Dwergjuffers en andere libellen in Zuid Duitsland.

Gestart door RonJMBerkhout, juni 07, 2009, 18:36:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

Begin juni was ik 5 dagen in zuid Duitsland op zoek naar dagvlinders en libellen. Mijn hoop mbt libellen was het vinden van de bijna legendarische Dwergjuffer. Mijn kansen had ik als gering ingeschat omdat de optimale vliegtijd enkele weken laten in de maand begon. Maar omdat ik ook vroege vlindersoorten wilde vinden was ik niet later in de maand gegaan. Op 4 juni vond ik echter een lokatie met een klein aantal Dwergjuffers in een typisch biotoop: een oeverzone van een ven met een draadzeggevegetatie (met ondermeer Moeraswederik en veenbes). De juffers waren erg timide en bijna onzichbaar. Bij verstoring vlogen ze meestal naar een spriet een of twee cm verderop. Meer dan 5 cm vlogen ze niet... In tegenstelling tot wat ik gelezen had verdragen ze wel de aanwezigheid van andere libellen: vooral Grote roodoogjuffer en Venwitsnuitlibel waren algemeen. Waarschijnlijk zaten de dwergjuffers zo specifiek in de vegetatiezone dat ontmoetingen met andere soorten tot een minimum beperkt bleef.
Het fotograferen is erg lastig, omdat ze in het meest zompige deel van de vegetatie aan de rand van het open water zitten. Ik heb mijn pogingen zeer bewust uitgevoerd om geen schade aan te richten aan dit zeer kwetsbare biotoop...
Natuurlijk geef ik geen info over de vindplaats (vooral niet aan administrators). Dus ik kan ze niet in observado invoeren om die reden. Dat zouden de duitse natuurbeschermers me erg kwalijk gaan nemen... Ik hoop dat andere waarnemers dit ook blijven doen. Ik gruwel nog van de vele overtredingen op de laatste vindplaats van het Veenbesblauwtje in Drenthe. Vooral door waarneming.nl (ondanks al die embargo's) heeft dit tot een ongecontroleerd "fototoerisme" geleid met als gevolg dat veel van het biotoop vertrapt is geworden...
Sorry, ik dwaal weer af... Dus terug naar Zuid Duitsland. Ik zal enkele foto's includeren:

RonJMBerkhout

Nog een foto van de Dwergjuffer.

RonJMBerkhout

En een derde foto van de Dwergjuffer.

RonJMBerkhout

RonJMBerkhout

Natuurlijk kwam ik ook een aantal andere soorten tegen. De Zwervende heidelibel was opmerkelijk algemeen: niet alleen in het hoogveen maar ook in meren en visvijvers waar Grote Karekiet nesteld.

RonJMBerkhout

De Speerwaterjuffer komt hier in weinig bijzonder biotoop voor: gewone vijvers met veel submerse vegetatie. Ik heb maar een foto gemaakt, omdat mijn aandacht naar andere soorten ging...

RonJMBerkhout

Een andere opmerkelijk (vrij) talrijke soort was de Bruine korenbout.

RonJMBerkhout

Nabij weinig bijzondere dystrofe slootjes was de Gevlekte glanslibel te vinden in gering aantal. Altijd lastig om hem rustend aan te treffen...

RonJMBerkhout

Voor de dagvlinderervaringen en plaatjes verwijs ik naar de vlinders:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=80333.0

Veel kijkplezier.

JohanvantBosch

Leuke foto's, maar je steekt hiermee wel mensen aan om ook die kant op te gaan, hoor. Misschien moet je dit topic maar snel weer verwijderen  :wacko: ;D

Citeer.. (vooral niet aan administrators).
Deze opmerking vind ik erg vreemd en heel suggestief, Ron. Daar mag je best wel wat toelichting op geven.

RonJMBerkhout

Als ik enkele administrators geirriteerd heb... Sorry hoor, maar jullie kunnen nu immers door de embargo's "heen kijken". Vandaar.

ArjenDrost †

Citaat van: RonJMBerkhout op juni 07, 2009, 21:34:39 PM
Als ik enkele administrators geirriteerd heb... Sorry hoor, maar jullie kunnen nu immers door de embargo's "heen kijken". Vandaar.
Nou heb ik niet het idee dat zij daar misbruik van maken.... Dus dat lijkt me nog steeds wat vergezocht om ze om die reden er niet op te zetten (en een diskwalificatie van de mods).

Gert Veurink

Citaat van: ArjenDrost op juni 07, 2009, 21:37:08 PM
Citaat van: RonJMBerkhout op juni 07, 2009, 21:34:39 PM
Nou heb ik niet het idee dat zij daar misbruik van maken.... Dus dat lijkt me nog steeds wat vergezocht om ze om die reden er niet op te zetten (en een diskwalificatie van de mods).

Bovendien zijn er verschillende locaties dichterbij dan zuid-duitsland die ook bij de admins wel bekend zijn, dus de veronderstelling dat de admins nu massaal in de auto stappen en  met hun laarzen door een Beiers Hoogveengebied gaan stampen lijkt me inderdaad wat vergezocht.

Anyways, schitterende foto's inderdaad! Ook de vlinders!
groet!
Gert Veurink

hiskodevries

CiteerNatuurlijk geef ik geen info over de vindplaats (vooral niet aan administrators). Dus ik kan ze niet in observado invoeren om die reden. Dat zouden de duitse natuurbeschermers me erg kwalijk gaan nemen... Ik hoop dat andere waarnemers dit ook blijven doen. Ik gruwel nog van de vele overtredingen op de laatste vindplaats van het Veenbesblauwtje in Drenthe. Vooral door waarneming.nl (ondanks al die embargo's) heeft dit tot een ongecontroleerd "fototoerisme" geleid met als gevolg dat veel van het biotoop vertrapt is geworden..
Leuke opmerking !
of je waarnemingen invoert ja/nee dat moet je zelf weten,maar onze admins hebben een erecode over embargo waarnemingen.
Of fototoerisme door waarneming.nl komt of door het algemeen bezit van digitale camera`s en dat iedereen zijn eigen fotosite gevuld wil zien, daar zou ik wel eens wat onderzoek over willen zien.
Kortom dit soort ongefundeerde aanvallen op de Waarneming.nl admins en gebruikers vind ik niet te tolereren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Citaat van: RonJMBerkhout op juni 07, 2009, 18:36:28 PM
Begin juni was ik 5 dagen in zuid Duitsland op zoek naar dagvlinders en libellen. Mijn hoop mbt libellen was het vinden van de bijna legendarische Dwergjuffer....... dit tot een ongecontroleerd "fototoerisme" geleid met als gevolg dat veel van het biotoop vertrapt is geworden...
Prima redenatie :duim:
Als je consequent was, dan zou je dit hele topic niet eens begonnen zijn, Ron.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)