Broedpoging Kleinst waterhoen?!

Gestart door Lonnie Bregman, juni 09, 2009, 21:34:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Er zijn nu bij de Groene Jonker toch 2 Kleinst waterhoenders?
Een mannetje en een vrouwtje toch?
En het mannetje is ook aan het zingen/roepen toch?

Zou het dan kunnen dat er misschien een broedpoging komt?
En Is dat dan de eerste voor Ned.?
Groeten, Lonnie Bregman

Oenanthe

Het is niet uitgesloten dat er een broedpoging komt. De Avifauna van Nederland deel 1 meldt 15 bevestigde broedgevallen in de periode 1861-1972. Er zijn er ongetwijfeld meer geweest want het aantonen van een broedgeval van deze soort is onvoorstelbaar moeilijk. Ze laten zich namelijk vrijwel nooit zo goed zien als nu.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

#2

De afgelopen paar jaar is kleinst waterhoen jaarlijks aanwezig geweest in polder Achteraf bij Tienhoven (dit jaar helaas nog niet), met meerdere exemplaren, en in elk geval in 2005 is broeden van meerdere paren (weet even uit mijn hoofd niet hoeveel, maar er waren toen minimaal 5 roepende mannetjes langdurig aanwezig) aangetoond. In datzelfde jaar heeft de vogel ook in de Keverdijkse polder bij Hilversum gebroed. Wat dat betreft niets unieks dus. Wat natuurlijk wel uniek is, is dat de vogels zich zo goed laten bekijken. Ik kan dan ook niet wachten ...
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#3
Citaat van: lonnie20 op juni 09, 2009, 21:34:57 PM
Er zijn nu bij de Groene Jonker toch 2 Kleinst waterhoenders?
Een mannetje en een vrouwtje toch?
En het mannetje is ook aan het zingen/roepen toch?

Zou het dan kunnen dat er misschien een broedpoging komt?
En Is dat dan de eerste voor Ned.?

In de 19e eeuw broedde de soort mogelijk niet zeldzaam in elk geval in de omgeving van Valkenswaard. De bewijzen hiervoor, 10-tallen eieren en opgezette vogels met jongen, bevinden zich in een aantal Engelse en Nederlandse musea. Zoals bijv. dit aangevreten stofnest (wijfje Kleinst WH met 3 pulli) dat zich bevindt in een museumpje in Oudenbosch. Maar Justin Jansen weet (bijna) alles van (o.a.) dooie Nederlandse Kleinst Waterhoenders in Europese musea!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

CiteerEr zijn nu bij de Groene Jonker toch 2 Kleinst waterhoenders?
Het zijn er minimaal 3.
2 op de plek waar ze eerst gemeld werden (maandag en gisteren), en 1 bij het uitkijkplatform (gisteren en vandaag).

CiteerWat natuurlijk wel uniek is, is dat de vogels zich zo goed laten bekijken. Ik kan dan ook niet wachten ...
Vanochtend was de vogel bij het uitkijkplatform zeer goed te zien, en erg dichtbij. Toen ik wegging om 12:50 was de vogel net uit beeld, nadat hij prachtig te zien was geweest door vele medewaarnemers.
Frank van der Meer

j.steenbergen

De vogel vanmiddag weer waanzinnig mooi te zien. Op een gegeven moment liep ie met een larve of iets dergelijks in zijn snavel, waarbij hij gewoon bleef roepen (allemaal van korte afstand te zien!). Wat zou hij daarmee van plan zijn geweest?
Jeroen Steenbergen

Wouter

Ik was vorige week al blij ( en terecht) toen ik midden op de dag om 1 uur een porseleinhoentje op 5 meter afstand kon zien en horen, maar door de foto's die nu op waarneming.nl staan valt mijn waarneming helemaal in het niets... Jaloers word ik er gewoon van, zeker omdat ik deze week er niet heen kon.

Zou natuurlijk inderdaad mooi zijn als ze gaan broeden, wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt. Ik ga misschien morgen een kijkje nemen, maar begrijp ik goed dat je gedurende de hele dag goede kans hebt om ze te zien? Of zijn ze toch savonds beter te zien en te horen?

Wouter

petermeer

Vanavond in de gelegenheid geweest om even te gaan kijken. Hij liet zich, na een 1/2 uurtje wachten, een paar keer mooi zien en ook even horen. Ik hoorde daar dat hij zich tussen 11.00 en 15.00 uur het best liet zien en horen. Maar volgens mij is hij de hele dag te horen en te zien.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

JohanvantBosch

Vandaag werd ook op de huidige (tweede) plek, in de omgeving van het informatiebord, een  vrouwtje waargenomen. Maar veel minder vaak dan het mannetje (is mijn indruk). Tot nu toe had ik nog geen foto van dit vrouwtje gezien, maar ik zie dat er nu een op waarneming.nl is gezet:
http://waarneming.nl/foto/view/757922

De foto is van Peter en Carla Boymans

UtrechtsVogelNet

#9
Er zijn inderdaad 2 vogels aanwezig: ik ontdekte vanochtend vroeg de 2de vogel op gehoor en had op dat moment een andere vogel in beeld (klonk iets anders dan het overbekende rateltje, ik vermoed het vrouwtje; heb in 2005 samen met Ruud en Magnus een hoop ervaring opgedaan in de verschillende geluiden die ze maken (op cd opgenomen) en vooral hun gedrag).

Even later deden we een zicht-waarneming van beide vogels zeer kort (ik schat 3 seconde of misschien minder) na elkaar waarbij uitgesloten was dat het dezelfde vogel betreft gezien de forse afstand en het feit dat de ene vogel door een open stukje terug had moeten lopen (wat-ie niet deed). Dit is ook door in ieder geval 2 mede-waarnemers bevestigd, vandaar "we" (ik ken hun namen niet).

Ik heb ook vrijwel zeker beide vogels op de foto maar moet het nog uitzoeken om het echt 100% zeker te weten. Hoe dan ook, erg leuk om deze niet schuwe soort weer eens prachtig te zien in ons polderlandje. 

Wat mij betreft worden de vogels na dit weekend zoveel mogelijk met rust gelaten en moet mi. MN voorkomen dat men zo dichtbij kan komen. Iedereen heeft dan ruim de tijd gehad om te komen kijken, te fotograferen en te genieten. Zullen we het met zijn allen nog lang over hebben denk ik zo.

Zo, en nu op naar de volgende rallen-knaller ... Sora?

groet,
Phil

Guus Peterse

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 12, 2009, 23:25:51 PM
Zo, en nu op naar de volgende rallen-knaller ... Sora?
Nou, doe mij eerst nog maar even klein.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peter123

#11
Hallo allemaal,

Ter vergelijking:

http://waarneming.nl/waarneming/view/43382771

Let op de bruine vlek achter het oog die het mannetje niet heeft.

Groetjes Peter Soer

UtrechtsVogelNet

Even schrok ik toen ik dat van die bruine vlek las  ... de Aziatische ondersoort van het Kleinst Waterhoen heeft namelijk als kenmerk een bruine "oorvlek" ... Maar die ziet er toch anders uit ....   Pfoeeeiiii.

Greetz, Phil

UtrechtsVogelNet

Gevonden: een zwart ring van plastic, ca. 5 cm doorsnee, soort van snelkoppeling denk ik, met het opschrift: Swarovski Optik.
Ik vermoed t.b.v. digiscoping maar weet het niet zeker (ken het niet).

Anyways, de ring lag in het gras vanochtend rond een uur of half 11, en was niet van een van de omstanders. De eigenaar kan de ring van me terugkrijgen. Ik hoor (lees ;-) ) het wel.

grtz, Phil

JohanvantBosch

#14
Vandaag zelf ook het vrouwtje gezien, wel een stuk stiekemer dan het mannetje. Het mannetje ving iets, liep daarmee naar het vrouwtje en voerde het aan haar (dat laatste was wat verscholen, maar dat moet hebben plaatsgevonden op het moment dat beide vogels bij elkaar zaten)... heet dat bij dit soort beessies ook prooi overdracht?

peter123

Hallo allemaal,

Zou het kunnen dat het vrouwtje al eieren heeft en dat we allemaal op nog geen vijf meter van het nest stonden?

Groetjes Peter Soer

Edwin Russer

Citaat van: peter123 op juni 13, 2009, 19:12:13 PM
Hallo allemaal,

Zou het kunnen dat het vrouwtje al eieren heeft en dat we allemaal op nog geen vijf meter van het nest stonden?

Groetjes Peter Soer

Lijkt mij sterk.

http://waarneming.nl/waarneming/view/43394230
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Christian

Eindelijk eens foto's waar je ook echt wat aan hebt. Nu weet je tenminste zeker dat die met de bruine oogstreep het vrouwtje is. Werpt toch weer wat beetje extra licht op de zaak van Polder Achteraf '08
Christian Brinkman

JohanvantBosch

En ook hier ga ik ze gewoon ff neerzetten. De foto's zijn van Marianne Slot, die deze bijzondere momenten super heeft weten vast te leggen....
Ze zijn afkomstig van bijgaande waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/43394230



JRoosma

Jaring Roosma

Tim de Boer

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

maartenwielstra

Wereldfoto's!!!!

''Marianne Slot'', die naam moeten we onthouden!

Herman van der Klis

Citaat van: frankneijts op juni 09, 2009, 22:59:47 PM
Citaat van: lonnie20 op juni 09, 2009, 21:34:57 PM
Er zijn nu bij de Groene Jonker toch 2 Kleinst waterhoenders?
Een mannetje en een vrouwtje toch?
En het mannetje is ook aan het zingen/roepen toch?

Zou het dan kunnen dat er misschien een broedpoging komt?
En Is dat dan de eerste voor Ned.?

In de 19e eeuw broedde de soort mogelijk niet zeldzaam in elk geval in de omgeving van Valkenswaard. De bewijzen hiervoor, 10-tallen eieren en opgezette vogels met jongen, bevinden zich in een aantal Engelse en Nederlandse musea. Zoals bijv. dit aangevreten stofnest (wijfje Kleinst WH met 3 pulli) dat zich bevindt in een museumpje in Oudenbosch. Maar Justin Jansen weet (bijna) alles van (o.a.) dooie Nederlandse Kleinst Waterhoenders in Europese musea!

Frank , er doemt zich ineens ( voor mij ) een nieuw geslachtskenmerk op bij het vrouwtje Kleinst Waterhoen aan de hand van recente foto's in de Groene Jonker ; namelijk het bruinige vlekje voorbij het oog.   Het is misschien altijd zwaar onderbelicht of het was helemaal onbekend . Hoe dan ook  , ik kan het nergens in de literatuur vinden. Kan jij iets vinden daarover ?

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

UtrechtsVogelNet

Ik heb in het verleden minimaal 1 ander koppel gezien en gefotografeerd, en daar was de bruine streep bij het oog afwezig. Dus ik denk eerder dat dit toevallig is dan dat het een kenmerk betreft. Zonder voorbarig te willen zijn, zou ik me er niet al te druk over maken.
De Aziatische ondersoort heeft een duidelijk bruine oorvlek maar dat is anders dan op het Zevenhovense vrouwtje te zien is.

Wat wel opviel, en ook hier weer, is dat het mannetje een wat meer intensere kleur (warmer, dieper of hoe je het ook wilt beschrijven) heeft dan het vrouwtje.

Phil

Herman van der Klis

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 14, 2009, 10:17:58 AM
Ik heb in het verleden minimaal 1 ander koppel gezien en gefotografeerd, en daar was de bruine streep bij het oog afwezig. Dus ik denk eerder dat dit toevallig is dan dat het een kenmerk betreft. Zonder voorbarig te willen zijn, zou ik me er niet al te druk over maken.
De Aziatische ondersoort heeft een duidelijk bruine oorvlek maar dat is anders dan op het Zevenhovense vrouwtje te zien is.

Wat wel opviel, en ook hier weer, is dat het mannetje een wat meer intensere kleur (warmer, dieper of hoe je het ook wilt beschrijven) heeft dan het vrouwtje.

Phil

Zou kunnen natuurlijk Phil , kan ook met leeftijd te maken hebben. Verdere studie van fotomateriaal lijkt mij wel wenselijk.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

JohanvantBosch

grappig... toch oogt de linker tekening exact als 'ons vrouwtje'  (inclusief lichte keel) en de rechtse als 'ons mannetje'. Dat is dan blijkbaar toeval.

Is dit spectakel trouwens genoeg om jou de Kempen uit te lokken, Frank?  O0

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op juni 14, 2009, 10:38:55 AM
grappig... toch oogt de linker tekening exact als 'ons vrouwtje'  (inclusief lichte keel) en de rechtse als 'ons mannetje'. Dat is dan blijkbaar toeval.

Is dit spectakel trouwens genoeg om jou de Kempen uit te lokken, Frank?  O0

Doet me denken aan dat (ook) erg fraaie Klein Waterhoen op de Kampina, een aantal jaren geleden. Ik stond daar met een paar vrienden toen ik aan de andere kant van het ven iemand zag naderen die ik van veel vroeger kende. Maar dat was toch een fervent anti-twitcher? Omdat-ie wat zoekend rondkeek vermoedde ik dat-ie toch hier moest zijn maar de juiste plek niet kon vinden dus ging ik er naar toe en wees hem op de unieke mogelijkheid zo'n zeldzaam en erg mooi vogeltje van dichtbij te bekijken. Maar nee hij kwam alleen kijken waar al die drukte om was en nu hij dat wist ging-ie meteen weer weg want "een Waterral is òk moi!" waren zijn laatste woorden....... (en op 50 m. van een prachtig roepend Klein Waterhoen draaide hij zich om!).

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op juni 14, 2009, 10:07:14 AM
Citaat van: frankneijts op juni 09, 2009, 22:59:47 PM
Citaat van: lonnie20 op juni 09, 2009, 21:34:57 PM
Er zijn nu bij de Groene Jonker toch 2 Kleinst waterhoenders?
Een mannetje en een vrouwtje toch?
En het mannetje is ook aan het zingen/roepen toch?

Zou het dan kunnen dat er misschien een broedpoging komt?
En Is dat dan de eerste voor Ned.?

In de 19e eeuw broedde de soort mogelijk niet zeldzaam in elk geval in de omgeving van Valkenswaard. De bewijzen hiervoor, 10-tallen eieren en opgezette vogels met jongen, bevinden zich in een aantal Engelse en Nederlandse musea. Zoals bijv. dit aangevreten stofnest (wijfje Kleinst WH met 3 pulli) dat zich bevindt in een museumpje in Oudenbosch. Maar Justin Jansen weet (bijna) alles van (o.a.) dooie Nederlandse Kleinst Waterhoenders in Europese musea!

Frank , er doemt zich ineens ( voor mij ) een nieuw geslachtskenmerk op bij het vrouwtje Kleinst Waterhoen aan de hand van recente foto's in de Groene Jonker ; namelijk het bruinige vlekje voorbij het oog.   Het is misschien altijd zwaar onderbelicht of het was helemaal onbekend . Hoe dan ook  , ik kan het nergens in de literatuur vinden. Kan jij iets vinden daarover ?

mvg

Herman van der Klis

Voor vervolg zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=81052.0
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

August van Rijn

petermeer

Vanavond weer even staan genieten van de Kleinst waterhoenders. We zagen er dit keer 2, een mannetje en een vrouwtje. Eerst was het mannetje het vrouwtje aan het voeren, later ook de paring gezien en op foto vast kunnen leggen, zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/43433783
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).