Hoofdmenu

Onbekende planten

Gestart door kroonp, juni 03, 2006, 22:57:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

nummer 1

nummer 2

nummer 3

nummer 4

nummer 5


Wie helpt mij met de namen van deze plantjes? Alle gefotografeerd in Z-limburg. Nummer 1 op matig voedselrijke, vochtige grond, in een grasland naast een beek. Nummer 2 en 4 langs een kalkgrasland, tegen de bosrand aan. Nummer 3 en 5 in een kalkgrasland.
Groet

Peter Kroon

Planetscape

2. Ruw Parelzaad
4. Heggerank
5. Gewone Vleugeltjesbloem (ben ik niet zeker van)

Corryabbink

#2
Hallo Peter,
1. Akkerkool
2. Glad parelzaad. Het blad heeft duidelijke zijnerven en het nootje is glad, glanzig wit.
3. Heggerank
4. Het is goed mogelijk dat het Gewone vleugeltjesbloem is maar ...zonder onderste bladen niet op naam te brengen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Citeer4. Het is goed mogelijk dat het Gewone vleugeltjesbloem is maar ...zonder onderste bladen niet op naam te brengen.
Horen die vleugeltjes niet bij de vlinder?



Au..au..niet slaan!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

Citeer
Citeer4. Het is goed mogelijk dat het Gewone vleugeltjesbloem is maar ...zonder onderste bladen niet op naam te brengen.
Horen die vleugeltjes niet bij de vlinder?



Au..au..niet slaan!
Hallo Kees,

Dat denk ik ook. Dat zijn dus 2 vl.....eugeltjes in 1 klap :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Kleine correctie: nr.4 is Heggenrank en 5. is een Vleugeltjesbloem.
3. is een Ereprijs, ik denk Veldereprijs (bloemen en vruchten vrijwel zittend in de bladoksels), maar geheel zeker kan ik niet zijn.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

#6
CiteerKleine correctie: nr.4 is Heggenrank en 5. is een Vleugeltjesbloem.
3. is een Ereprijs, ik denk Veldereprijs (bloemen en vruchten vrijwel zittend in de bladoksels), maar geheel zeker kan ik niet zijn.
Klopt. Foto 3 had ik niet gezien. Te snel gescrolled denk ik of te laat nog bezig :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

5 is Gewone vleugeltjesbloem Peter.


Groet,

Elmar


p.s. plaats je die mooie fotos die je vorige week gemaakt hebt ook nog op de site ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Citeer5 is Gewone vleugeltjesbloem Peter.


Groet,

Elmar


Hallo Elmar,

Op basis van ????????  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Dag Corry en Peter,

kleur bloemen, aantal bloemen en standplaats (kalkgrasland Gerendal op dagzomende krijtformatie).

En niet in de minste plaats op basis van het feit dat ik naast Peter stond toen hij die foto maakte en de plant en standplaats gezien heb.


Het ging je eigenlijk om het blauwtje toch Peter ? Welke is dat nu ?

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp

Hallo Elmar,

Foto 3, 4 en 5 gemaakt in het hok van Mark, de kalkgraslanden bij de Eyser Bosschen. Niet het Gerendal dus.

Maar de andere zijn al wel zeker?
1 akkerkool
2 glad parelzaad
4 heggenrank

Alleen 3 en 5 nog. Ik plaats anders morgen nog wel wat andere foto's van deze soorten.


De vlinders zijn m.i. allebei icarusblauwtje. Alle waarnemingen ingevoerd, foto's komen natuurlijk ook (voor Polen :P) nog.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

CiteerDag Corry en Peter,

kleur bloemen, aantal bloemen en standplaats (kalkgrasland Gerendal op dagzomende krijtformatie).

En niet in de minste plaats op basis van het feit dat ik naast Peter stond toen hij die foto maakte en de plant en standplaats gezien heb.


Het ging je eigenlijk om het blauwtje toch Peter ? Welke is dat nu ?

Groet,

Elmar
Hallo Elmar en Peter,

Tegen zulke onderonsjes kan natuurlijk een fotodeterminatie niet op. Het leek me ook al vreemd dat er zo'n uitspraak op basis van het bovenste deel van de plant gedaan werd. Het is toch altijd nog een moeilijke soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Peter,

ook dan twijfel ik niet.
Daar staat gewone vleugeltjesbloem en mogelijk ook kuifvleugeltjes (maar die is het niet) en geen liggende.
Liggende is ook meer een soort van heidschrale graslanden en niet van kalkgrasland.
Je kunt deze wat mij betreft zeker noemen !


Groet,


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp



En nummer 3? Veldereprijs?
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Veldereprijs. Dat had Pieter toch al vermeld en daar ben ik het mee eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Sorry, Corry,

maar Pieter gaf daar geen zekerheid over (lees maar terug)
De opmerking "dat had Pieter toch al gemeld" komt op mij over als waarom vraag je daar nog naar. Nou omdat die zekerheid niet geboden wordt, wordt er naar meerdere meningen gevraagd, geheel terecht m.i.

Overigens denk ik ook Veldereprijs. maar het is goed dat jij zeker bent.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,

Het loopt allemaal een beetje door elkaar in dit item. Het was me ontgaan dat er geen zekerheid gegeven was. In ieder geval was mijn reactie op de laatste foto dat ik het met de determinatie "denk Veldereprijs"van Pieter eens was. Eigenlijk vind ik er nu teveel woorden aan verspild. Je moet ook niet op iedere slak.......
Laten we het leuk houden :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

Groet

Peter Kroon