Kapitein Haak: Klapeksters en Zeearenden.

Gestart door Pim, februari 18, 2005, 20:13:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

De heldere winterdagen zijn spaarzaam deze winter, maar dit hield me echter niet aan huis gekluisterd. Gelukkig maar want amper drie kilometer van mijn huis zag ik aan de overkant van de Hoge Vaart, nabij de Vaartsluis, in een boomtop een klapekster zitten. Deze vogel zat redelijk ver, maar is met zijn boevenmasker onmiskenbaar en de vrees van elke muis. Aan het eind van de dag zat de vogel honderd meter verder. De klapekster ging bidden, dook naar beneden en had een vette muis aan de haak (en aan zijn snavel zit ook echt een haakje). De vogel vloog weg en ik vond het opvallend hoeveel hoogte hij daarbij maakte, als een stipje verdween hij uit mijn gezichtsveld.

Het is opvallend dat ik vanuit de Lepelaarhut deze winter nauwelijks dodaarzen zie, in de zomer zijn er tientallen te bewonderen, soms samen met hun kroost. De dodaars is wel te vinden in De Hoge Vaart en de Noorderplassen, maar meestal slechts enkele exemplaren. Vanaf de Trekvogelbrug zat een ijsvogel goed verstopt tussen de wilgen. Vanuit de hut worden de wilde zwanen nog geen sleur, ik zal ze juist missen als ze komende weken hun broedgebieden weer gaan opzoeken. Ook de nonnetjes kunnen plotseling "verdwenen" zijn hoewel ik denk dat dit nog wel eventjes duurt (soms tot in maart). Een relatief grote groep pijlstaarten zwom op de plas, 38 exemplaren. Het mannetje (woerd) pijlstaart is een zeer fraaie eend, heeft o.a. een chocoladebruine kop en een spitse staart, door velen gezien als de fraaiste eend die Nederland rijk is! Het is een wintergast en zeldzame broedvogel. De waterrallen gilden erop los, soms hoor je ze echt van alle richtingen roepen. Het aantal nonnetjes beperkte zich ditmaal tot vijf exemplaren (twee fraaie heren). Zes grote zaagbekken zwommen in elkaars aanwezigheid.

Bij de Tweede Trekvogelbrug schoot weer zo'n klein blauw wonder weg. Het schele geluid wat ze produceren was ook goed te horen. Op het Markermeer nog de gebruikelijke brilduikers en in de Verbindingszone vijf wilde zwanen. Langs de Almeerse gevangenis, paintballterrein en andere trieste uitwassen van onze maatschappij vervolgde ik mijn weg naar het Jan van den Boschpad (zuidelijke kant Oostvaardersplassen). In het naastgelegen Fluitbos (SBB) was werkelijk geen boom te vinden waarvan de schors niet was verwijderd door edelherten. Groepen herten liepen in het bos en lieten zich goed zien, het waren allemaal mannen. De hinde's zaten verder weg bij elkaar op de grote vlakte. Een enorme groep Konikpaarden (>500 stuks) leverde mooie plaatjes op. Op anderhalve kilometer afstand zaten in een boom naast elkaar twee zeearenden, ze bleven ruim een uur zitten alvorens te verkassen. Het was een adult en een niet volwassen exemplaar.

In dit seizoen moet je altijd goed de boomtoppen afzoeken, een tweede klapekster zat ver weg bovenin een boom. Een vrouwtje blauwe kiekendief vloog boven het gebied. Ik telde met gemak een negental buizerds, van bijna wit tot donkerbruin. Een enorme groep van >120 pijlstaarten was in een ondiep plasje achter een rietveld te aanschouwen, hier vlogen ook soms steltlopers op, waarschijnlijk bonte strandlopers. Op de enorme grasvlakte behalve alle grote grazers ook vele honderden kieviten en goudplevieren. Een eerste vos zag ik pas verderop, hij lag prinsheerlijk opgerold te slapen als een bolletje wol. Een groep van negenentwintig wilde zwanen (ook enkele juveniele exemplaren ertussen) was vanaf het fietspad te zien. Ik kon slechts één grote zilverreiger op mijn lijst bijschrijven, meestal zoeken ze met zijn allen op koude dagen een gezamenlijke plek op. Langs het water foerageerde een waterpieper.  In het rieten riep een groepje baardmannetjes.

De zon was de grote afwezige vandaag, maar de wind gaf gelukkig ook niet thuis. Daardoor was het buiten goed uit te houden. Op de terugweg hoorde ik in bossen de grote bonte spechten al optimistisch roffelen.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Weer mooi, maar dit hoort dacht ik bij excursieverslagen, en niet bij aankondigingen. ;)
HAD het plan om morgen weer mijn geluk te beproeven bij de Putten, weer ziek in het weekend :angry:  :( .
Nog een weekje wachten maar...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

#2
Citeermaar dit hoort dacht ik bij excursieverslagen, en niet bij aankondigingen.

maar daar staat hij toch :P
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Krijg ik hier zomaar toch het lichte vermoeden dat jij dit hebt verplaatst hoor, weet niet waarom ^_^

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerKrijg ik hier zomaar toch het lichte vermoeden dat jij dit hebt verplaatst hoor, weet niet waarom ^_^

Thijs
Nee Thijs, dit verslag stond al de hele tijd hier.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

thijs

:blink: , serieus.
Ik word oud (nu nog niet, ben het wel van plan) B)

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Ha ha bedankt naamgenoot dat je het voor me opneemt, maar ik had hem wel verplaatst!!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

boogey55

:gap:  Heus? Ik heb m alleen hier gezien.  :blink:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

thijs

Nou Pin (F) zeg eens eerlijk, want ik snap het toch echt niet. (of je zag em gewoon nadat ie was verplaatst)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Citeerje zag em gewoon nadat ie was verplaatst
Hij zag hem.... toen het was verplaatst ;)  

thijs

:wacko: , wat bedoel je Jasper. (alweer snap ik het niet B) )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#11
Pim (F) zag dit bericht pas toen het was verplaatst!! lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen

thijs

Goed goed.
Té simpel voor mijn geest (of te moeilijk ;) )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper


jeep

Thijs
Je was ziek geweest toch, schuif het daar maar op. Maar misschien nog weer een weekje wachten?? 'k Hoop het niet voorje

thijs

Nee, nou het was geen griep maar het zéér bekende "noro-virus".
Dat duurt hooguit drie dagen, ben alweer beter :)

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerPim (F) zag dit bericht pas toen het was verplaatst!! lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen
Een vergissing behoort ook tot mijn mogelijkheden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

thijs

Nee, je meent het ;) (heel bescheiden hoor)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar