Kleine watersalamander kunnen die zwemmen of heb ik hem vermoord?

Gestart door Tinok, mei 11, 2009, 22:55:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi
Gisteren kwam ik een kleine Kleine watersalamander tegen in het Longkruid in mijn tuin. Aangezien ik die planten aan het weghalen was leek me dit niet de beste plek voor de salamander. In een opwelling heb ik hem in onze nieuwe vijver gegooid. Het beestje ging met de kop naar beneden druk bewegend met de poten en leek niet zo goed te weten wat ie aan het doen was. Als snel was ik hem kwijt terwijl ik ondertussen ineens bedacht dat de kleine misschien nog in zijn landfase was en nog helemaal niet kon zwemmen. Heb ik nu mijn kleine watersalamander vermoord of gaat het goed komen?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Het zal vast wel goed komen, hij zal vermoedelijk gewoon weer aan land kruipen.
Kan in de natuur ook gewoon gebeuren na bijvoorbeeld een stevige regenbui.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

hey Jeroen,
Dank voor deze geruststelling.
Ik heb inmiddels ook 3 bruine kikkers in mijn vijver die lekker half weggescholen onder wat blaadjes, maar met hun kop boven het water zitten te zonnen. Heb jij kikkers wel eens zien eten? En gaat dat echt net zoals in een tekenfilm met een tong die er heel snel uitschiet? Dat lijkt me nl wel heel gaaf om eens te zien. Tot nu toe zie ik ze alleen maar stil zitten of als ze schrikken onder water duiken. De vijver zit vol met muggenlarven ed dus ze zullen zich wel vermaken met eten zo rond zich;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jeroen Nagtegaal

Ik voer de kikkers wel een wormen, maar als ze jagen op insecten (vliegen/juffers ed) springen ze er gewoon lomp op, en vreten ze het rustig op. Bij wormen slikken ze het gewoon naar binnen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

He Jeroen,

Grappig dat je je kikkers voert. Maar je hebt ze dus alleen zien happen? Er staat een leuk stuk op wikipedia over het eten van kikkers waar ook dit te lezen is:

De prooi wordt vaak gevangen met behulp van een kleverige tong die snel en gericht kan worden weggeschoten en weer ingetrokken, net zoals bij kameleons. Als de prooi verder weg is kruipt of springt de kikker dichterbij. De tong grijpt de prooi en trekt deze in de bek in een tijdsbestek van minder dan een seconde. Uit videobeelden blijkt dat de kikker de prooi met gesloten ogen beschiet, waardoor deze van te voren moet worden gelokaliseerd. De tongloze kikkers moeten de prooi met de vingers naar binnen proppen. Andere soorten, zoals de schijftongkikkers, hebben wel een tong maar deze is vastgegroeid met de bek en kan niet worden uitgestoken.

Dus ze kunnen dus wel met hun tong schieten alhoewel er niet bij staat welke kikkers dat kunnen. Is bv de bruine kikker een tongloze kikker of niet?
maar ws gaat het zo snel dat we het niet eens kunnen zien dat de tong er uitkomt.
Nou ja dan maar gewoon genieten van de mooie kleur en hun roerloze zitgedrag;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Diana Lakerveld

Kleine watersalamanders kunnen prima zwemmen, ze leggen hun eitjes ook in het water. Ze gaan eerder dood aan verdroging, dus geen probleem dat je hem in de vijver hebt gegooid.

Groetjes Diana lakerveld

Tinok

Dag Diana

Dank voor je reactie. Dat ze kunnen zwemmen tijdens hun waterfase wist ik wel. Maar ik maakte me wat zorgen omdat dit een puber leek die ik op het land vond en me afvroeg of ze in de landfase ook wel kunnen zwemmen;-) Heb hem overigens nog niet teruggezien en ook geen familieleden dus of de rest de winter overleefd heeft vraag ik me af....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wijnands

Elk voorjaar in de vijver van m'n ouders zie je ze achter elkaar aanzwemmen. Dan zie je ook waar ze voor de film Aliens 3 de inspiratie voor de onderwater scene hebben opgedaan.
Groeten,
Jeroen Wijnands