Groene Sabelsprinkhaan een slechte naam. want het enige dat kleiner is dan bij de Grote Groene Sabelprinkhaan is de lengte van de vleugels...

PS2. Bovendien komt de Kleine maar op 1 plaats voor in Nederland!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

hedy2411

Hallo Wim,

De opname is van 12-08-2008 en ik zag dat ik toen nog een andere zag, maar ik vond de opname niet zo, maar bij deze dan toch ....
De vindplaats is A28 - Zeist


hedy2411

...en als we toch bezig zijn... toen zag ik deze ook nog maar dat is een vrouwtje struiksprinkhaan toch?   ;D

Wim Bakker

#4
foto 2) mannetje Zuidelijke boomsprinkhaan. (het is een imago, want je zie vleugels met netvormige aders, vleugels kort en de cerci buigen verder naar achteren)

foto 3) volwassen vrouwtje Struiksprinkhaan.

Wim


PS. wat is er mis met foto 2?  :huh:

PS2. ga je ze ook invoeren?   :blink:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

hedy2411

#5
Foto 2 leek me niet zo scherp en zo groen op groen.
Ik heb nog een foto van 04-08-2008 en het lijkt een zelfde struiksprinkhaan, maar de rug en sprieten zijn anders gekleurd. Komt die kleur door het ouder worden?
Ik ga ze ook invoeren! Leuk om eindelijk na een jaar te weten wat het is!

Wim Bakker

Laatste foto is inderdaad een Struiksprinkhaan.

Ik weet eigenlijk niet of ze verkleuren bij het ouder worden ik zal er eens op letten. Maar zowiezo bestaat er veel kleurvariatie bij sprinkhanen.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

hedy2411

en dan nog: dit is toch de nog volwassener vrouwtje grote groene sabelsprinkhaan...
Zij was wel 5-6 cm!
Opname is van 12-07-2008.

Wim Bakker

Die laatste is helemaal goed   :duim:

Je kunt ze koekjes voeren, vinden ze lekker   ;D:



Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

hedy2411

Ha,ha, leuke foto Wim!!
Mijn dame was een bremwants aan het verorberen, je kunt nog net z'n schild zien. Dan heb je wel even tijd om wat foto's te maken. Dank voor je leuke reacties!
Groetjes, Hedy