Broedpoging Kleinst waterhoen?!

Gestart door Lonnie Bregman, juni 09, 2009, 21:34:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Vanavond was het mannetje druk bezig grashalmen af te breken en ze te verslepen. Lijkt me toch wel nest-indicerend.
Jeroen Steenbergen

maartenwielstra

Op youtube zijn filmpjes te vinden van Kleinst Waterhoen van Groene Jonker.

http://www.youtube.com/watch?v=UYe7I7ojdRY

deze maakte ik gister zelf, maar dan van Porseleinhoen. Even om te laten zien hoe geweldig deze te twitchen is! Gefilmd door verrekijker, dus veel trilling, maar wel een roepende vogel! Opmerkelijk hoe hij het geluid produceert; snavel opent nauwelijks, en hij maakt bewegingen alsof ie stikt!

j.steenbergen

Gaaf, datzelfde Porseleinhoen zag ik gisteravond, vergezeld van het vrouwtje. Wat mij betreft het hoogtepunt van de avond, omdat ze zich zo dichtbij en uitgebreid lieten zien/horen.
Jeroen Steenbergen

Wouter

Leuk filmpje inderdaad. Ik zag en hoorde er enkele weken geleden in hetzelfde gebied nog eentje. Het valt mij altijd op dat als ik een porseleinhoen hoor, dat het net lijkt of hij op 10 meter afstand zit, terwijl dat soms erg kan tegenvallen. In mijn geval zat hij op meer dan 100 meter, maar in het begin dacht ik dat hij vlak naast me in het riet zat. Later heb ik hem van erg dichtbij kunnen zien en horen en dan klinkt het geluid echt heel anders.

Wouter