Parkeren en verkeren bij de Kleinst Waterhoenders

Gestart door HJDT, juni 12, 2009, 22:05:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Gezien de drukte van de afgelopen dagen bij de Kleinst Waterhoenders zal er aankomend weekend vast nog een grote menigte volgen. Daarom is het misschien handig te weten dat er vanmiddag borden zijn geplaatst die het verbieden om te parkeren langs de Hogedijk. Voor zover ik het kon zien geld dat verbod alleen voor het deel ten noordoosten van de pijl bij mijn waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/43377402, dit is het deel van de parkeerplaats tot de plek waar de vogels zitten, maar niet voor het deel ten zuid-westen ervan. Voor ieder die komend weekend gaat: kijk goed uit waar je je auto neerzet, oom agent kon wel eens extra vaak langs rijden de komende dagen.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

JohanvantBosch

#1
Zojuist zie ik bij een waarneming van het kleinst waterhoen staan dat mensen achter de afzetting zijn gaan staan.
http://waarneming.nl/waarneming/view/43402667

CiteerNatuurmonumenten heeft een afzetting geregeld, dit betekent dat mensen erachter moeten blijven en dan niet zoals sommige fotografen dat niet deden.

Dit is de eerste melding die ik hierover zie. In de diverse uren die ik bij deze beestjes heb gespendeerd heb ik geen mensen achter de afzetting gezien en ik had verwacht dat een oproep overbodig was, maar toch:
Mensen, gebruik je gezond verstand en blijf alsjeblieft achter de afzetting!
Ook dan sta je al zo ongeveer met je neus in het kleinst waterhoen....





(oh ja, dit is niet bedoeld om weer een heksenjacht/fotografendiscussie te starten)

hiskodevries

 :right:
Vanuit Natuurmonumenten krijgen jullie allemaal de complimenten over het gedrag ter plaatse. Mensen blijven keurig achter het touwtje en mocht iemand daar toch overheen gaan wordt deze door de groep terecht gewezen.
Mocht door de terreinbeheerder worden geconstateerd dat mensen toch over de afscheiding heen gaan zal gelijk bekeurd worden.
(maar dat zal toch niet nodig zijn)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas vd Burg

Ik heb gisteren (zondag) ook een 1 fotograaf gezien die voorbij het draadje ging staan om een foto te maken van de wachtende vogelaars. Deze persoon wel direct terecht gewezen. Ook vond iemand het nodig via de Hoge Dijk naar beneden te lopen ipv via de normale paden (en dus over het draadje te stappen die van de dijk naar beneden loopt). Ook deze persoon werd in niet mis te verstane bewoordingen tot de orde geroepen.


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

birdingholland

Zelfs als überkritisch persoon in dit soort kwesties moet ik zeggen dat ik alleen maar erg blij kan zijn met hoe men zich aan de "beperking" van het touwtje houdt. Geen geduw, getrek of er even overheen en de persoon die vanochtend de kortste weg van de auto's de Hogedijk af nam, werd daar meteen op aangesproken en verontschuldigde zich ook meteen met een logisch verhaal.

Er is hoop!

Groeten,

Sander Haak

Ik heb mij er lichtelijk over verbaasd dat vrijdagochtend de dijk al hinderlijk vol stond met auto's, terwijl 100m verderop (richting NO) de parkeerplaats voor bezoekers van het gebied nog veel lege plekken had. Nog iets verder doorrijden  de hoek om richting NW (ca. 400m) is er nog een parkeerplaats na de grote boerderij. Die was nog leeg.

Vanaf die laatste parkeerplaats kan je dwars door het gebied, even kijken naar de Steltkluten lijkt mij ook geen straf, naar de Kleinst Waterhoentjes. Max 10min lopen.

Wellicht stonden deze parkeerplaatsen zaterdag en zondag wel vol. Voor de buurtbewoners lijken mij deze oplossingen in ieder geval beter dan de grenzen van het parkeerverbod op te zoeken.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Thijs Fijen

Citaat van: birdingholland op juni 15, 2009, 15:14:48 PM
Zelfs als überkritisch persoon in dit soort kwesties moet ik zeggen dat ik alleen maar erg blij kan zijn met hoe men zich aan de "beperking" van het touwtje houdt. Geen geduw, getrek of er even overheen en de persoon die vanochtend de kortste weg van de auto's de Hogedijk af nam, werd daar meteen op aangesproken en verontschuldigde zich ook meteen met een logisch verhaal.

Er is hoop!

Groeten,

Jammer dat de fotograaf zich totaal niks van de mensen aantrok en zei dat we met ons eigen zaken bezig moesten gaan houden.. hij "deed het ook voor ons" (een stuk begroeiing en een dooie tak weghalen)... Wat een @#$!#%
Thijs Fijen

JohanvantBosch

#7
Citaat van: Thijs Fijen op juni 15, 2009, 21:30:31 PM
Jammer dat de fotograaf zich totaal niks van de mensen aantrok en zei dat we met ons eigen zaken bezig moesten gaan houden..
Dat soort antwoorden, daar kan ik altijd heel kwaad om worden. Fotograaf en camera mogen (bij wijze van spreken) meteen onder water gedompeld worden wat mij betreft (maar niet achter het hek).

Oeps... dit mag ik vast niet zeggen - niet opbouwend etc...  ;D :wacko:

UtrechtsVogelNet

#8
Waarom nou weer onderdompelen Johan? 'n Beetje kortzichtig en "kort door de bocht"-antwoord vind ik.

Ik denk dat de wijze waarop geantwoord wordt, vooral mede afhangt van hoe het dat "aanspreken" wordt gebracht. Wordt het lomp en bot gebracht, dan kan men een idem antwoord verwachten. En dat "aanspreken" berust soms (maar zeker niet altijd, hoor) op onjuiste gronden; verwacht je dan werkelijk dat ze nog naar je luisteren? En er ook nog eens braaf gehoor aan geven? En dat je uberhaupt een kans krijgt iets onder te dompelen? Ik denk eerder dat de aanspreker ondergedompeld zal worden .... 

Dit soort ongenuanceerde kul kun je beter niet op een forum plaatsen vind ik, en zeker niet als moderator en ook niet als zogenaamd grapje. Zet het anders maar op GeenStijl, daar hoort dat soort praat thuis.


JohanvantBosch

#9
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 15, 2009, 22:10:00 PM
Waarom nou weer onderdompelen Johan? 'n Beetje kortzichtig en "kort door de bocht"-antwoord vind ik.

Ik denk dat de wijze waarop geantwoord wordt, vooral mede afhangt van hoe het dat "aanspreken" wordt gebracht. Wordt het lomp en bot gebracht, dan kan men een idem antwoord verwachten. En dat "aanspreken" berust soms (maar zeker niet altijd, hoor) op onjuiste gronden; verwacht je dan werkelijk dat ze nog naar je luisteren? En er ook nog eens braaf gehoor aan geven? En dat je uberhaupt een kans krijgt iets onder te dompelen? Ik denk eerder dat de aanspreker ondergedompeld zal worden ....

Tja Phil... nauurlijk is dit een kort door de bocht antwoord (dat zag je ook al aan mijn toevoeging eronder). Maar ik verwacht van een fotograaf net als van elke vogelaar dat ie zijn verantwoordelijkheid neemt en dus serieus reageert op een opmerking van andere aanwezigen. Sterker nog... ik verwacht dat het niet nodig is dat je iemand terugroept. Iemand die zelf reageert met 'bemoei je met je eigen zaken', weet mijns inziens heel goed dat ie fout zit. Hij hoopt stiekum dat anderen een oogje dicht knijpen en baalt dat dat dus niet gebeurt. Een opmerking zou niet eens nodig moeten zijn....

EDIT: wat overigens niet wil zeggen dat ik me zelf altijd roomser dan de paus gedraag. Maar lomp reageren als iemand me terecht wijst, vind ik niet kunnen.

Vincent Hart

#10
Toch vind ik dit een beetje 'omkeren van de bewijslast', Phil (?)... Iemand die doelbewust aan een foute actie bezig is, accepteert daarop aangesproken worden alleen als dat met twee woorden gebeurt? Doet mij eerlijk gezegd een beetje denken aan iemand die ik (in mijn geval wel nogal hoffelijk) in een stiltecoupe van een trein vroeg zijn keihard staande muziek iets zachter te zetten - nog niet eens uit dus. Zijn reactie luidde dat ik hem niet moest lastigvallen... Op het moment dat iemand op de plek/in de situatie van het kleinst waterhoen in het gezelschap van andere vogelaars/fotografen wat 'storende vegetatie' gaat zitten weghalen, kan ik me zomaar voorstellen dat iemand daar niet tegen protesteert met een tekst als 'meneer, sorry dat ik u stoor, maar wat u daar doet mag dus eigenlijk niet'...

EDIT: En zoals Johan zegt, komen dat soort gebelgde reacties meestal voort uit dat de aangesprokene weet dat ie fout zit, de precieze formulering is dan niet zo heel interessant - echte excessen natuurlijk uitgezonderd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

#11
Volgens mij snap je toch nog steeds niet wat ik bedoel ... lees het nog eens en denk er eens over na.
Je redeneert in je antwoord namelijk nogal vanuit jezelf ... dat mag hoor, maar verwacht alleen niet dat die ander dat zomaar accepteert en er ook gehoor aan geeft zoals jijzelf zo graag wilt.

Voor de goede orde, ik vind het in veel situaties net zoals jij hoor, maar er zijn ook omgekeerde situaties voorgevallen. Zelf ook wel eens gezien in het veld, soms echt absurd.
Ik hou er verder over op, ik was er immers niet bij hoe deze hierboven aangehaalde situatie was en daar ging het tenslotte over.
Laten we het er maar op houden dat we geen van allen roomser zijn dan de paus, zoals je zelf al aangaf.

Vriendelijke groet,
Phil



snwja3

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 15, 2009, 22:10:00 PM
Waarom nou weer onderdompelen Johan? 'n Beetje kortzichtig en "kort door de bocht"-antwoord vind ik.

Ik denk dat de wijze waarop geantwoord wordt, vooral mede afhangt van hoe het dat "aanspreken" wordt gebracht. Wordt het lomp en bot gebracht, dan kan men een idem antwoord verwachten. En dat "aanspreken" berust soms (maar zeker niet altijd, hoor) op onjuiste gronden; verwacht je dan werkelijk dat ze nog naar je luisteren? En er ook nog eens braaf gehoor aan geven? En dat je uberhaupt een kans krijgt iets onder te dompelen? Ik denk eerder dat de aanspreker ondergedompeld zal worden .... 

Dit soort ongenuanceerde kul kun je beter niet op een forum plaatsen vind ik, en zeker niet als moderator en ook niet als zogenaamd grapje. Zet het anders maar op GeenStijl, daar hoort dat soort praat thuis.

Tegenwoordig gebruiken veel fotografen de smoes om met hun onvolprezen gedrag door te gaan dat ze niet juist zijn aangesproken ????????? Ach, die tere zieltjes ....
Bullshit dus ....
- ten eerste worden de meesten gewoon netjes aangesproken, maar reageren zelf niet of lomp
- ten tweede, ook al worden ze misschien wat ontactisch aangesproken, dat mag nooit een reden zijn om maar door te gaan met onbehouwen gedrag of dat als een excuus te gebruiken! Zoals mijn moeder placht te zeggen 'de modder van een ander is geen zeep voor eigen kleed' (prachtig dat ik dat ook nog eens mag/kan gebruiken ;)).

Wietze Janse

Vincent Hart

Beste Phil,

Ik redeneer vanuit het welzijn van de vogels en het gebied, en die zal het worst wezen welke omgangsvormen vogelaars onderling bezigen zolang ze niet verstoord worden. Ik ga daarnaast uit van een bestaande situatie, die door Thijs geschetst wordt, waarin een fotograaf zich misdraagt, waarop jij reageert met een denkbeeldige situatie (die inderdaad ook vast wel eens is voorgekomen), waarin een fotograaf misschien niets fout doet maar geschoffeerd wordt door medevogelaars. Ook je veronderstelling dat ik/Johan je wel verkeerd begrepen zullen hebben als we het niet met je eens zijn, op wat mij betreft een niet al te sympathieke toon (riep er iemand 'GeenStijl.nl'?), maakt je betoog er niet bepaald sterker op...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Zulke mensen die zich niet aan de regels houden op zulke plekken maken het toch moeilijk voor anderen? Natuurmonumten had het ook tot broedgebied kunnen verklaren en het kunnen dichtgooien. Wees hen dankbaar en houd je dus ook aan de regels! Dat er gereageerd word als iemand zich niet aan de regels houd is toch geweldig, zo moet dat! Van mij mocht er best een plaatje verschijnen hier,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dylan

Zoals al eerder door Hisko aangegeven, Natuurmonumenten constateert juist (via de boswachter en vrijwilligers) dat de sociale controle helpt. Dus als je iemand over de schreef ziet gaan, spreek hem of haar daarop aan, en leg uit dat dat niet kan. Als iemand anders een "overtreder" aanspreekt, laat dan merken dat je het ermee eens bent.

En helemaal eens met wat Wietze zegt. Als iemand vindt dat hij/zij "onjuist" wordt aangesproken, dan is dat nog geen reden om met het overtredend gedrag door te gaan. Ik heb er ook geen enkel probleem mee als overtredingen hier op het forum worden besproken. En eventueel overtredend gedrag kan ook met een foto worden vastgelegd ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Pim

Nu zou ik het wel verstandig vinden als Natuurmonumenten een deel van het pad helemaal afsluit om die kleine hoentjes rustig te laten broeden!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Guus Peterse


Citaat van: Pim op juni 16, 2009, 10:07:15 AM
Nu zou ik het wel verstandig vinden als Natuurmonumenten een deel van het pad helemaal afsluit om die kleine hoentjes rustig te laten broeden!

Dit zou aanleiding kunnen zijn voor een hele boeiende (en oude natuurlijk maar nog altijd erg actuele) discussie. In het kort: heeft Natuurmonumenten daar met veel geld en moeite een prachtig stuk natuur gecreëerd, met mooie faciliteiten om het de mensen te laten zien (mooi evenwicht ook vind ik tussen dat laten zien, via enkele wandelpaden, en mensen eruit weghouden buiten die wandelpaden). Is er dan iets moois te zien, dan maar de mensen er weghouden? Waar dan al die moeite voor gedaan en al dat geld voor besteed? Want was dat nou juist niet de bedoeling: de mensen, ons dus, een mooi stuk natuur voor te schotelen?
Ik ben geneigd te denken: als die hoentjes inderdaad zo op hun rust gesteld waren, dan hadden ze ook verderop kunnen gaan zitten (daar zitten er mischien ook nog wel). Plek zat.
Ik ben er, al met al, nooit zo'n voorstander van om natuur maar te gaan afsluiten zodra het werkelijk de moeite waard wordt. Doet het draagvlak voor natuurbeheer geen goed denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

birdingholland

CiteerNu zou ik het wel verstandig vinden als Natuurmonumenten een deel van het pad helemaal afsluit om die kleine hoentjes rustig te laten broeden!

Het lijkt wel de omgekeerde wereld, nu moet ik het nota bene gaan opnemen voor de vele vogelaars en fotografen ;D

Serieus: als iedereen zich gewoon netjes gedraagt en niet over de touwtjes loopt en niet te hard loopt te ouwehoeren bij de vogels is er geen enkele reden om het gebied dicht te gooien en broeden de vogels gewoon een paar nestjes uit....

Ik snap sowieso niet waarom je over de touwtjes heen moet, wordt de foto beter op 60 cm dan op 1 meter van de vogel of zit daar iets anders achter?
Ook over het geluid hoef je je trouwens waarschijnlijk geen zorgen te maken, als de vogels de kikkerkoren overleven, dan zullen ze van de vogelaars ook geen last hebben ;D

Groeten,

frankcoenjaerts

Nog even over het voorval op zondag - ik stond erbij, dus eerst de feiten, daarna mijn geheel eigen interpretatie.

De betreffende fotograaf wordt bij zijn actie per direct aangesproken door meerdere mensen (vind ik prima, was niet gelijk duidelijk wat-ie helemaal van plan was) en reageert als beschreven - fout dus.

Echter, zijn irritatie kan ik me voorstellen: op dat moment zijn beide Kleinst waterhoenen 20 meter van zijn plek, verderop in zicht. Voor hem (overigens een van 's lands topfotografen - velen van ons smullen van zijn plaatjes) niet interessant (tegenlicht) en de man kruipt EEN meter onder het touwtje door - volgens mij enkel om dit niet op z'n plaatje te krijgen. Hij zegt ook letterlijk: Joh, effe een landschappie met al die lui derop. Dit op de plek (overgang pitrus) waar maandag tot en met vrijdag minstens 300 man gestaan hebben terwijl de vogels voorlangs dartelden (en niemand een stapje naar achter deed, een enkeling zelfs met de schoenen in het water!!).

Beetje te vergelijken met de Sneeuwuil story: buiten het Ganzenreservaat vogelvrij en schandalig (naar mijn mening) tot op 20 meter bejaagd ("we mogen hier toch gewoon lopen") - eenmaal daarbinnen werden overtreders die het beestje wel eens van 300 ipv 400 meter wilden bekijken als criminelen gekappitteld. DAT vind IK hypocriet. Het zou ons toch primair moeten gaan om het welzijn van de vogels - of zie ik dat fout?

Mijn mening: we zijn vogelaars, geen politie-agenten; als we elkaar dan al corrigerend aanspreken, laat het dan gaan over menselijk gedrag tov de vogels, eventueel tov niet-vogelaars ("voorkomen van slechte naam vogelaars"). Een goede naam was hier echt niet in het gedrang !

met vriendelijke groeten, Frank Coenjaerts
Met vriendelijke groeten,

Frank

Pim

Het is inderdaad een discussie zonder einde.
Toch blijf ik van mening dat het de juiste keuze zou zijn als Natuurmonumenten een deel (gaat om enkele tientallen meters) van het pad afsluit.
O nee sorry eerst moeten de eerste nestfoto's met eieren erin gemaakt worden.
Kijk uit dat je dan niet over elkaar heen struikelt.

Ik weet ook wel dat de mens een egoïstisch dier is en dat elk plekje in zijn eigen belang ingericht dient te worden, maar ik heb soms de stille hoop dat natuurorganisaties iets meer strijden voor de belangen van de natuur.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Guus Peterse

Citaat van: Pim op juni 16, 2009, 10:48:21 AM
Ik weet ook wel dat de mens een egoïstisch dier is en dat elk plekje in zijn eigen belang ingericht dient te worden, maar ik heb soms de stille hoop dat natuurorganisaties iets meer strijden voor de belangen van de natuur.
Maar welke belangen zijn dat dan, die belangen van de natuur?
Overigens, egoïsme is in deze discussie (even los van bepaalde concrete situaties) wat mij betreft niet aan de orde.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Pim

Ik bedoel daarmee een gebied (of laatste uitwijkplaats) voor veelal kwetsbare soorten waar ze rustig hun ding kunnen doen met zo min mogelijk tussenkomst van mensen, honden, vrouwen met van die prikstokken, schaatsmarathons, wielenners, jagers, vrijende stelletjes, hijgende fotografen hanggroepjongeren e.d.

Egoïsme is ieder mens eigen. Ook in deze discussie draait het voor een deel hierom in mijn visie. Iedereen wilt graag zo dicht mogelijk bij die hoentjes komen en als een pad afgesloten wordt dan is dat een grote inbreuk op het draagvlak....

Maar de opmerking was niet persé aan Guus gericht (ik bewonder je voor je grotendeels co2-vriendelijke vogeltochten).

Om mensen (inclusief mezelf) wat meer uit de auto te moeten krijgen zullen we termen als draagvlak en egoïsme wat meer aan de zijkant moeten parkeren. Dan zijn soms rigoreuze maatregelen nodig.


Maar voorlopig blijft dit een utopie.

"....In natuurgebieden van Staatsbosbeheer in Groningen, Friesland en Drenthe komen bijna 200 locaties waar honden los mogen. Op alle andere plekken moeten ze aan de lijn. Er komen ook enkele experimenten met varianten op deze algemene regel....."
Bron: Staatsbosbeheer.




met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

cursorius

En eventueel overtredend gedrag kan ook met een foto worden vastgelegd ...
[/quote]

Aha daar gaan we weer mensen veroordelen en voor eigen rechter spelen!

snwja3

Hoewel ik Phil aansprak op de inhoud van zijn boodschap, was ik het wel eens met zijn strekking van het verhaal (het onnodig/niet nuttig openen van heksenjachten op fora).

Ben juist zelf voor dat we zoveel mogelijk met elkaar genieten (en dus openbaar maken ipv geheim houden waar mogelijk), maar dat kan alleen als we met elkaar eraan werken de situatie goed te houden. Ben blij hoe Natuurmonumenten hierin meewerkt, hoop de vogelaars, fotografen en buitenlui ook, zodat we kunnen blijven genieten en de vogels ook nog eens zin hebben om terug te komen.

Ofwel:
- Spreek elkaar aan in het veld (mag dan best wat geëmotioneerd maar hou het netjes). Vraag je daarbij wel af of jouw regels wel de enige maatgevende zijn; soms kan er meer, soms juist minder.
- reageer daarop ook normaal, ook al ben je het niet 100% eens
- anderen; probeer niet achteraf je gelijk nog te halen op fora (da's zo gemakkelijk, je overdrijft wat, kleurt wat, dikt wat aan en hups je hebt het legioen achter je ...), dat werkt juist tegenovergesteld (ik zou me ook niet meer aangesproken voelen).
Wietze Janse

Edwin Russer

Zij er al touwtjesknippers in plaats van hekkenknippers betrapt?  :police: Eerlijk gezegd vind ik de situatie wat overtrokken. Een fotograaf die even onder het draadje doorgaat, vervolgens daar pal achter gaat staan, om een plaatje van de aanwezige vogelaars te kunnen maken. Dan moeten ze o.a. ook wat doen aan die 200 locaties waar honden vrij mogen lopen.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ted van der Knaap

#26
stukje citaat uit het Vogeldagboek van Adri de Groot van vandaag:

Ander nieuws 'bevindt zich' aan de rand van mijn vaste struingebied.
In De Groene Jonker in Zevenhoven zijn behalve zeldzame steltkluten en porseleinhoentjes
ook zeer zeldzame kleinste waterhoentjes opgedoken. Het is een broedvogel van Oost-Europa
met sporadische broedgevallen in West- en Zuid-Europa (Spanje).
Pioniersgebieden met veel slik en weinig begroeiing hebben hun voorkeur.
Ze zijn meestal weer verdwenen als riet en andere vegetatie te veel en te hoog wordt.

Sjaak Schilperoort, die uiteraard erg aangeslagen is door de brand van 'zijn' Starrevaarthut,
had onwetende van die situatie in het weekend heel vroeg geluid opgenomen.
De afgelopen dagen heb ik diverse berichten ontvangen dat het er bijzonder druk is.
Vele tientallen vogelaars en fotografen staan elke dag in een lange rij om de hoentjes,
die normaal erg schuw zijn maar zich hier regelmatig laten zien, te bekijken.

Daarbij wordt niet alleen veel vegetatie vernield (mensen blijven niet op het pad)
waar andere dieren in leven, maar door de onrust zullen de ralsoorten die er zitten,
ongetwijfeld moeilijk of helemaal niet tot broeden overgaan. Jammer toch dat massa-twitchen.
Ik hoorde zelfs van mensen die er vrijwel dagelijks gaan kijken. Zo krijgen die vogels geen rust.


Mijn mening:
Lijkt mij dat de rust van de vogels die er verkeren belangrijker moet zijn dan de (massale) "kick" van een bijzondere soort
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Gert Veurink

Citaat van: snwja3 op juni 15, 2009, 22:49:27 PMZoals mijn moeder placht te zeggen (prachtig dat ik dat ook nog eens mag/kan gebruiken ;)).

Ook voor wat betreft de hondenbezitters, de hypocrieten bij de sneeuwuil en alle andere vergelijkingen geldt:

Wietze Janse's moeder zou er waarschijnlijk van zeggen: 'modder van een ander is geen zeep voor eigen kleed'. In elk geval vind ik die prachtig en zeer toepasselijk.

Heksenjacht is natuurlijk niet nodig maar ik ben het helemaal met Johan eens dat lomp reageren als je wordt aangesproken the bloody limit is. En al helemaal 'ik doe het ook voor jullie'  f#@k @ff zeg.
Zo, heerlijk dat ik geen admin ben, dan mag je dat gewoon zeggen :wub:
groet!
Gert Veurink



UtrechtsVogelNet

Hi Wietze (en anderen),

Jouw laatste berichtje is inhoudelijk nagenoeg hetzelfde wat ik al eerder op andere wijze heb beschreven. Niets meer, niets minder. Helaas hebben sommigen dat nog steeds niet door, als ik zo hun reakties lees, herlees en er nog eens over nadenk. Maar jouw laatste mailtje is een mooie ingang om mijn boodschap nog eens toe te lichten.

De werkelijke kern van mijn reakties verwoordt Wietze heel mooi: " ... vraag je daarbij wel af of jouw regels wel de enige maatgevende zijn ... ". Dat is precies wat ik bedoel! Waaraan ik wil toevoegen dat je (n.b. met "je" bedoel ik hier niet iemand specifiek, maar in het algemeen) juist daarom niet altijd hoeft te verwachten, dat die ander daar onmiddelijk gehoor aan zal geven.
Dat is frusterend natuurlijk, maar verplaats je ook eens in een ander (voor de verandering...). Ik merk, helaas soms ook op dit forum, dat daaraan nogal een groeiend tekortkoming is. En ja, helaas ook van het GeenStijl-nivo (voor zover je daar van een nivo mag spreken, maar dit terzijde), of anderszins bijzonder slordig of kort-door-de-bocht geformuleerd. Soms zelfs uitermate dom.

Natuurlijk kan ik verschillende voorbeelden geven, met naam en toenaam, maar ik heb besloten dat maar niet te doen. Ik heb geen zin in een heisa "discussie"; ik wil mijn tijd en energie liever in andere zaken steken, waar ik plezier aan beleef en prettige herinneringen aan overhoud. Alleen of samen met anderen.

Vriendelijke groet,
Phil (niet roomser dan de paus)

Bas vd Burg

Nu moet ik zeggen dat ik het stuk van Adri best wel stellig vind geschreven (met name de laatste alinea), maar dat zal wel aan mij liggen........

Nu kan ik niet in de koppies kijken van die Kleinst Waterhoentjes, maar ik heb nu niet echt de indruk dat ze zich ook maar iets aantrekken van die massale  belangstelling. Maar ook dat zal wel aan mij liggen.......

Daarnaast schreef Frank Neijts al dat die soort op zich helemaal niet zo schuw is als men steeds beweerd, zie ook reactie 5 in het topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=81052.0
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012