Hoofdmenu

amaniet

Gestart door knabenkraut, juni 06, 2006, 23:12:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Kan iemand hier nog iets van maken?
Deze heb ik zaterdag gevonden vlak bij een Camping.
Ik heb vandaag nog even gekeken of de steel nu zichtbaar was. Hij was echter al vertrapt helaas.
groetjes,
Dini

a.houter

Aan deze had je ook even moeten snuffelen Dini, er zijn nogal gele amanieten die veel op elkaar lijken, zeker als je ze niet goed kent. De een heeft namelijk een kenmerkende geur van droge aardappels en de ander is praktisch geurloos.
Die met de geur is dan de Gele knolamaniet en die ander niet. Die heet dan weer Amanita gemmata.

Als ik op de vaalgele kleur mag afgaan en het feit dat er weinig velumresten zijn, dan gok ik op de laatste.

Kijk maar wat je hier nog mee kunt, suc6,
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

han.endt

Waarom zijn het geen Groene Knolamanieten?

a.houter

CiteerWaarom zijn het geen Groene Knolamanieten?
Kan ook, maar die heeft in de regel helemaal geen velumresten. Bovendien kan ik de foto niet goed beoordelen, de hoedhuid lijkt glad, zonder de kenmerkende ingegroeide vezels.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Wat kleur betreft vind ik de narcisamaniet iets frisser geel. Zelf zat ik ook eerst te denken aan de groene, maar het kleine stukje steel dat je kunt zien leek me lichter van kleur.
De hoed was inderdaad heel erg glad en had meer een metalic glans.
groetjes,
Dini

a.houter

Weet je nog of er een duidelijke beurs aanwezig was? Dat is op de foto ook niet goed te zien. Het lijkt wel een gerande knol.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Het was inderdaad een gerande knol.  
groetjes,
Dini

a.houter

#7
Dat laatste wijst toch op A. citrina.
A. phalloides heeft praktisch altijd een geprononceerde beurs.
A. gemmata in mindere mate ook (meer vliezig, vergankelijker)
A. citrina heeft zelden beursresten volgens de omschrijving.

...dus...?

Ten overvloede altijd controleren :

A. gemmata  - geen geur
A. citrina       - gronderige aardappelgeur
A. phalloides  - weëig, zoetig
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Ik maak er een notitie van.

Bedankt André
groetjes,
Dini

a.houter

#9
Er is nog zo'n setje algemeen voorkomende soorten Amanieten die beginners altijd wat problemen opleveren omdat ze wat op elkaar lijken.
Dat zijn de Panteramaniet, Parelamaniet en de Grauwe amaniet.
Er is een gemakkelijk geheugensteuntje waardoor ze vrij makkelijk uit elkaar zijn te houden in het veld; je moet bij die soorten altijd even aan streepjes denken:

Panteramaniet    : Gestreepte hoedrand, gladde ring
Grauwe amaniet : Gestreepte ring, gladde hoedrand
Parelamaniet      : Gestreepte ring, gladde hoedrand, maar vlees kleurt rood bij
                          beschadiging, bij de anderen niet.

Dat zijn niet alle verschillen tussen deze drie, maar met dit geheugensteuntje bij de hand leer je die ook wel.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Erg handig deze gegevens, ik noteer het allemaal.
Het zal verder in het seizoen zeker gebruikt worden, bedankt.

groetjes,
Dini