De brand in het Fochteloërveen

Gestart door Jeroen Bekker, mei 10, 2011, 17:59:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Bekker

Ik ben afgelopen zondag even in het afgebrande deel van het Fochteloërveen wezen kijken, ik heb het idee dat er niet veel waardevolle natuur in vlammen is opgegaan. Met name een groot veld met Pijpenstrootje lijkt te zijn afgebrand. Misschien dat er verderop nog interessante natuur aanwezig was, maar dat heb ik niet gezien. Ik heb gehoord dat er misschien wel een nest van de Kraanvogel is opgebrand en dat er veel amfibieën en reptielen zijn gestorven, dat is uiteraard niet zo mooi. Hier dan een paar foto's:

Op de derde foto is te zien hoe snel de Pijpenstrootjes alweer uitlopen.
Op de vierde foto is verdroogd veenmos te zien waarschijnlijk onder invloed van de hoge temperatuur.

Jeroen Bekker

Nog een struik Trosbosbes die het vuur niet heeft overleefd.

markmeijrink

Citeerik heb het idee dat er niet veel waardevolle natuur in vlammen is opgegaan

CiteerMisschien dat er verderop nog interessante natuur aanwezig was, maar dat heb ik niet gezien

CiteerIk heb gehoord dat er misschien wel een nest van de Kraanvogel is opgebrand en dat er veel amfibieën en reptielen zijn gestorven, dat is uiteraard niet zo mooi

Boute uitspraken Jeroen!

Ik meen toch dat er wel degelijk schade is, habitat waarin Reptielen leven is natuurlijk niet interessant.

zie: http://www.natuurbericht.nl/?id=5948

M.v.gr. Mark



Jeroen Bekker

Het habitat van de amfibieën en reptielen is wel degelijk belangrijk, maar van velden met Pijpenstrootje zijn er nog genoeg over in het Fochteloërveen. Ik keur de brand niet goed, maar het had nog veel erger kunnen zijn als er andere delen afgebrand waren. Bovendien blijkt afbranden van natuurterreinen een uitermate geschikte methode te zijn om voedingsstoffen af te voeren en vergrassing van heiden tegen te gaan. Interessante plek om te blijven volgen dus.