boomhommel

Gestart door marion, juni 05, 2006, 19:53:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

marion



Ik wilde mijn Vam-vat, die niet goed composteerde, leeghalen, om opnieuw te beginnen met composteren. Plosteling een hoop hommels. Helaas heb ik het nest verstoord, maar heb toen ik de hommels ontdekte het vat weer terug om de mislukte compost gezet.
Ik heb goed gekeken naar de hommels en denk dat het boomhommels zijn, het zijn er veel, ze hebben een lichtgekleurd achterlijf en een rood-achtig bovenlijf. Ze zijn niet erg agressief, zoals ik heb gelezen, ik ben gelukkig niet gestoken.

We wonen in Amsterdam, aan het Jaagpad.

Klopt het dat ze in het najaar uitvliegen en ik dan mijn vam-vat kan gaan gebruiken?
Ze leefden eerst met een hele hoop ongecomposteerd spul boven hun hoofd, nu ligt hun nest bloot (met het Vam-vat weer om ze heen), kan dat kwaad, of moet ik wat compost over ze heen gooien?

Marion


gardensafari

Je hoeft niets over ze heen te gooien, dat nest maken ze zelf weer in orde.
Probeer eens een foto te maken. Een boomhommel is zeer agressief in de buurt van het nest, dus ik vermoed dat het een andere soort is, ook gezien de vindplaats. Maar welke is mij nog onduidelijk. De kolonie sterft in het najaar uit. Bij hommels overwintert net als bij wespen alleen de koningin. En ze overwintert nooit in haar nest, maar zoekt altijd een andere plaats op. Dus kun je vanaf september/oktober het compostvaatje weer gebruiken.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.