Ik zat onlangs op
http://www.nederlandsesoorten.nl/ te bladeren. Interessant project. Ik zie ook dat er vanuit die site wordt gelinkt naar waarneming.nl (meest recente waarneming staat er bij vogelsoorten en dat linkt dan naar waarneming.nl). Wat me weer wel opviel is dat bij veel soorten nog fotomateriaal ontbreekt, terwijl dat bijvorbeeld op waarneming.nl wel aanwezig is.
Nou heb ik wel wat jaren ervaring in de milieubeweging, en weet van die tijd dat het tussen verschillende milieuorganisaties onderling niet allemaal koek en ei is. Dat wordt naar buiten toe niet uitgespeeld, maar als je er in zit, dan merk je snel genoeg hoe het zit.
Ik heb zo'n vermoeden dat er in de natuurwereld iets vergelijkbaars speelt. eigenlijk wel meer dan een vermoeden. Waarschijnlijk maakt het voor mensen zelf allemaal niet zoveel uit, maar organisaties hebben zo hun eigen doelstellingen en kunnen elkaar vliegen (subsidies bijvoorbeeld) afvangen. Mijn (beperkte - daar ben ik me van bewust) informatie is dat er nog wel wat kritiek is (geweest) op de Vlinderstichting.
Kan iemand me een beetje wegwijs maken over welke coalities en welke concurrenties er spelen in de wereld van de natuurvorsersorganisaties? Ik zit overigens niet te wachten op het zwartmaken van andere organisaties, maar op beschrijvende reacties.
En bijvoorbeeld op een antwoord de vraag waarom nederlandsesoorten.nl geen gebruik maakt van foto's die op waarneming.nl zijn gepubliceerd. Het lijkt me - in mijn onschuld - een kleine moeite om vanuit nederlandsesoorten.nl hier een algemeen verzoek te doen om fotomateriaal dat hier staat ook voor hun site beschikbaar te stellen. Maar misschien zijn ze er nog niet serieus mee bezig?