geluid toevoegen aan een waarneming

Gestart door laatvlieger, juni 08, 2006, 00:33:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Met veel mobiele telefoons, mp3 spelers en digitale compactcamera's zijn tegenwoordig geluidsopnamen te maken, dus veel succes!

Hoe voeg je een geluid toe aan een waarneming:
  • Log in op www.waarneming.nl
  • Ga naar de waarneming waaraan je een geluid toe wilt voegen. (Bijvoorbeeld door naar "mijn waarnemingen" in het horizontale menu bovenaan de startpagina te gaan. Hiervoor moet je uiteraard wel eerst een waarneming invoeren.)
  • klik op het lichtblauwe of donkerblauwe rondje met een "i" erop ( ) dat voor de waarneming staat waaraan het geluid moet worden toegevoegd. Je komt dan in het "detailscherm" terecht.
  • in dit detailscherm staat rechts "invoeren geluid". Als je dit aanklikt kom je in het invoerscherm voor geluiden en kun je het geluid bij de waarneming toevoegen.
  • bij "type" kan in het scroll down menu nog worden aangegeven wat voor soort geluid het was.
Let bij het invoeren op de volgende dingen:
  • Het toe te voegen geluid dient van (een van) de waargenomen exemplaren te zijn.
  • Toevoeging alleen met toestemming van de maker (meestal zul je dit zelf zijn)
  • Geluidsopnames mogen niet groter zijn dan 2mb en alleen in mp3 formaat. Het copyright is zoals je hebt aangegeven in jouw persoonlijke profiel (volgens creative commons, je kunt dit zelf aanpassen).
Invoeren van een geluid waarvan de soort onbekend is kan door eerst een waarneming in te voeren als "vogel onbekend", " insect onbekend", etc. en daar vervolgens het geluid aan toe te voegen zoals hierboven beschreven is.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

huysse

Bij het invoeren van geluiden kun je kiezen uit verschillende soorten "roep".
Kan er ook "roep" zonder verdere toevoegng bijgezet worden voor simpele zielen zoals ik?

Groet,
Marijke

William de Jong

Ik heb met mijn digitale fotocamera een geluid opgenomen van een tuinfluiter. Dit heb ik gedaan met de filmmodus van mn camera.
Weet iemand hoe ik dit filmpje kan comprimeren naar een mp3-bestand?
alvast bedankt!

Groeten, William de Jong


kelly

#4
Converteren kan ook gratis oneline zonder programma`s te installeren.
http://media-convert.com/omzetten/
Werkt prima :duim:
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

Leon Olsthoorn

CiteerConverteren kan ook gratis oneline zonder programma`s te installeren.
http://media-convert.com/omzetten/
Werkt prima :duim:
Lukt het bij jou ook om de aldus verkregen mp3's te uploaden in waarneming.nl dan? Ik krijg de volgende foutmelding:

CiteerEr is een fout opgetreden bij het uploaden van het bestand. Alleen audio/mpeg of audio/x-aiff of audio/x-wav of audio/mp3 of audio/x-mp3 of audio/mpeg3 of audio/x-mpeg3 bestanden mogen worden geupload.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

kelly

Ja geen probleem hij vraagt tijdens het bewerken wel of je hm naar een standaard mp3  cbr of andere mp3 vbr wilt converteren.
Dan wel cbr kiezen.
Natuurlijk de Groetjes
          Kelly

Predator

#7
uploaden geluiden kan alleen met internet explorer, niet met firefox!
Groet, Maarten

matthijsbroere

Nee hoor, dat gaat prima met Firefox.
Heb je misschien de beveiligingsinstellingen van je browser erg hoog staan? Dit kan het versturen en/of ontvangen van bestanden soms bemoeilijken.
Matthijs Broere

Predator

volgens mij staat dat op standaard, ik heb wel vaker dat ik filmpjes ook niet kan bekijken met firefox maar wel met ie
Groet, Maarten

matthijsbroere

Ik zou het probleem toch zoeken in jouw eigen browser of pc. Dergelijke problemen heb ik niet met Firefox & hoor ik ook zelden van anderen.
Matthijs Broere

Tinok

Ik zal mijn huis pc man er eens naar laten kijken ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wumizusume

"Geen geldig bestand geüpload." krijg ik op mijn scherm.

Een mp3 van 1.1 MB kan ik al niet kwijt op waarneming.nl .... :(
Dan maar niet!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

laatvlieger

Citaat van: wumizusume op mei 22, 2009, 15:47:37 PM
"Geen geldig bestand geüpload." krijg ik op mijn scherm.

Een mp3 van 1.1 MB kan ik al niet kwijt op waarneming.nl .... :(
Dan maar niet!

Dat is raar. Zou moeten werken. Max is 2MB. Zou je s.v.p. even een mailtje naar info@waarneming.nl willen sturen? Dan wordt hier wat sneller naar gekeken, want dit lijkt me een bug.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wumizusume

Citaat van: laatvlieger op mei 22, 2009, 16:11:48 PM
Zou je s.v.p. even een mailtje naar info@waarneming.nl willen sturen? Dan wordt hier wat sneller naar gekeken, want dit lijkt me een bug.
Doe ik! Dan werkt het hopelijk ook tenminste als ik echt eens iets heftigs heb opgenomen....
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Fabian Meijer

Ik heb het hetzelfde probleem. Ik wil een .mp3 bestand van 1.79 mb uploaden..
Ik krijg ook: geen geldig bestand geüpload.

hiskodevries

Allen,
als het fout gaat bij het uploaden van een geluidsbestand welke verder aan de voorwaarden voldoet is dat volgens ons te wijten aan een verkeerde mime type associatie binnen de gebruikte browser.
oplossingen
1. gebruik eens een andere browser om het geluid te uploaden kijk of dat wel lukt

2. herstel mimetype associaties in je browser
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pwolf

ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Het te uploaden bestand is een mp3 en klein genoeg maar met Firefox of IE krijg ik de bekende foutmelding. Overigens weet ik niet wat een mimetype associatie is, en al helemaal niet hoe dat in mijn browser aan te passen. Daar ben ik ook vast niet de enige in...

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

hiskodevries

Citaat van: pwolf op juni 07, 2009, 16:42:30 PM
ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Het te uploaden bestand is een mp3 en klein genoeg maar met Firefox of IE krijg ik de bekende foutmelding. Overigens weet ik niet wat een mimetype associatie is, en al helemaal niet hoe dat in mijn browser aan te passen. Daar ben ik ook vast niet de enige in...

groeten, pim wolf
nee dat kan ik mij voorstellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

#19
Citaat van: hiskodevries op juni 08, 2009, 08:14:58 AM
Citaat van: pwolf op juni 07, 2009, 16:42:30 PM
ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Het te uploaden bestand is een mp3 en klein genoeg maar met Firefox of IE krijg ik de bekende foutmelding. Overigens weet ik niet wat een mimetype associatie is, en al helemaal niet hoe dat in mijn browser aan te passen. Daar ben ik ook vast niet de enige in...

groeten, pim wolf
nee dat kan ik mij voorstellen.

Wat doen we daar dan aan?
Ik hoor het probleem nu namelijk van meer mensen. Moeten we anders misschien even ergens een handleiding plaatsen of een centraal bericht? Want dit is onhandig, zeker nu mensen opnames van iberische tjiftjaf en kleinst waterhoen willen plaatsen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

wouter, een handleiding is niet de oplossing want het probleem is niet zomaar reproduceerdbaar.
bij mij in elk geval niet.

in windows worden bepaalde bestandstypen aan een programma gekoppeld het zou kunnen dat dit fout is in jouw systeem.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Bij mij ging uploaden een keer kapot nadat ik de VLC mediaplayer had geinstalleerd. Die paste iets aan in de file associaties in Windows, en dit had weer invloed op de mimetypes die de browser bij upload meestuurt. De browser gaf bij upload van een mp3 door dat het om "application/octetstream" ging, terwijl waarneming.nl alleen "audio/mpeg" accepteert. Een oplossing is om (serverside) de meegestuurde mimetypes te negeren, en de file-extensie in combinatie met de data zelf te controleren. Mimetype is toch niet betrouwbaar. Bij mij hielp deinstallatie van VLC.

Robert Heemskerk

#22
Een tijdje geleden was het gewoon mogelijk om mp3-bestanden te uploaden op waarneming.nl

Nu heb ik zelf ook een probleem; nieuwe mp3-bestanden kan ik niet meer uploaden en nog erger; een gedeelte van mijn oudere waarnemingen zijn niet meer afspeelbaar(dat ik eerder als mp3-bestand had ge-upload). Deze zijn alleen te beluisteren als ik kies om het bestand via Quicktime af te spelen. Quicktime werkt wel! (maar dan moet je bij je waarneming zetten dat mensen het via Quicktime moeten afspelen.., dat is lastig)
Als ik de waarnemingen opnieuw probeer te uploaden als mp3 krijg ik ook de melding van een ongeldig bestandsformaat..

Ik werk overigens met mac os X 10.3.9, Firefox, Camino

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Michel.k

Ik heb tot en met recent, 183 soorten geluiden ingevoerd. Eerst kon het met explorer en firefox. Toen viel firefox uit en als alternatief moest ik explorer gebruiken. Dat ging een tijd goed, maar nu doet die het ook niet meer. Opera geprobeerd. Werkt ook niet niet.
Overigens is het nog nooit mogelijk geweest om mp3 bestanden van 2 mB te uploaden. Tot nu toe moest ik altijd onder de 1 mB blijven (ERROR) ten koste van de lengte of de kwaliteit; maar de opmerking dan een mp3 onder de 2 mB moet blijven klopt niet. Dit moet zijn/worden, onder de 1 mB of het zou aangepast moeten worden in het programma.
Ik probeer al een half uur nu in de drie verschillende browsers in verschillende kwaliteiten één geluid te uploaden van tussen  de 1,2 en 0,5 mB .... Het lukt van geen kanten.

Ik kap ermee.
Succes, ik hoor het wel als nog eens weer werkbaar wordt.
Michel.



Gideon Vreeman

Gideon Vreeman

Christian

Citaat van: hiskodevries op juni 08, 2009, 08:14:58 AM
Citaat van: pwolf op juni 07, 2009, 16:42:30 PM
ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Het te uploaden bestand is een mp3 en klein genoeg maar met Firefox of IE krijg ik de bekende foutmelding. Overigens weet ik niet wat een mimetype associatie is, en al helemaal niet hoe dat in mijn browser aan te passen. Daar ben ik ook vast niet de enige in...

groeten, pim wolf
nee dat kan ik mij voorstellen.


En dus wordt er geen verdere uitleg gegeven? Vriendelijk!
Krijg ook steeds dezelfde foutmelding, ik kap ermee. Mocht het ooit eens gaan werken dan wil ik het best nog eens proberen.
Christian Brinkman

hiskodevries

Mannen, we hopen na dinsdag het uploaden ster te verbeteren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Beste gebruikers,

Wat er gebeurt is: afgelopen vrijdag is de controle op MIME-type gewijzigd. Dit is een soort bestandstype, maar dan zit het versleuteld in het bestand. Een MP3-bestand heeft normaal gesproken het MIME-type "audio/mpeg" (zonder de aanhalingstekens).

We moeten dit controleren om te voorkomen dat er allerlei onzin met een mp3-extensie kan wordne geplaatst op de site. Echter, blijkbaar zijn er complicaties die wij niet zien met het testen.

Zojuist heb ik zonder problemen een mp3-bestand kunnen toevoegen aan een waarneming. Dat kan een toevalstreffer geweest zijn, maar het geeft aan dat niet alles mislukt. De vraag is nu wat er wil mis gaat.

Omdat er heel veel opnameapparatuur en heel veel geluidssoftware en -instellingen zijn, zou het kunnen dat we bepaalde bestandstypen/opnamen nu onbewust hebben uitgesloten. Dat willen we natuurlijk in orde maken.

Daarom wil ik de mensen die problemen ervaren vragen om een screenshot van de foutmelding die ze krijgen te posten, of om in ieder geval aan te geven welke foutmelding er volgt.

Met vriendelijke groet,

Dylan Verheul
Waarneming.nl / Stichting Natuurinformatie
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

PS Voorbeeldbestanden die niet door het systeem worden geaccepteerd (bij voorkeur zo klein mogelijk) mogen ook naar info@waarneming.nl, dat helpt ons met testen.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl