Enkele Anthocoridae

Gestart door Arp, juni 03, 2009, 15:30:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Wantsenweters,

Aangemoedigd door een Anthocoris op een Brits forum waar men niet uitkwam heb ik m'n eigen Anthocoridae maar eens uit de verzamelbak getrokken en naast de hier al eerder ergens gelinkte sleutel gehouden en eerdere opmerkingen van Berend, Jan Cuppen en anderen uit het forum erbij getrokken, maar ik geloof niet dat ik er een hobby van moet gaan maken  :-\ Fotografeer ze ook bijna nooit - eigenlijk te klein en te onrustig voor mijn camera's.

Eerst maar even de Britse Anthocoris van Jason Green (uit dit topic op WATW), 2009-06-01 aan Braam onder bladverliezende bomen:

Nr.1
Korte antennes, glans lastig te beoordelen maar donkere femora zo te zien ... A. confusus?
Antwoord: Anthocoris cf. confusus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Dan m'n eigen beesten ...

Nr.2
wrn 43276188: Leeuwarden, 4 juni 2007 aan iets rhododendronachtigs waar veel Lieveheersbeest larvjes en popjes aan zaten.
Ik maak er nemoralis van ??

Antwoord: Anthocoris nemoralis

Nr.3
wrn 43275911: Enschede, 27 juni 2008, aan brandnetel.
Ik maak er nemorum van ??

Antwoord: Anthocoris nemorum

Nr.4
wrn 43276386: Borne, Twente, 12 juni 2008.
Erg kleurig beestje (sorry voor de 'foto'  :rolleyes:). Ook nemorum??

Antwoord: Anthocoris nemorum

Nr.5
wrn 43275566: 20 juni 2008, Hengelo, Twente. "Gevonden" aan meegenomen opgerold blad c.q. cocon, volgens mij van een Els, maar ik ben niet zo best met bomen.

• Antennes kort en donker, basis 2e segment (soms=dit geval) bleek.
  • Kop lang
  • Zijden halsschild stijl schuin naar binnen
  • Met de glanskenmerken kan ik helemaal niks hier - dier helemaal mat en behaard
  • Op basis van de lange vleugels zou ik op A.salicis komen, maar niet in NL.
Ik gok dan maar even op A. simulans - of is het helemaal geen Anthocoris?

Antwoord: Anthocoris confusus

Nr.6
wrn 43276531: 9 juni 2008, Almelo, boom zou zomaar Els geweest kunnen zijn ??
A. simulans ??

Antwoord: Anthocoris cf. nemoralis

Ben benieuwd  :rolleye:

Berend Aukema

Bij Anthocoris is de verdeling van matte en glanzende delen van de vleugels cruciaal. Vaak is dat op foto's slecht te zien ...
1. cf confusus
2. nemoralis
3. nemorum
4. nemorum
5. confusus
6. cf nemoralis

Veel soorten zijn monofaag:
Anthocoris simulans leeft monofaag op es, evenals A. amplicollis
A. gallarumulmi leeft in bladgallen op iep
A. minki leeft in spiraalgallen op populie

Arp

Citaat van: Berend Aukema op juni 03, 2009, 17:42:38 PMBij Anthocoris is de verdeling van matte en glanzende delen van de vleugels cruciaal. Vaak is dat op foto's slecht te zien ...
Ja, die opmerking was ik al tegengekomen - is inderdaad errug moeilijk om wat van te maken op zulke kiekjes  :rolleyes:

Hartelijk dank voor de namen en extra info Berend  :duim: Heb het meteen in m'n notities verwerkt. Grappig dat die rood-bruine beesten met lange vleugels ook confusus/nemoralis zijn - lastig, maar leerzaam  ;)