zwarte kluifzwam?

Gestart door knabenkraut, juni 05, 2006, 16:59:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

In het wierdense veen vond ik langs een zandweg deze zwam.
Volgens mij de Zwarte kluifzwam, maar ik zie dat hij door anderen vanaf augustus is gevonden.
Of is het toch iets anders?
groetjes,
Dini

fungi_nl

Zwarte kluifzwam kan nu al voorkomen. Geen probleem. ;)  

knabenkraut

Bedankt John,

weer wat wijzer.
groetjes,
Dini

a.houter

Pas op hè, er zijn nog meer zwarten. Dit zou ook best eens Nonnenkap kunnen zijn, die zijn er al vroeger.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

CiteerPas op hè, er zijn nog meer zwarten. Dit zou ook best eens Nonnenkap kunnen zijn, die zijn er al vroeger.
Wat moet je daar nou op zeggen........... :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#5
Mee eens, klopt, ben nu alleen op de kleur afgegaan die ik typisch zwarte kluifzwam vind. Anders kun je nog testen op geur en smaak. Die zijn verschillend.
De een smaakt zoetig (nkz) en de ander ruikt kruidig (zkz)
En anders goed microscopisch uit elkaar te houden.
nkz heeft grotere sporen.

a.houter

#6
...ik zeg maar zo: 'ik zeg maar niks'. (bedoeld als reactie op Corrie)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl


fungi_nl

En de steel van de zkz is geribd, net als bij de witte.
De nkz is rond en niet geribd.

knabenkraut

Dan zou de steel wit moeten zijn, dat is toch het verschil in deze?
Ik heb nog een foto die zet ik er even bij.
Ik zie wel iets wat een witte steel kan zijn.
Ik ga morgen in ieder geval even terug want ik zie dat de Nonnenkap op de rode lijst staat.
groetjes,
Dini

a.houter

Dit lijkt toch wel erg veel op Nonnenkap...ben benieuwd!
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Andre, je mag mee :D kun je hem gelijk onder de microscoop leggen :D  
groetjes,
Dini

a.houter

Ik zou best willen, maar ik heb verplichtingen...er moet brood op de plank...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Het doorsnijden van de steel zou al uitsluitsel moeten geven voor de nkz.
Deze zou mooi rond moeten zijn dan van binnen, meen ik mij te herinneren.
Ik ben benieuwd.

knabenkraut

Hier kan ik wat mee, bedankt John.
groetjes,
Dini

knabenkraut

Vandaag een duidelijke foto van de steel gemaakt. Ik heb de steel niet doormidden gesneden, want volgens mij geeft de foto al duidelijk genoeg aan dat het hier om de Zwarte kluifzwam gaat.
Alleen als het echt nodig is snij ik hem door midden.
Voor mij is het verschil tussen deze 2 soorten heel duidelijk geworden. Erg leerzaam, bedankt allemaal,


groetjes,
Dini

fungi_nl


a.houter

Netjes Dini, complimenten.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci