Gal mijt op Acer campestris

Gestart door Volker, juni 07, 2009, 14:12:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Volker

Hallo

Deze gal Ik vond vandaag op Acer campestris. Is het Aceria aceriscampestris of Vasates quadripedes of Aceria macrorhynchus? Please help.

Bedankt Volker

Gretchen

Hallo Volker,

het lijkt me hier te gaan om de galmijt Aceria macro(r)rhyncha cephalonea f. aceris campestris (Nalepa), die vroeger Phytoptus aceris Kaltenbach ssp. cephaloneus f. aceris campestris (Nalepa) heette.
Zie Docters van Leeuwen, Gallenboek, 3e editie, blz. 128 (tekst) en 131 (afbeelding).
Ik voeg de afbeelding toe. Op de tekening is ook een stukje achterkant van het blad te zien.

Margreet.

Volker

Hallo Gretchen

Dank u voor uw bevestiging . Ook ik heb dit soort verdachte. Ik hoop dat u kunt lezen in mijn tekst. Ik ben Duits Nederlands is niet gemakkelijk om te schrijven  :blink:

bye Volker

Gretchen

Hallo Volker,

Ik begrijp je tekst. Dapper om Nederlands te schrijven.
Hier zie je mooie foto's van gallen: http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/

Margreet. :blink:

Volker

Gretchen Hallo

Deze website, ik weet het. Ik kijk vaak de foto's, maar bedankt voor de tip  ;)

bye Volker

Floppy

Hoi Volker,

De A. quadripedes komt alleen bvoor op Witte Esdoorn (Acer saccharinum).
De door jou gefotografeerde gallen op Acer campestris (Spaanse Aak) worden veroorzaakt door een galmijt, die tegenwoordig Aceria aceriscampestris (Nalepa, 1922) heet; het gaat daarbij om dezelfde soort als Margreet noemde, alleen is A. aceriscampestris de huidige Accepted name.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Volker

#6
Hoi Floppy

Dank u voor uw antwoord en hulp. De huidige naam, wist ik niet. Heeft u meer informatie over deze mijt?

bye Volker

PS: Ik ben blij dat ik heb gevonden dit forum. Het bevalt me erg goed.