Ik kijk graag libellen op plaatsen waar ik ben. Vele Nederlandse soorten prijken daarom nog niet op mijn lijstje (kwestie van op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats zijn), maar ik hoop nog oud genoeg te worden om daar nog eens iets aan te veranderen. Nu was ik de afgelopen twee weken in de Dordogne en daar heb je veel water en veel libellen.
Ik ben niet echt in veel verschillende biotopen geweest, vooral stroompjes en meertjes en een klein stukje rivier. Veel soorten die er wel in de streek voorkomen, maar in andere biotopen, heb ik daarom niet gezien. Zo zag ik niet één soort pantserjuffer gezien, maar één soort heidelibel, de bloedrode en maar één soort glazenmaker, de blauwe.
Desalniettemin 11 soorten gezien die ik nooit eerder zag en paar hele gave ervaringen gehad. Het mooiste was toch wel het vinden van een bijna volledig uitgeslopen bronlibel. Als je bedenkt dat ze drie tot vijf jaar als larve leven toch wel een bijzonder moment, ook al zijn ze ter plekke niet echt zeldzaam. Ook het vinden van een Schemerlibel die wilde poseren vond ik niet verkeerd.
Ook heel mooi vond ik de vele beekjuffers. In het begin is het onderscheid tussen de soorten lastig, maar op een gegeven moment begint het ergens op te lijken en kon ik weidebeek, bosbeek, koperen beek en iberische beekjuffer in het veld terugvinden. Ook veel jonge breedscheenjuffers met elke keer weer de vraag of het nu een witte, een oranje of een blauwe is. Een mooie streek trouwens, met ook veel fraaie vlinders (bijv. Koningspage), kevers (o.a. Vliegend hert) en andere insecten.
Hierbij een lijstje met voor mij nieuwe soorten. Een volledig soortenlijstje heb ik nog niet.
Mercuurwaterjuffer
Koperen beekjuffer
Iberische beekjuffer
Witte breedscheenjuffer (to be confirmed)
Oranje breedscheenjuffer
Schemerlibel
Bronlibel
Kleine tanglibel
Grote tanglibel
Gele rombout (to be confirmed)
Witpuntoeverlibel