Hoofdmenu

Welke boom is dit

Gestart door rdb, juni 06, 2009, 21:59:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

rdb

Een collega heeft deze knotboom is zijn tuin. Vanwege het knotten bloeit hij nooit (of het valt hem niet op, dat kan ook). Ik dacht hem zo wel even te vinden maar mijn bronnen geven onvoldoende info als je alleen blad hebt. De stam is ruw en niet glad.

Foto blad:

rdb

Bij elke bladaanzet staan twee schutblaadjes:


rdb

De eindknop van de tak:

rdb

En nog een bladdetail,

Bij voorbaat dank,


Ruud

nick w

Mijn eerste reactie is hazelaar, maar ik ben niet erg goed in bomen  ;)

Groet,
Nick W

han.endt

Citaat van: nick w op juni 06, 2009, 22:41:11 PM
Mijn eerste reactie is hazelaar, maar ik ben niet erg goed in bomen  ;)

Vind ik niet zo gek hoor. Mijn gedachte was Boomhazelaar, Corylus colurna. het probleem met bladeren van geknotte bomen is altijd dat ze na het knotten groter en grover van vorm zijn.

rdb

Bedankt Nick en Han, ik had in de richting van de Boomhazelaar gezocht maar die had op internet foto's nooit van die steunblaadjes bij het blad. Dus ben ik nog maar even naar wat hazelaars in de buurt gaan kijken. Ik vind ze zowel met als zonder die steunblaadjes. Heeft dat nog enige betekenis voor soort of ras?

Ruud

han.endt

De steunblaadjes vallen snel af. Afgaande op de beschrijving van de stam, de vorm van het blad e.d. lijkt me hazelaar af te vallen (wat ook een grote struik is). Boomhazelaar ligt meer voor de hand. Een foto van de stam kan aan alle onzekerheid een einde maken.

rdb

Die extra foto is niet nodig: ik ben al zeker van de determinatie als Boomhazelaar, was gewoon nieuwsgierig naar die steunblaadjes.

Bedankt!

Ruud