Vogelboek Zuidelijk Afrika

Gestart door alex schouten, juni 07, 2009, 20:51:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

alex schouten

Volgend jaar staat een reis naar Kameroen, Zuid-Afrika en Oeganda/Rwanda op de planning. Voor die landen nemen vogelaars over het algemeen de volgende boeken mee:
* Field Guide to the Birds of Western Africa voor Kameroen
* Birds of Southern Africa voor Zuid-Afrika
* Field Guide to Birds of East Africa voor Oeganda/Rwanda
Maar nu viel mijn oog op het boek Birds of Africa, A Comprehensive Illustrated Field Guide to the Birds South of the Sahara.
Tsja, je voelt de vraag al aankomen: heeft iemand toevallig ervaring met (één van) de boeken en kan het laatstgenoemde boek de andere 3 vervangen? Of is ie zo 'comprehensive' dat het toch beter is met 2 boeken op pad te gaan?

Groet,
Alex




jelmerpoelstra

Dat boek van heel subsaharan afrika is wel aan te raden, zeker in dit geval. Het is vooral erg leuk om een overzicht van alle soorten bij elkaar te hebben, en dat is denk ik dus vooral zo wanneer je naar verschillende landen gaat zoals jij. Wel zijn bv de tekeningen in birds of east africa mooier, en is de tekst daar wat minder summier. Sasol south africa zijn dezelfde tekeningen als die van heel subsaharan africa, en vrijwel alleen bij de roofvogels zijn daar meer tekeningen per vogel. En deze heeft nog een soort appendix over lastig te determineren complexen.

Succes!

redmar_woudstra

Ik vind de SASOL gids eigenlijk erg matig in sommige gevallen. Met die gids kan ik nauwelijks leeuweriken determineren in ieder geval!
groet,
Redmar