toevoegen ontbrekende soorten

Gestart door hiskodevries, februari 14, 2005, 19:01:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Alle soortgroepen behalve insecten zijn vrijwel compleet. Om die reden is het zelf toevoegen van nieuwe soorten in het scherm waarneming invoeren niet meer mogelijk.
Mocht een soort ontbreken zet dit dan even in het forum van de betreffende soortgroep.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jasper

Geld dit ook voor zoogdieren, etc?

matthijsbroere

CiteerAlle soortgroepen behalve insecten.

Beter lezen joh  ;)
Matthijs Broere

jasper

CiteerAlle soortgroepen behalve insecten.
Ik ben weer eens lekker bezig vandaag :angry:  

Freek Verkerk

HI,
Ik kwam een los lopende hond tegen. die waarneming wou ik toevoegen, maar die zoogdiersoort kwam niet voor. ??? "Canis"

Het  komt natuurlijk vaker voor dat huisdieren ontsnappen, of uitgezet worden; halsbandparkieten, katten, zwanen, schildpadden, damherten, paarden, koeien (Heck; runderen, schotse hooglanders); een aantal kun je wel invoeren en anderen niet. Wat is hier achter de redenatie? De logica ? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Een zwerfhond is toch wat anders dan een Knik in het Lauwersmeer volgens mij...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Een knik is iets heel anders dan een hond. Dat verschil zie ik gelukkig ook.

Maar ik stelde meer aan de hand van een voorbeeld het beleid ter discussie.

Maar mijn vraag ging meer over "het beleid". Wat wel en wat niet waarnemen. Waar leggen we de grens.
Hond niet.         Wolf wel?
Kat niet.            (ver) Wilde(rde) kat wel? Lynx wel?
Koe niet.           Heckrunderen wel? Schotse hooglanders wel?
Paarden niet,     wilde paarden wel? Hoe wild?
Schapen niet      Moeflons wel?
Varkens niet       Zwijnen wel?
Eenden?
Zwanen?
Kanaries, parkieten, papagaaien niet, alleen als ze ontsnapt zijn?
En hoe zit het met (her) uitgezette dieren?
Flamingo's ? Ooievaars? Otters? Bevers? Eekhoorns?
schildpadden? Raven? Edelherten? Damherten? reeen? Fazanten? Dassen? Marmotten? ratten.

Er is wel eens wat discussie over wat wild is en wat niet. Hoe groot moet hun omheinde gebied zijn ?  De mens helpt ook wel eens aan handje door dieren te verplaatsen. Soms is het ook onduidelijk of dieren hier zelf gekomen zijn of dat de mens ze geholpen heeft.

Mijn voorlopige standpunt is; alles waarnemen; ook loslopende honden.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Ontsnapte huisdieren naar mijn mening niet hoor, dat gaat wel erg ver.
Koeien die achter een hek staan, weet niet of er uberhaupt iemand is die ze in wil voeren :huh: .
Wilde katten komen hier volgens mij niet meer voor, een moeflon zou ik zo voorbij lopen :( .

Thijs

PS knik=Konik
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Vlaamse gaai

Hi, ik zag een vlaamse gaai: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_...glandarius.html

Maar bij "waarneming" heet hij "Gaai". Ik vind die naam ongebruikelijk. Kan dat aangepast worden?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

matthijsbroere

Hoi Freek,

Vroeger heette de Gaai inderdaad Vlaamse Gaai. Dat is tegenwoordig echter niet meer zo. Nu is 'Gaai' de officiële en gangbare naam.

Groeten.
Matthijs Broere

jeep

Citeeralles waarnemen; ook loslopende honden.
Heel erg verstandig om die beesten waar te nemen, voordat je er op een andere manier mee geconfronteerd wordt.
Maar in dit geval ben ik meer voor 'afvoeren'  dan voor invoeren.  

Marianne

Ik zou zelfs nog verder willen gaan dan afvoeren :gun:  
groet,
Marianne Cramer

boogey55

CiteerIk zou zelfs nog verder willen gaan dan afvoeren :gun:
Arme baasjes.  :o  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

jeep

CiteerArme baasjes.

Ja...  iets weerhoudt me om daarop te reageren. Iets heel persoonlijks.....

Sorry  

Freek Verkerk

hi,
Ik heb een nieuw argument om wel loslopende honden waar te nemen;

Wolven en hybryden in Saksen

In Duitsland zijn er veel hybryden tussen wolven en herdershonden.

Het verschil schijnt moeilijk te zien te zijn.

Ik denk dat er zo ook mogelijk wilde katten, niet waargenomen worden omdat men denkt dat het verwilderde katten zijn.

Het is eigenlijk alleen van belang als die soorten zich ook min of meer zelfstandig in leven kunnen houden. Stel dat er verwilderde honden zich gaan gedragen als wolven en groepsgewijs reeen gaan jagen en zich daarmee in leven blijken te kunnen houden.
Stel.
Of dat er hybriden Wolf / herdershond, door hun gelijkenis met de herdershond, min of meer onopvallend hun plaats in de natuur gaan innemen,
stel.

Interessante gedachtegang he.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Ik kom op deze site niet uit de voeten, gezien mijn slechte vak ooi Duits is.
Wel kan ik Duitse foto's bekijken, en ik moet zeggen dat het prachtige beesten zijn!
Mar er is wel een verschil tussen een zwerfhond en een hybride wolf denk ik zomaar...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Ik vraag me eigenlijk af of er wel in Nederland zwerfhonden zijn, die zelfstandig hun kostje bij elkaar scharrelen.  Door bijvoorbeeld op jacht te gaan en konijnen etc te eten; Wat eten ze dan eigenlijk?  Zijn er honden (escapes) ?? Of zijn het boerderijhonden die een stukje aan het wandelen zijn? Als we het over loslopende honden hebben.

Ik heb die foto van die hybride (Duitse herder / wolf) gezien en die ziet er erg veel als een duitse herder uit. Ik zou hem niet als wolf herkennen. Zeker ook omdat ik die niet verwacht.

Het lijkt een erg theoretische discussie te worden. Waarschijnlijk komen loslopende honden in natuurgebieden (of de stad) niet voor en die wolven of hybriden zijn er de komende 10 jaar ook nog niet.

Trouwens,
Weet er iemand of er ergens zwerf (verwilderde) (huis) honden leven? In Nederland. (Van Australia is de Dingo bekend, dus het kan wel.)

Ik ben eigenlijk ook geinteresseerd in ver wilderde katten, amerikaanse nertsen en blafherten (muntjaks) . Van al deze dieren zijn er geruchten dat ze in de Nederlandse natuur zouden voorkomen. Allemaal escapes, maar mogelijk dat ze zich daar al voortplanten. Er zijn wel geruchten, maar geen namen van gebieden, of waarnemers. Weet iemand iets? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

hi,
bij de zoogdieeen zit er een bepaalde soort dubbel in namelijk;
Nathusius Vleermuis
en
Ruige Dwergvleermuis

Bij de laatste zijn al waarnemingen, dus ik stel voor de eerste te verwijderen.
:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hi,

Ik lees in  dit  
beleidsplan uitvoering Faunawet Zuidholland , dat ze de overlast van bepaalde dieren willen bestrijden.

(bladzijde; 13 en verder)
En dan noemen ze een aantal zoogdieren die bij ons niet op het lijstje staan.

Ik neem aan dat ze geen spoken bestrijden dus dat die dieren echt in Zuidholland voorkomen of kunnen voorkomen en dan hebben ze het over de volgende dieren;
Muntjak, Nerts,  Wasbeer.

Ze zeggen dat de muntjak voorkwam, dat de nerts nog steeds voorkomt en dat de wasbeer alvast preventief op het lijstje wordt gezet, maar nog niet is gesignaleerd, maar wel verwacht wordt.

Het zou aardig zijn als wij die dieren ook kunnen waarnemen. (registreren).

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Even over die wasbeer: een paar maanden geleden is er één gesignaleerd op de Grebbeberg bij Rhenen. Toevallig recht tegenover dierentuin Ouwehand, maar daar hebben ze het nageteld en misten ze er volgens zeggen geen. Er wordt wel verondersteld dat het beestje ergens ontsnapt was. Of hij ooit gevonden is heeft niet in de krant gestaan, maar latere waarnemingen zijn er ook niet geweest, dus dat denk ik wel.
groet,
Marianne Cramer

marcel123

Ik denk dat de hele lijst van Zoogdieren geimporteerd moet worden incl ponscode, ook al staan er discutabele soorten op lijkt me als de Eland.

Mark van Veen

Over de insectenlijsten.

Ik ben van plan ook waarnemingen van een aantal insectengroepen in te voeren (bijen, zweefvliegen, roofvliegen en dergelijke). Ik heb twee vragen/verzoeken/aanbiedingen

1. Ik ben van de ouderwetse stempel, zo een die gedachteloos een latijnse naam weet, maar op de Nederlandse niet kan komen. Is het mogelijk om bij de insecten een soort dubbel op te nemen, zowel over de latijnse als over de nederlandse naam? Het mooiste is dan om via een aanvinkoptie te kunnen kiezen welke lijst je te zien krijgt bij het invullen. Dat houdt de database bovendien uniek (elke soort komt er maar 1x in voor).

2. Is het mogelijk ook andere insectengroepen toe te voegen? Aanbod: van een aantal vliegengroepen kan ik soortenlijsten leveren.

Mark van Veen
groet,

Mark van Veen

hiskodevries

Citeer1. Ik ben van de ouderwetse stempel, zo een die gedachteloos een latijnse naam weet, maar op de Nederlandse niet kan komen. Is het mogelijk om bij de insecten een soort dubbel op te nemen, zowel over de latijnse als over de nederlandse naam? Het mooiste is dan om via een aanvinkoptie te kunnen kiezen welke lijst je te zien krijgt bij het invullen. Dat houdt de database bovendien uniek (elke soort komt er maar 1x in voor).
Dat hoeft niet, want bij invoeren waarnemingen wordt zowel nederlands als lijn getoond. Als je op zoek soort drukt kun je ook een (stukje van de) latijnse naam opgeven

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citeer2. Is het mogelijk ook andere insectengroepen toe te voegen? Aanbod: van een aantal vliegengroepen kan ik soortenlijsten leveren.
Als je deze lijsten per familie hebt en met minimaal naam nederlands en naam latijn en het csv formaat ( ; gescheiden)
Stuur nij dan een persoonlijk bericht dan krijg je mijn email adres

marcel123

Mark,

-Waarin verschilt je lijst met die van het Nederlands soortenregister?
-Idem CBS/Biobase?
-Soortnummers  kunnen (waarschijnlijk) ook worden ingelezen, dus als je die erbij kunt leveren. Hiermee wordt geen 8lettercode bedoeld afgeleid van de wetenschappelijke naam. Zie de soortenlijsten op www.natuurcijfers.nl. Deze hebben een echt nummer waarvan de oorsprong me nog niet duidelijk is.

Bovendien kun je waarneming.nl integreren met je eigen website! De door je ingevoerde data zie dan terug als lijsten en kaartjes op je eigen site. Die data ben je dus niet 'kwijt'.

Mark van Veen

Citeer-Waarin verschilt je lijst met die van het Nederlands soortenregister?
-Idem CBS/Biobase?

Marcel,

Als het goed is verschillen mijn lijsten voor Nederlandse soorten niet met het soortregister. Beide gebruiken de checklist Nederlandse Diptera als bron voor de vliegen en de lijst van het aculeatenproject (zie recent uitgekomen atlas) voor de Aculeaten (bijen, wespen en mieren). Wel staan er her en der buitenlandse soorten in (nabij buitenland).

De CBS lijst heeft volgens mij geen volledige opsomming van de ongewervelden, alleen van de populaire groepen. Dan is mijn lijst zeer aanvullend.

Mark
groet,

Mark van Veen

marcel123

CiteerAls het goed is verschillen mijn lijsten voor Nederlandse soorten niet met het soortregister
Dat is mooi.
Heb jij een actuele lijst inclusief nederlandse namen van de aculeaten zoals die in de  recent uitgekomen verspreidingsatlas van aculeaten zit?
De wetenschappelijke namen in waarneming.nl schijnen verouderd te zijn voor wilde bijen en verder is er een discussie geweest over de naam van Bombus terrestris (Aardhommel vs Gewone aardhommel). Een standaardlijst van Nederlandse & wetenschappelijke namen van aculeaten zou mij zeer welkom zijn.

Freek Verkerk

Rode lijsten

Hi,

Ik lees dat de minister iets heeft besloten met betrekking tot rode lijsten.

Wij zouden deze dieren in ieder geval moeten kunnen waarnemen. Dus dit kan als checklist gebruikt worden, voor een volledigheidscheck. Wat de zoogdieren betreft klopt het; alles soorten die genoemd worden, die kunnen we allemaal waarnemen en invoeren.

Verder is het wel interessant om als kolom (informatie) op te nemen bij de downloads; of een soort wel of niet op een rode lijst staat.

En tot slot zouden we er iets mee kunnen doen; zoals gericht gaan zoeken naar op de rode lijst staande dieren om zodoende de informatie over deze soorten te verbeteren en hiermee bij te dragen aan hun behoud. In Nederland, en de rest van de wereld.

Hier en daar staat bijvoorbeeld dat een dier uit Nederland is verdwenen. Het zou dan wel aardig zijn als wij dan wel waarnemingen hadden bijvoorbeeld. Zoals bijvoorbeeld van de tuimelaar of de otter.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

han.endt

Citeerhi,
Ik heb een nieuw argument om wel loslopende honden waar te nemen;

Wolven en hybryden in Saksen

In Duitsland zijn er veel hybryden tussen wolven en herdershonden.

Het verschil schijnt moeilijk te zien te zijn.

Ik denk dat er zo ook mogelijk wilde katten, niet waargenomen worden omdat men denkt dat het verwilderde katten zijn.

Het is eigenlijk alleen van belang als die soorten zich ook min of meer zelfstandig in leven kunnen houden. Stel dat er verwilderde honden zich gaan gedragen als wolven en groepsgewijs reeen gaan jagen en zich daarmee in leven blijken te kunnen houden.
Stel.
Of dat er hybriden Wolf / herdershond, door hun gelijkenis met de herdershond, min of meer onopvallend hun plaats in de natuur gaan innemen,
stel.

Interessante gedachtegang he.

B)
Ik heb gisteren een zeldzame zweefvlieg (Chrysogaster virescens, Groen doflijfje) waargenomen en gefotografeerd. Het leek mij leuk om deze waarneming toe te voegen, maar de zweefvliegenlijst is alles behalve compleet. Ik had afgelopen dagen 32 soorten zweefvlieg in de tuin, waaronder schaarse soorten als Epistrophe melanostoma, Cheilosia semifasciata e.a. Zijn dit soort waarnemingen iets voor Waarneming.nl en zo ja: hoe geef ik ze door?

Groetjes,

Han Endt
Syrphidae - zweefvliegen, Chrysogaster