hagedissen in de hand

Gestart door tekenaar, juni 08, 2006, 13:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

beste allemaal,

Als geen ander weet ik dat het vaak nuttig is om beestjes te vangen. Pas in de hand zijn ze dan goed te determineren. Bovendien bevredigd het ook ons jachtinstinct. Het is dus ook niet verwonderlijk dat er heel wat foto's van 'dieren in handen' staan op waarneming.nl. Bij de hagedissen maak ik me hierover zorgen: zelfs als je precies weet hoe je een hagedis moet vangen is het niet altijd te voorkomen dat hij z'n staart kwijtraakt. Ook ik vang wel eens een 'los staartje'. Zo'n hagedis-zonder-staart zet ik met enige schaamte dan niet op de foto, of zo op de foto dat mijn 'blunder' niet te zien is. Ik zal wel niet de enige zijn die dit zo doet en aan de foto's is dus niet op te maken hoevaak dit voorkomt.

Voor de hagedissen is het echter minder plezierig om een staart te verliezen: een staart laten aangroeien gaat ten koste van de vetreserves en dus ook van het voortplantingsresultaat. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een hagedis-met-aangegroeide-staart een minder aantrekkelijke partner is dan een hagedis-met-originele-staart. De nieuw aangegroeide staart mist de breukvlakken die in de originele staart zaten: als een hagedis z'n hele staart is kwijtgeraakt kan hij dus niet opnieuw een staart verliezen. Een nieuw aangegroeide staart betekend dus een grotere kans om later door een roofdier te worden gevangen.

De in Nederland voorkomende hagedissen zijn goed te herkennen aan de hand van foto's. Ze zijn, met wat geduld, tot korte afstand te benaderen en voor het maken van een foto is het onnodig om ze te vangen.

Bovendien zijn het wettelijk beschermde dieren. Volgens de Flora en Fauna wet is het verboden ze te verstoren, vangen of (tijdelijk) te bezitten. Voor gericht onderzoek en monitoring is wel een ontheffing te krijgen i.s.m. stichting RAVON.

Vandaar dus de volgende oproep:

Vang a.j.b. geen hagedissen, maar maak foto's van hagedissen in de natuur door ze voorzichting te benaderen en zo min mogelijk te verstoren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Met een foto van een hagedis in de hand zet je dus bewijsmateriaal van je eigen overtreding van de natuurbeschermingswet op het internet.

Het vangen van hagedissen is in Nederland niet nodig om ze te kunnen herkennen, slecht voor de hagedis en strafbaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

CiteerMet een foto van een hagedis in de hand zet je dus bewijsmateriaal van je eigen overtreding van de natuurbeschermingswet op het internet.

Ik denk dat een deel van de betreffende fotografen wel een ontheffing heeft.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Uiteraard geldt dit niet voor die personen. Maar ook met ontheffing is het even schadelijk voor de hagedis.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

michel.wissink

De zandhagedis die ik onlangs trof, was mak genoeg om rustig en dichtbij van alle kanten te fotograferen. Helaas had ik alleen een telelens bij me (voor korhoenderwaarnemingen), zodat ik toch wat afstand moest nemen.
Maar ik ben het met 'tekenaar' eens dat oppakken van dieren niet nodig is, hoe verleidelijk ook.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jeroen Nagtegaal

Ik vind dat het als je alleen in het veld bent het niet nodig is, maar bijv, op een plaats waar je jongeren intereseert in de natuur, Wildzoeker Festival, en je vind daar in de kennemerduinen een hazelworm tijdens een excursie en je pakt die op om hem een hun te laten zien, en je zegt er duidelijk bij dat ze zelf het niet moeten oppakken en dat de staart kan loslaten enzo, dat het dan weinig kwaad kan, zolang je maar weet waar je mee bezig bent,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark van Veen

CiteerIk vind dat het als je alleen in het veld bent het niet nodig is, maar bijv, op een plaats waar je jongeren intereseert in de natuur, Wildzoeker Festival, en je vind daar in de kennemerduinen een hazelworm tijdens een excursie en je pakt die op om hem een hun te laten zien, en je zegt er duidelijk bij dat ze zelf het niet moeten oppakken en dat de staart kan loslaten enzo, dat het dan weinig kwaad kan, zolang je maar weet waar je mee bezig bent,
Bedenk wel: goed voorbeeld doet goed volgen. Ook op excursie kun je het dier laten liggen om te bestuderen.
groet,

Mark van Veen

Jeroen Nagtegaal

Ik zeg er altijd nadrikkelijk bij dat ze hem zelf nooit moeten oppaken en ik het alleen doe om aan hun te laten zien, als ze er een een keer goed hebben kunnen zien is het ook minder nodig hem nog een keer te vangen voor hun, ik zorg er ook altijd voor als ik hem terug zet dta ik het alleen doe zodat er niemand gaat opstaan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com