Voor de leuk: Lithobius, verveller en puppies

Gestart door Arp, juni 15, 2009, 15:55:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi, gewoon voor de leuk:

1x Vervellende Lithobius (15mm) die bij goot tuinonderhoud onder een biels bleek te zitten - prachtig lila met gouden kroontje op de bibs :lol:

1x Nestje kleine Lithobiusjes (4mm, 10 paar pootjes) uit één van m'n Pissebedden-'projectbakjes' - moeten eitjes geweest zijn toen ze er met aarde en al in gingen en ik heb dus geen idee waar vandaan of welke soort  :rolleyes:   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Krijgen we een serie? Kleine duizendpootjes worden groot?  :rolleye:
Jacomijn Prinsen

Arp

Ik denk het niet - heb eigenlijk geen idee wat ik zou moeten voeren, of nou ja, hoe dat voer te verzamelen en heb eigenlijk genoeg lopende projectjes die ik al nauwelijks bij kan houden. Anderzijds is uitzetten ook een probleem, want ik weet niet waar ze vandaan komen :rolleyes:

Maar 4mm met 10pp lijkt mij op iets groots te duiden dus ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel forficatus zal zijn en die zit eigenlijk overal.

Misschien dat Matty iets durft?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Helaas, verder dan een forse Lithobius kom ik ook niet. Zonder detials van de stekels is een zekere determinatie niet te geven.

De foto is de moeite waard. Ik heb nog nooit een foto gezien van een vervellende duizendpoot!

Met groet

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Hoi Matty,

Okay, toch bedankt, de verveller heb ik destijds weer uitgezet op een nieuw veilig plekje dus gaan we ook nooit weten. De puppies lopen nog rond maar hebben ondanks pogingen ze van voedsel te voorzien toch ook elkaar aardig uitgedund ben ik bang, of ze zijn anderszins ontsnapt via de gladde wanden van het bakje. Het zijn er nu in elk geval nog maar 3 ofzo. Als ik ze volwassen krijg gaan we dat dus misschien toch nog weten.  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Hoi Arp,

leuk! Ik denk niet dat de Lithiobiusjes elkaar hebben opgegeten, want dan had je wel de lijkjes gevonden. Ze eten de skeletten niet mee op, voor zover ik weet. Ze kunnen ongetwijfeld uit een petrischaaltje ontsnappen.

Misschien kun je ze bladluizen proberen te voeren; niet dat ik daar ervaring mee heb, maar het is ene makkelijke prooi om te verzamelen.

spinnenvrouw

Ik bied mijn kleinste spinnetjes ook wel eens een blaadje met luis of spint aan. Goed kijken of er geen roofwantsje op zit.
In noodgevallen (ik vind het niet ethisch) geef ik ook platgedrukte fruitvliegjes.
Jacomijn Prinsen

Arp

Bedankt voor jullie info en ondersteuning ;)

Ze zitten in een 1-liter schepijsbak met aarde onderin, met stukjes schors en steentjes en strooisel er bovenop. Het strooisel wordt af en toe vernieuwd (goed kijken of er geen kindjes met het badwater meegaan) in de hoop/aanname daarmee nieuw kleingrutvoer aan te leveren.

Verder gaan er inderdaad regelmatig dode vliegjes in en ook wel eens wat bladluis, al hebben die erg de neiging om bovenaan het deksel of de wanden te gaan zitten en dan zijn ze opeens geen makkelijke prooi meer - tenzij ik ze eindeloos laat zitten en ze uitgehongerd/uitgedroogd weer in de bak vallen, maar of de lithobiusjes daar veel aan hebben ?

Gevoelsmatig heb ik het idee dat ze het vooral van mijtjes, springstaartjes tripsjes enzo moeten hebben en daar heb ik - behalve strooisel verversen - eigenlijk geen leuke vangmethodes voor... dus af en toe gaat er wat hondebrok of dergelijke in, hopend dat ze daar wat aan hebben, maar zulk spul gaat ook weer heel snel schimmelen. Lastig hoor  :-\

Ik was ervan uitgegaan dat ze niet langs de wanden omhoog kruipen (te glad) maar laatst zat er ook eentje op halve hoogte en het sluitvlak van het deksel is inderdaad wel 'ruim' genoeg dat zo'n uk zich er onderdoor zou kunnen wurmen. Nou ja, dan heeft ie z'n vrijheid ook verdiend vinnik ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)