Nog een zweefvlieg...

Gestart door selma, juni 03, 2009, 10:31:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

selma

Hierbij nog een zweefvlieg, een kleintje, wie vertelt mij de naam?
Alvast bedankt!

barebigfoot

ik denk het is Eristalinus sepulchralis
uwe

han.endt

selma

Mijn dank voor het antwoord is groot.
Maar komisch dat zo'n beestje alleen maar bekend is onder een Latijnsige naam, die zich als ik het goed heb vrij laat vertalen als "Kleintje van de twist, van het graf". Waarom eigenlijk? Bestaat er literatuur waar ik de betekenis van zulke namen na kan zoeken, en de reden waarom het wezentje zo'n gekke naam toebedeeld kreeg?

barebigfoot

selma bedankt voor de vertaling ik denk dat de naamsgeving nog moelijker is te achterhalen dan namen van moderne talen. Ik wou p.v.b. weten waar komt de naam Paddestoelen vandaan, en ook oorworm etc maar geen succes
uwe

selma

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (deel 12, uit 1931) vertelt dat paddenstoel "stoel voor padden" betekent, dus gewoon beeldspraak is van hetzelfde type als elfenbankje.
Iets vergelijkbaars geldt voor de onschuldige oorworm, waarvan deel 11 van het WNT (1910) vertelt: "Het diertje dankt zijn naam aan het reeds in de middeleeuwen, en ook thans nog heerschend volksgeloof, als zou dit insect bij voorkeur in 's menschen ooren kruipen om er het bloed uit te zuigen"...
Maar die geleerde, Lantijnserige namen van flora en fauna, die zijn nog niet zo oud. Die hebben Linnaeus en navolgers pas de laatste eeuwen bedacht. En waarom? Zou ik soms zo graag verklaard hebben!

David Tempelman

in onze tabel over de water- en oppervlaktewantsen hebben wij de wetensch. namen verklaard. dat is nog niet eenvoudig. er is veel 'dichterlijke vrijheid'  ;D
met vriendelijke groet,
David

selma

Dank je wel David, ik ga ernaar kijken.
Maar zou het niet geweldig zijn als er een dik boek bestond (of nu een site natuurlijk), waar je AL die Latijnsige namen kon vinden met hun exacte betekenis en oorsprong (waarom oude geleerden zo'n naam verzonnen)? Misschien bestaat zo'n naslagwerk (ik heb wel kleine boekjes die een deel beslaan, vogels, of planten, maar dan lang niet alles) alleen ken ik dat niet. Wie maakt me wijzer? Veel dank alvast!

Maico Weites

Ok libellennet en vlindernet staan wel de betekenissen van latijnse namen van genoemde diezelfde groepen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

David Tempelman

dag Selma, ik heb naar zo'n site gezocht en niet echt gevonden  :'( eentje zelf maken dus  :rolleye:
met vriendelijke groet,
David

barebigfoot

Dat wordt een karwei om alle namen te verklaren, want ik gok dat naast 58000 namen alleen voor zoogdieren nog heel wat gewervelden zijn. Zonder de ca 30 stammen van de ongewervelden, te beginnen met de geleedpotigen[ver boven de miljoen], misschien al 2000000???
maar laat je niet ontmoetigen
uwe

Jan Barten

Tegenwoordig hebben alle Nederlandse zweefvliegen ook een Nederlandse naam. Deze heet Weidevlekoog. Dat heeft dan weer weinig met z'n wetenschappelijke naam te maken.

Groeten
Jan Barten

Jan Barten

selma

Dank je Jan, en zijn daar dan ook boeken van? Heel graag ISBNnrs...

han.endt

Alle Nederlandse soorten met Nederlandse en wetenschappelijke naam:
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=&g=18&f=15&z=1&p=0