grote vleermuizen

Gestart door Vincent Hart, juni 08, 2006, 00:54:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Onder het mom 'er zijn geen domme vragen' zo'n vraag van een vogelaar:

Ik was vanavond op de Leusderheide in Utrecht en zag daar meerdere, in mijn ogen opvallend grote vleermuizen (spanwijdte zeker 30 cm). Iemand een idee wat voor naampje ik die moet geven? Biotoop is een heideveld vlakbij een bosrand met voornamelijk naaldhout en enkele eikjes. Tijdstip waarneming ca. 22.30-23.00u (late schemering)...

En nog een extra, domme vraag: Ik heb altijd begrepen dat vleermuizen 's winters een winterslaap houden. Ik zie echter in Amsterdam (waar ik woon) ook in het late najaar en zelfs midden in de winter met enige regelmaat wel vleermuizen vliegen in de schemering of in het donker, ook nuchter ;-).
Is dat normaal?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Het kunnen meerdere soorten zijn die niet zo met alleen een beschrijving kunnen worden gedertimineerd, het zal waarschijnlijk laatvlieger of rosse vleermuis zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Je kunt ze als verzamelsoort invoeren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Piter Anjema

Zolang ik geen Vleerkoeien of Vleerolifanten tegekom, vind ik alles best.

Vincent Hart

@Allen: Bedankt!
@Piter: Zag geen uiers of slurven...  B)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen_Reinhold

De tweede vraag is nog niet beantwoord:
Ja vleermuizen houden een winterslaap, maar niet alle vleermuizen 'slapen' even diep. Vooral dwergvleermuizen die in de spouwmuur overwinteren zijn snel wakker. Bij 6 graden boven nul vliegen die al. Dat kan dus makkelijk midden in de winter gebeuren. Vaak zijn ze wel weer snel terug want er is natuurlijk maar weinig te eten (insekten).