Gewone pantserjuffer

Gestart door Tukkerbird, juni 06, 2009, 21:18:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Hallo.

Als ik hier een gewone pantserjuffer van maak zit ik dan goed.


Gr.Martin

Tukkerbird

Hier nog een juffer,hier heb ik ooit een tengere van gemaakt,ik begin nu helemaal te twijfelen.

Jeroen Nagtegaal

#2
Die 2e is tengere die 1e zou ik inderdaad voor gewone gaan, maar het heupschildje lijkt niet te kloppen ook oogt ze erg fors...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

De 1e is ook een Tengere (zie zwart vlekje op S1).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Bij pantsers is het heel prettig als er een stukje achterhoofd opstaat. Bij de eerste is dat niet zichbaar, bij de tweede echt heel miniem.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citaat van: atalanta op juni 06, 2009, 22:24:51 PM
Bij pantsers is het heel prettig als er een stukje achterhoofd opstaat. Bij de eerste is dat niet zichbaar, bij de tweede echt heel miniem.

Bij de eerste ook, nog "heel miniemer" (achterste = linkeroog...) B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Citaat van: frankneijts op juni 06, 2009, 21:58:22 PM
De 1e is ook een Tengere (zie zwart vlekje op S1).
Ben het met 2x Tengere eens, maar waar komt dat kenmerk vandaan (zwart vlekje op S1)? En hoe hard is dat dan?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op juni 07, 2009, 14:17:20 PM
Citaat van: frankneijts op juni 06, 2009, 21:58:22 PM
De 1e is ook een Tengere (zie zwart vlekje op S1).
Ben het met 2x Tengere eens, maar waar komt dat kenmerk vandaan (zwart vlekje op S1)? En hoe hard is dat dan?

Frank heeft dat vlekje op S1 vorig jaar al eens ter sprake gebracht. Bij bijna alle foto's van waarneming.nl klopt dit. Is (nog) geen hard kenmerk, maar je kunt het natuurlijk altijd meenemen.....want andere vrouwtje pantserjuffers hebben dit niet.

Goyatlah

Citaat van: Anne Hueber op juni 07, 2009, 14:30:33 PM
Citaat van: Goyatlah op juni 07, 2009, 14:17:20 PM
Citaat van: frankneijts op juni 06, 2009, 21:58:22 PM
De 1e is ook een Tengere (zie zwart vlekje op S1).
Ben het met 2x Tengere eens, maar waar komt dat kenmerk vandaan (zwart vlekje op S1)? En hoe hard is dat dan?

Frank heeft dat vlekje op S1 vorig jaar al eens ter sprake gebracht. Bij bijna alle foto's van waarneming.nl klopt dit. Is (nog) geen hard kenmerk, maar je kunt het natuurlijk altijd meenemen.....want andere vrouwtje pantserjuffers hebben dit niet.

Ok, heb ik blijkbaar over heen gelezen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op juni 07, 2009, 14:30:33 PM
Citaat van: Goyatlah op juni 07, 2009, 14:17:20 PM
Citaat van: frankneijts op juni 06, 2009, 21:58:22 PM
De 1e is ook een Tengere (zie zwart vlekje op S1).
Ben het met 2x Tengere eens, maar waar komt dat kenmerk vandaan (zwart vlekje op S1)? En hoe hard is dat dan?

Frank heeft dat vlekje op S1 vorig jaar al eens ter sprake gebracht. Bij bijna alle foto's van waarneming.nl klopt dit. Is (nog) geen hard kenmerk, maar je kunt het natuurlijk altijd meenemen.....want andere vrouwtje pantserjuffers hebben dit niet.

alleen bij vrouwtjes of ook bij jonge mannetjes?

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op juni 07, 2009, 16:58:25 PM
Citaat van: Anne Hueber op juni 07, 2009, 14:30:33 PM
Citaat van: Goyatlah op juni 07, 2009, 14:17:20 PM
Citaat van: frankneijts op juni 06, 2009, 21:58:22 PM
De 1e is ook een Tengere (zie zwart vlekje op S1).
Ben het met 2x Tengere eens, maar waar komt dat kenmerk vandaan (zwart vlekje op S1)? En hoe hard is dat dan?

Frank heeft dat vlekje op S1 vorig jaar al eens ter sprake gebracht. Bij bijna alle foto's van waarneming.nl klopt dit. Is (nog) geen hard kenmerk, maar je kunt het natuurlijk altijd meenemen.....want andere vrouwtje pantserjuffers hebben dit niet.

alleen bij vrouwtjes of ook bij jonge mannetjes?

De foto's gingen over het vrouwtje.....daar reageerde ik op. Maar het geldt ook voor jonge, oudere en oude mannetjes. Voor iedereen, die de naam Tengere pantserjuffer draagt ;) ;D

frankneijts

Voor zover ik nu weet is het 'gewoon' een kenmerk van Tengere, oud of jong. Bij Zwervende zie je het ook wel eens en zeker ook bij Houtpantser. Maar bij Gewone niet (veel beestjes bekeken!) en bij Tang dacht ik ook niet (moet nog een stel Tangen gaan bekijken maar wellicht weet Anne dat na haar winterse bezigheden?). Omdat de meeste fouten worden gemaakt met jonge Gewone en idem + adulte Tengere wijfjes, is het voor dàt specifieke probleem een prima (eventueel aanvullend) kenmerk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

Ik moet het nog eens opzoeken, maar voor nu even uit m'n hoofd. Voor man en vrouw geldt hetzelfde. Tengere klopt voor 99%, Gewone heeft het in ongeveer 2%, Zwervende ongeveer 5%, Tang ongeveer 10% en Hout ook ongeveer 10%. Pin me er niet op vast ;) :blink:, maar hiervoor heb ik heeeel veel foto's bekeken. Maar wat Frank ook al zei: het is voor jonge Gewone en jonge en adulte Tengere een prima onderscheidend kenmerk.

JohanvantBosch

dank voor alle toelichtingen!  :duim: ;D

frankneijts

Citaat van: Anne Hueber op juni 07, 2009, 17:39:38 PM
Ik moet het nog eens opzoeken, maar voor nu even uit m'n hoofd. Voor man en vrouw geldt hetzelfde. Tengere klopt voor 99%, Gewone heeft het in ongeveer 2%, Zwervende ongeveer 5%, Tang ongeveer 10% en Hout ook ongeveer 10%. Pin me er niet op vast ;) :blink:, maar hiervoor heb ik heeeel veel foto's bekeken. Maar wat Frank ook al zei: het is voor jonge Gewone en jonge en adulte Tengere een prima onderscheidend kenmerk.

Dank Anne, great job!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

Citaat van: frankneijts op juni 07, 2009, 17:44:44 PM
Citaat van: Anne Hueber op juni 07, 2009, 17:39:38 PM
Ik moet het nog eens opzoeken, maar voor nu even uit m'n hoofd. Voor man en vrouw geldt hetzelfde. Tengere klopt voor 99%, Gewone heeft het in ongeveer 2%, Zwervende ongeveer 5%, Tang ongeveer 10% en Hout ook ongeveer 10%. Pin me er niet op vast ;) :blink:, maar hiervoor heb ik heeeel veel foto's bekeken. Maar wat Frank ook al zei: het is voor jonge Gewone en jonge en adulte Tengere een prima onderscheidend kenmerk.

Dank Anne, great job!

Ok, kom maar op met die salarisverhoging ;) ;D O0

Anne Hueber †

#16
Even een aanvulling: het viel mij op, dat bij Tengere het donkere vlekje duidelijk aanwezig is, terwijl bij Gewone, Zwervende en Hout dat toch vaak een klein (vaag) streepje is. Daarentegen is dat vooral bij jonge mannetjes Tang soms ook duidelijk aanwezig.

Edit: dat verschil laat de foto van Frank hierboven ook duidelijk zien.

Tukkerbird

Heren en dames bedankt voor de reactie :duim:maak er dus twee tengere van.