Hoofdmenu

Onbekende vogels

Gestart door michiel_v, september 03, 2009, 20:27:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel_v

Vandaag om 18:00 bij Culemborg in de polder een vogel hoog in de boom zien zitten, eerste gedachte was een Houtduif, maar al snel zag ik dat hij een tikje groter was. Auto geparkeerd en verrekijker gepakt. Helaas erg kort kunnen bekijken, maar qua bouwvorm/silhouet ging het meer richting Turkse Tortel dan Houtduif (gestroomlijndere contour). Hij zat in de boom als een Kramsvogel, die uitkijkende alerte houding die deze aan kunnen nemen. Vloog al snel weg waardoor ik het kleed niet goed heb kunnen zien. In de vlucht viel op dat het richting die van de (groene) Specht ging, alleen waren de golven minder diep en fladderde het wat minder. Vleugels waren ook breder dan die van een specht. Duidelijk geen duivenvlucht. Na 100 meter gevlogen voegde zich er een 2e erbij. Op dat moment kwam het idee op dat ik mijn camera moest pakken, maar toen ik deze uit de achterbak had gehaald waren ze alweer gevlogen richting ZW over de snelweg...

Beetje vage uitleg en heb ook niet veel meer kunnen waarnemen als dit, ben in mijn hoofd door het gehele vogel register gegaan, maar kan het nergens plaatsen, het enige waar het op leek waren (erge) grote Kramsvogels (wat het misschien ook wel waren, but you never know!).

Kan iemand hier iets mee??

MVG, Michiel

Bram Rijksen

Je beschrijving van de grootte begrijp ik niet helemaal: aan de ene kant groter dan Houtduif, maar de soorten die je daarna noemt zijn juist aflopend in formaat. Misschien kunnen we daaruit concluderen dat het inschatten van grootte soms moeilijker is dan we eigenlijk willen.
De rest van de beschrijving past uitstekend op Grote Lijster (lijkend op Kramsvogel, alerte houding, ondiepe golvende vlucht). En Grote Lijsters lijken onder bepaalde omstandigheden inderdaad behoorlijke bakbeesten. Geen ratelende roep gehoord tijdens het wegvliegen van de vogels?

michiel_v

Hoi Bram,

Bedankt voor het antwoord. Ik weet dat het een vage omschrijving is, helaas niet meer kunnen waarnemen dan dit, het ging allemaal erg snel en de vogel bleef toch onbeantwoord in mijn hoofd. De vogels die ik noemde, noemde ik speciaal vanwege het silhouet, niet vanwege de grote (want deze zijn inderdaad kleiner dan de vogel die ik gezien heb). Ik denk trouwens dat je gelijk hebt met de Grote Lijster, al eerder raar staan te kijken naar het formaat van deze beesten. Het geratel niet gehoord, ik neem aan dat je hiermee het geluid v/d Kramsvogel bedoelt...

MVG, Michiel

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

michiel_v

Woeps, dat bedoelde eigenlijk ook...t was al laat  ;D

Groet, Michiel