Dasysyrphus pauxillus?

Gestart door Lex Peeters, april 24, 2009, 23:27:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Kan iemand me op weg helpen bij de determinatie van dit kleine zweefvliegje (op pad in gemengd naald- en loofbos)?

Vriendelijke groet,

Lex Peeters

gerardpennards

Behaarde ogen, scheefstaande gele vlekjes: een mannetje Dasysyrphus sp., weet zo niet welke!
Groeten
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Lex Peeters

Bedankt Gerard. Ter indicatie: hij was veeel kleiner dan de Dasysyrphus tricinctus die ik even daarvoor fotografeerde.

Gr.,

Lex

Lex Peeters

Ik kom toch nog een keer terug op deze Dasysyrphus spec. Zoals gezegd was deze zichtbaar een heel stuk kleiner dan D. tricinctus, waarvan verschillende ex. in de directe omgeving aanwezig waren. Sinds kort beschik ik over de zweefvliegenveldgids. Daaruit meen ik op te mogen maken dat er in NL zes soorten van dit genus voorkomen. Op basis van het streeppatroon en de grootte zou volgens mij alleen D. pauxillus overblijven. Of ligt het weer niet zo eenvoudig?

Groet,

Lex Peeters

han.endt

Nee dat is niet zo eenvoudig. Ik kan er ook niet meer van maken dan Dasysyrphus sp.

Lex Peeters

Bedankt Han. Puur voor mijn beeldvorming: welke zijn nog meer kandidaat (of is dat een te lange reeks?).

Gr.,

Lex

han.endt

Het hele rijtje D. venustus, D. hilaris, D. pauxillus en D. pinastri zou ik op voorhand niet durven uitsluiten. Zo op het oog is D. pauxillus niet zo gek, maar de determinerende kenmerken zijn niet zichtbaar. Het is van groot belang dat de poten er goed opstaan.
Ik ken D. pauxillus overigens vrij goed B): http://waarneming.nl/soort/photos/7867 Geen enkele daarvan is overigens van foto af gedetermineerd.

PS. Let ook eens op de data. Een juni waarneming zou heel laat zijn. Een mannetje is na half mei al uitzonderlijk.

han.endt

Overigens lijken de antennen bij jouw beest helemaal zwart en dat pleit tegen D. pauxillus.

Lex Peeters

Nogmaals bedankt Han. Het is niet zo dat ik me er niet bij neer kan leggen, maar ik bleek nog een andere foto van hetzelfde beestje te hebben. Voegt die nog iets toe? De foto's zijn overigens op 18 april gemaakt.

Gr.,

Lex

han.endt

Ja dat voegt zeker wat toe: Dasysyrphus pinastri! Dan laat ik wel de zeer zeldzame, niet van foto af te onderscheiden, D. lenensis even buiten beschouwing.

Lex Peeters

Zo zie je maar weer. En het was weer zeer leerzaam Han!

Gr.,

Lex