Plant met geel sap langs spoorsloot

Gestart door Corryabbink, juni 15, 2009, 10:47:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze planten vond ik tussen een spoorsloot en zandweg.
Ze komen me bekend voor maar.........
Wie weet het?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bhendrikx

Groeten Bart

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ja of Macleaya microcarpa........ even de volle bloei afwachten.

Corryabbink

#4
Citaat van: Han Endt op juni 15, 2009, 14:28:03 PM
Ja of Macleaya microcarpa........ even de volle bloei afwachten.
Han wat is het verschil tussen die 2?
Er zijn zelfs hybriden van die soorten zag ik.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#5
Het blad van M. cordata is grijzer dan van M. microcarpa, die meer grijsgroen is. Dat verschil is echter te subtiel voor foto's. M. cordata bloeit wittig en M. microcarpa meer roze tot zelfs rozerood. Dat is het makkelijkste verschil. M. microcarpa wordt het meest gekweekt, vooral door de bekende cultivar 'Kelway's Coral Plume'.

PS. In oudere literatuur worden beide soorten met elkaar verward.

Corryabbink

#6
Citaat van: Han Endt op juni 15, 2009, 15:11:59 PM
Het blad van M. cordata is grijzer dan van M. microcarpa, die meer grijsgroen is. Dat verschil is echter te subtiel voor foto's. M. cordata bloeit wittig en M. microcarpa meer roze tot zelfs rozerood. Dat is het makkelijkste verschil. M. microcarpa wordt het meest gekweekt, vooral door de bekende cultivar 'Kelway's Coral Plume'.

PS. In oudere literatuur worden beide soorten met elkaar verward.
Han bedankt. Dan denk ik dat het M.microcarpa is. De bloemen beginnen nu al rozig te worden. Ik heb een bloemstengel meegenomen. Er staat echt een hele haard en ik vermoed dat die afkomstig is uit gedumpt tuinafval. De soort kan zich via wortelstek vermeerderen. Volgens sommige sites een echte woekeraar.
http://www.tuin-aanleggen.be/2008/04/pluimpapaver-macleaya-is-een.html
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#7
Citaat van: Corryabbink op juni 15, 2009, 17:53:21 PM
Han bedankt. Dan denk ik dat het M.microcarpa is. De bloemen beginnen nu al rozig te worden. Ik heb een bloemstengel meegenomen. Er staat echt een hele haard en ik vermoed dat die afkomstig is uit gedumpt tuinafval. De soort kan zich via wortelstek vermeerderen las ik.

Ja de soort slaat heel makkelijk op uit tuinafval (via de 'oude' wortels). Het verbaast mij niet dat het M. microcarpa is (of mogelijk is). Dit gezien de grotere populariteit van deze.
Deze was vroeger overigens te koop als M. cordata, vandaar dat Bart die soort noemde denk ik.

Corryabbink

Ik vraag me af hoe het dan met deze zit:
http://waarneming.nl/soort/view/23712 ze kunnen toch niet allemaal Pluimpapaver heten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#9
Citaat van: Corryabbink op juni 15, 2009, 19:02:01 PM
Ik vraag me af hoe het dan met deze zit:
http://waarneming.nl/soort/view/23712 ze kunnen toch niet allemaal Pluimpapaver heten.

Van sommige roze cultivars van M. cordata wordt vermoed dat het hybriden met M. microcarpa zijn. Deze worden echter weinig gekweekt dus het verwonderd mij dat juist die verwilderd worden gevonden.
Vraag me ook af hoe de determinatie tot stand is gekomen, vooral als er alleen maar bladeren te zien zijn. Die ook erg, qua kleur, lijken op de te verwachten M. microcarpa.
Navragen lijkt me de enige manier. Er is waarschijnlijk kennis die ik niet beschikbaar heb. Blijft wel zo dat elke nieuwe vondst opnieuw gedetermineerd moet worden en ik heb daar geen literatuur over. Ik moet me beperken tot de planten in de tuinen zelf en dat is vrijwel altijd 'Kelway's Coral Plume'. En als die niet tot M. microcarpa behoort dan ga ik ook de mist in. Als je me kan volgen B).

Corryabbink

CiteerEr is waarschijnlijk kennis die ik niet beschikbaar heb. Blijft wel zo dat elke nieuwe vondst opnieuw gedetermineerd moet worden en ik heb daar geen literatuur over. Ik moet me beperken tot de planten in de tuinen zelf en dat is vrijwel altijd 'Kelway's Coral Plume'. En als die niet tot M. microcarpa behoort dan ga ik ook de mist in. Als je me kan volgen B).
Han ik kan je uitstekend volgen. Het bevreemdt me dat ze de hybriden genomen hebben maar mogelijk ligt dat aan de kennis die beschikbaar is. Alleen in de Stace heb ik iets over deze soorten kunnen vinden en daar staat tot mijn verbazing slechts de hybride M. x kewensis(M.cordata((Willd.)R.Br. x M.microcarpa(Maxim) )in. De ouders worden verder niet genoemd of beschreven.
Vreemde zaak.

M. x kewensis Turrill :
Rhizomatous; stems sparsely pubescent to glabrous, erect, to 2.5m; leaves petiolate, cordate at base, pinnately lobed; stamens 12-18, pinkish-buff; ovules 2-4; capsule not developed; Intrd; grown in gardens and found as escape and throwout, long persisting if undisturbed, in En, Ir and S, Sc; garden origin from E Asian parents.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#11
Dus als je hem met Stace determineerd kom je altijd op M. x kewensis uit....... Ik weet niet of dat gebeurd is!?

Corryabbink

#12
Citaat van: Han Endt op juni 15, 2009, 23:57:11 PM
Dus als je hem met Stace determineerd kom je altijd op M. x kewensis uit....... Ik weet niet of dat gebeurd is!?
Ik ook niet maar heb zo'n vermoeden omdat de andere 2 soorten niet in Stace staan. Ook in diverse andere flora's heb ik niets kunnen vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

In Alien plants of the British Isles;

M. cordata (wordt regelmatig gemeld, 'but confused with M. x kewensis')
M. x kewensis (synoniemen; M. cordata x M. microcarpa, M. x cordata, Bocconia x cordata).

Corryabbink

Citaat van: rutgerb op juni 16, 2009, 21:50:31 PM
In Alien plants of the British Isles;

M. cordata (wordt regelmatig gemeld, 'but confused with M. x kewensis')
M. x kewensis (synoniemen; M. cordata x M. microcarpa, M. x cordata, Bocconia x cordata).

Hallo Rutger,
Wordt daarbij nog een beschrijving gegeven?
Hoe zit dat dan met M. microcarpa?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Volgens mij noemen ze die dingen in het Nederlands Pluimpapaver en ik heb er aardig wat werk aan gehad om dat ding uit mijn tuin te krijgen toen ik hier een tijd geleden ging wonen dus pas er mee op.  ;D
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

RutgerB

Citaat van: Corryabbink op juni 16, 2009, 22:27:45 PM
Citaat van: rutgerb op juni 16, 2009, 21:50:31 PM
In Alien plants of the British Isles;

M. cordata (wordt regelmatig gemeld, 'but confused with M. x kewensis')
M. x kewensis (synoniemen; M. cordata x M. microcarpa, M. x cordata, Bocconia x cordata).

Hallo Rutger,
Wordt daarbij nog een beschrijving gegeven?
Hoe zit dat dan met M. microcarpa?
Nee, het boek is een soortenlijst met een opgesomd voorkomen en literatuurverwijzingen. M. microcarpa is niet vastgesteld in Groot-Brittanië. In Rothmaler (5) worden cordata en microcarpa uitgesleuteld:

M. cordata; StaubBL 24-30. Staubfäden so lang wie die Staubbeutel. Fruchte verkehrteiformig bis verkehrteilanzettlich, 4-6(-8)-samig.
M. microcarpa; StaubBL 8-12. Staubfäden kurzer als die Staubbeutel. Fruchte fast kresirund, 5mm. lang 1-samig.

Corryabbink

Citaat van: ELMARPRINS op juni 17, 2009, 18:56:12 PM
Volgens mij noemen ze die dingen in het Nederlands Pluimpapaver en ik heb er aardig wat werk aan gehad om dat ding uit mijn tuin te krijgen toen ik hier een tijd geleden ging wonen dus pas er mee op.  ;D

Hallo Elmar,
Het geslacht is Pluimpapaver met zover mij nu bekend al 2 soorten en een hybride.
We kunnen ze toch niet allemaal Pluimpapaver noemen?

Het is inderdaad net zoiets als kweek. Heb je ze eenmaal dan is er moeilijk weer af te komen. Ik heb dat bij het spoor gezien. Tussen de brandnetels en Zevenblad al tig exemplaren. Van dergelijke soorten neem ik nooit iets mee. Je weet niet wat je in huis haalt! Ze zijn wel mooi maar het sap schijnt ook nog aardig giftig te zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Citaat van: rutgerb op juni 17, 2009, 23:37:20 PM
Citaat van: Corryabbink op juni 16, 2009, 22:27:45 PM
Citaat van: rutgerb op juni 16, 2009, 21:50:31 PM
In Alien plants of the British Isles;

M. cordata (wordt regelmatig gemeld, 'but confused with M. x kewensis')
M. x kewensis (synoniemen; M. cordata x M. microcarpa, M. x cordata, Bocconia x cordata).

Hallo Rutger,
Wordt daarbij nog een beschrijving gegeven?
Hoe zit dat dan met M. microcarpa?
Nee, het boek is een soortenlijst met een opgesomd voorkomen en literatuurverwijzingen. M. microcarpa is niet vastgesteld in Groot-Brittanië. In Rothmaler (5) worden cordata en microcarpa uitgesleuteld:

M. cordata; StaubBL 24-30. Staubfäden so lang wie die Staubbeutel. Fruchte verkehrteiformig bis verkehrteilanzettlich, 4-6(-8)-samig.
M. microcarpa; StaubBL 8-12. Staubfäden kurzer als die Staubbeutel. Fruchte fast kresirund, 5mm. lang 1-samig.

Hallo Rutger,
Bedankt daar kan ik iets mee.  :duim:
Jammer genoeg heb ik Rotmahler niet en het zal er ook wel niet meer van komen.
Die hybride M. x kewensis moet er dan tussenin zitten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

petraw

Beste Corry,

Op deze website kun je de Interactieve Flora van Noordwest-Europa bekijken (Stace, Van der Meijden en De Kort)
http://ip30.eti.uva.nl/bis/flora.php?menuentry=inleiding

Onder species voer je de naam in; door dubbel te klikken op de naam krijg je soortinfo, hier de link naar Macleaya:

http://ip30.eti.uva.nl/bis/flora.php?selected=beschrijving&menuentry=soorten&id=1704

Ik kijk geregeld op deze website, naast de Engelse flora van Stace erg bruikbaar.

Ook de quiz (knowledge test) is heel aardig om eens te doen  ;)

Groet,

Petra
Groet, Petra

han.endt

M. cordata; StaubBL 24-30. Staubfäden so lang wie die Staubbeutel. Fruchte verkehrteiformig bis verkehrteilanzettlich, 4-6(-8)-samig.
M. microcarpa; StaubBL 8-12. Staubfäden kurzer als die Staubbeutel. Fruchte fast kresirund, 5mm. lang 1-samig.
M. x kewensis; StaubBL 12-18.

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Citaat van: Corryabbink op juni 18, 2009, 15:32:40 PM
Petra en Han bedankt!
Gauw kijken, gauw kijken!!!!!!!!!!!!!!!!

Wil je niet opjagen hoor ;D

Corryabbink

Citaat van: Han Endt op juni 18, 2009, 15:36:02 PM
Citaat van: Corryabbink op juni 18, 2009, 15:32:40 PM
Petra en Han bedankt!
Gauw kijken, gauw kijken!!!!!!!!!!!!!!!!

Wil je niet opjagen hoor ;D

Han het is maar een gedumpte tuinplant :'(
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Citaat van: Corryabbink op juni 18, 2009, 18:08:49 PM
Citaat van: Han Endt op juni 18, 2009, 15:36:02 PM
Citaat van: Corryabbink op juni 18, 2009, 15:32:40 PM
Petra en Han bedankt!
Gauw kijken, gauw kijken!!!!!!!!!!!!!!!!

Wil je niet opjagen hoor ;D

Han het is maar een gedumpte tuinplant :'(

Dat klopt, maar ik ben nu toch nieuwsgierig geworden.

Corryabbink

#25
Han ik heb enkele bloemknoppen opengepeuterd en daarin vond ik:
StaubBL 12. Staubfäden kurzer als die Staubbeutel.
Wijst dus op M.microcarpa.
Ik denk dat je gelijk hebt/krijgt. Nog even de bloei afwachten.
Je bent een kanjer :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#26
Vandaag ben ik wezen kijken. De bloemen blijven vrij geel en het aantal meeldraden ligt rond de 15. Dan zal het toch M.xKewensis moeten zijn daar die intermediair is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"