Hoofdmenu

Vakantiegeluiden

Gestart door wouterbosgra, juni 09, 2009, 07:58:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Even een weekje op vakantie levert een aantal nieuwe mystery-birds op, graag jullie hulp!

vogel 1: Goed gezien, druk beestje, leek erg op fitis/tjif, maar wat geliger dan ik ze ken. Zang doet me denken aan kleine kar, rietzanger of bosriet, of misschien spotvoghel, maar is volgens mij geen van allen. Het is behoorlijk gevarieerd, maar mist de typische scherpe klanken van bosriet, en mist ook de pi-tjeh van spotvogel. Toen ik zn zang wou opnemen werd ik betrapt, vandaar dat ik alleen de alarmroep heb kunnen opnemen. Omgeving: Dicht strook struiken en bomen in gebied met kleine weilanden, akkers en wijngaarden. Edit: zang (heel beroerd) ook kunnen opnemen, staat bij de andere geluiden.

vogel 2: Niet gezien, weet ook niet zeker of het wel een vogel is, maar doet mij sterk aan crex denken. Alleen roept deze unit onregelmatig, en steeds maar 1 keer ipv 2. Bovendien komt crex hier volgens mij niet voor. Omgeving: Ongemaaid hoog grasveld.

vogel 3: Niet gezien, helaas ook geen geluid kunnen opnemen omdat het te zacht was. Geluid begon als de bekende knikker op de glasplaat van fluiter, maar stuitert maar 3-4 keer, en mondt vervolgens uit in hese lange klanken, een beetje ala roodstaart / blauwborst. Eindeloos herhaald vanuit een korenveld. Heel typisch geluidje...

Geluiden kun je hier helaas niet plaatsen, zie daarom: deze pagina

Wie o wie maakt me los?

Herman van der Klis

#1
Citaat van: wouterbosgra op juni 09, 2009, 07:58:50 AM
vogel 1: Goed gezien, druk beestje, leek erg op fitis/tjif, maar wat geliger dan ik ze ken. Zang doet me denken aan kleine kar, rietzanger of bosriet, of misschien spotvoghel, maar is volgens mij geen van allen. Het is behoorlijk gevarieerd, maar mist de typische scherpe klanken van bosriet, en mist ook de pi-tjeh van spotvogel. Toen ik zn zang wou opnemen werd ik betrapt, vandaar dat ik alleen de alarmroep heb kunnen opnemen. Omgeving: Dicht strook struiken en bomen in gebied met kleine weilanden, akkers en wijngaarden. Edit: zang (heel beroerd) ook kunnen opnemen, staat bij de andere geluiden.

vogel 2: Niet gezien, weet ook niet zeker of het wel een vogel is, maar doet mij sterk aan crex denken. Alleen roept deze unit onregelmatig, en steeds maar 1 keer ipv 2. Bovendien komt crex hier volgens mij niet voor. Omgeving: Ongemaaid hoog grasveld.

vogel 3: Niet gezien, helaas ook geen geluid kunnen opnemen omdat het te zacht was. Geluid begon als de bekende knikker op de glasplaat van fluiter, maar stuitert maar 3-4 keer, en mondt vervolgens uit in hese lange klanken, een beetje ala roodstaart / blauwborst. Eindeloos herhaald vanuit een korenveld. Heel typisch geluidje...

Geluiden kun je hier helaas niet plaatsen, zie daarom: deze pagina

Wie o wie maakt me los?

Pffff.... geluidskwaliteit is helaas toch te slecht. 

Vogel 1 ; wanneer je (zonder biotoopbeschrijving) zegt dat hier jonge visdieven gevoerd worden , zou ik het ook  geloven.  Kun je nagaan.

Vogel 2 : Crex crex is zo onmiskenbaar , die zou je onmiddelijk moeten herkennen.
             Dit geluid is toch wel erg atypisch.

Vogel 3 : Beschrijving doet denken aan grauwe gors.

mvg

Herman van der Klis


Herman van der Klis

frankneijts

Zit nu op een plek waar ik geen geluiden kan afspelen, dus even op basis van omgeving (ZW-Frankrijk als ik het goed heb?), tijd v.h. jaar en uiteraard de beschrijving:
1. Orpheusspotvogel?!
2. Groengestipte Kikker (Pelodytes punctatus) ?!
3. Grauwe Gors zou inderdaad kunnen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wouterbosgra

3 is idd grauwe gors, heb hem zojuist ook zien zitten met zn dikke snavel :)
orpheusspotvogel lijkt me een goeie gok, zojuist even geluidjes + beschrijving gecheckt. Ga ze morgen wel even tp vergelijken. heb helaas geen geluidje van die kikker voorhanden, zal vanaaf wel even op wn checken...

ongelofelijk waar een vage beschrijving, wat mp3-tjes met ruis en een paar hardcore experts al niet toe kan leiden. bedankt!



frankneijts

Citaat van: wouterbosgra op juni 09, 2009, 17:04:39 PM
3 is idd grauwe gors, heb hem zojuist ook zien zitten met zn dikke snavel :)
orpheusspotvogel lijkt me een goeie gok, zojuist even geluidjes + beschrijving gecheckt. Ga ze morgen wel even tp vergelijken. heb helaas geen geluidje van die kikker voorhanden, zal vanaaf wel even op wn checken...

ongelofelijk waar een vage beschrijving, wat mp3-tjes met ruis en een paar hardcore experts al niet toe kan leiden. bedankt!

Die Orpheus was geen gok Wouter.... B) maar de kikker wel:  en als je toch geluiden gaat zoeken probeer dan ook Kleine Trap eens......!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wouterbosgra

Die gok met die kikker pakte minder gelukkig uit, kan em geeneens vinden op wn / observado. Kleine trap lijkt wel,maar het geluid wat ik nog steeds af en toe hoor is wat langgerekter dan de opname die ik beluister. Kun je geen chocola van mijn opname maken? Als ik zelfmn volume op max zet hoor ik em toch vrij duidelijk...