Hoofdmenu

Welke planten

Gestart door hiskodevries, februari 11, 2005, 16:09:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Stel dat we het wel invoeren
Dan ben ik voor een beperkte lijst.
redenen:
onderhoudbaarheid : planten hebben niet altijd eenduidige namen, dus ze staa ner dan snel twee/driedubbel in

laad snelheid : als zo`n 800 namen moeten worden ingelzen moeten worden gaat het sneller dan een paar duizend

indicatie: het gaat dan vooral omp lanten die een indicatie vormen voor een bepaald gebied. kortom planten die aangeven dat een bepaald gebied meer bijzonder is dan een ander


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#1
Als er een beperkte lijst is, dan ben ik voor:
-alle rode lijst soorten (concept rode lijst en nieuwe rode lijst)
-alle aandachtssoorten volgens Floron

en met de lijst die er nu? al inzit ben je al erg ver.

Overigens ben je met die 1538 soorten van de standaardlijst al heel erg ver. Dan zou ik eerder kiezen om geen soorten meer bij te voegen. Dat is dan jammer voor het buitenland.


CiteerNederland heeft een rijke flora. Door menselijke activiteiten staan veel plantensoorten sterk onder druk. Van de 1490 vaatplanten staan er daarom maar liefst 499 op de Rode Lijst

characea

Ik ben het daar mee eens, inclusief wachtkamersoorten, want dat zijn juist de soorten waar het de komende jaren omgaat EN ze zijn niet beschermd.

-alle rode lijst soorten (concept rode lijst en nieuwe rode lijst)
-alle aandachtssoorten volgens Floron
-wachtkamersoorten (iets van 50 stuks)

En verder lijken de volgende topics mij aardig:
- muurvegetatie
- voorjaarsflora (incl evt fenologie)

Vincent

#3
CiteerEn verder lijken de volgende topics mij aardig:
- muurvegetatie
- voorjaarsflora (incl evt fenologie)
Iedereen heeft andere interesses in bepaalde plantengroepen, dan kom je uiteindelijk ook bij alle soorten. En ik zou graag waterplanten in de lijst zien.
Vincent

Freek Verkerk

Vallen bij jullie de paddestoelen ook onder de planten? Ik vind het altijd wel bijzonder als ik die zie en bovendien wel typerend voor een bepaald gebied dacht ik.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Thijs Fijen

Nee alleen planten, dus ook geen paddestoelen, bomen, mossen
Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerEn verder lijken de volgende topics mij aardig:
- muurvegetatie
- voorjaarsflora (incl evt fenologie)
Laten we eerst een goede opzet maken, daarna kunnen de extraatjes komen.
Thijs Fijen

marcel123

Citeerplanten hebben niet altijd eenduidige namen, dus ze staa ner dan snel twee/driedubbel in

Als je de standaardlijst aanhoud hoef je die maar een keer in de 6 jaar te vervangen (of tussentijds als er nieuwe spellingsregels komen). Ik weet niet of er bij vogels een standaard is maar bij planten is die lijst er wel (voor nederland tenminste).

Vincent

#8
Inderdaad als we nu de standaardlijst aanhouden, zonder mogelijkheid om soorten toe te voegen, dan krijgen we ook niet te maken met dubbele namen.
Vincent

Freek Verkerk

Zijn er in het buitenland geen vergelijkbare sites met dus vergelijkbare problemen en mogelijk verrassende oplossingen. Laten we bij voorkeur niet het wiel uitvinden.
Of lopen we met deze site voorop in de wereld? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

CiteerOf lopen we met deze site voorop in de wereld? B)
Tuurlijk ^_^

Nee, maar als jij zin hebt om een spaanstalig forum af te zoeken, geen bezwaar...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

Heren de discussie gaat de goede kant op. Alleen over welke standaardlijst hebben we het nu ?
Degene die ik al geladen had ?
zie downloads "lijst diersoorten Nederland"
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

De standaardlijst van alle soorten die in Nederland voorkomen. Op de lijst die nu gebruikt wordt staan lang niet alle soorten, toch? Ik mis bijv. waterplanten en algemenen planten als Pinksterbloem en Margriet.
Vincent

hiskodevries

#13
Maar die algemene soorten wil ik er ook niet in, want dan wordt het een oneindige lijst.
KIjk het is de bedoeling om hier tot een soort van overeenstemming te komen, anders komt er niets.
Een max. aantal indicator soorten zie begin discussie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

Jammer, want dat zijn juist soorten die veel mensen gemakkelijk kunnen herkennen.
Vincent

Freek Verkerk

hi,

Even googlen en dit gevonden; http://go.to/wildeplanten
Is dat wat?

Wie is de autoriteit in Nederland eigenlijk; zijn er ook contacten met universiteiten, landbouwhogescholen, biologische faculteiten?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

Het punt is als we een paar duizend planten soorten hebben de laadtijd te lang wordt. zie bij de buitenland waarnemingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

Citeer1538 soorten (en dat is vast nog maar het begin) in een combobox -- dat wordt een fijne pagina. Was wel te verwachten, want er zijn natuurlijk veel meer plantensoorten dan dierensoorten.

Als er t.z.t. een gewijzigd waarnemingformulier komt is het misschien een idee om eerst een beginletter van de soort te kiezen en vervolgens alleen de soorten beginnend met die letter tonen.

Kan ook handig zijn voor de gebiedenlijst.

Dan is het inderdaad beter om met een aantal soorten te beginnen. Was er niet eens iets gezegd over een nieuw waarnemingenformulier? I.v.m. invoeren aantal man en vrouw in één waarneming? Misschien is het mogelijk om dan een alfabet keuze te maken, dat zou veel laadtijd schelen. Maar dan moet dat natuurlijk wel realiseerbaar zijn.
Vincent

Freek Verkerk

Hi

Ik begrijp dat de soorten in een tabel opgenomen worden en ingeladen (gedownload) worden als gebruikers de site openen. Klopt dat? is het niet mogelijk om pas die tabellen te laden als je die nodig hebt, dat wil zeggen als je op een bepaalde bladzijde in de site komt?

Ik vind de site best wel snel openen. Ik heb geen performance problemen wat dat betreft. Het is uiteraard een goed streven om downloadsnelheden zo laag mogelijk te houden, maar met de toename van snelle internet verbindingen wordt het probleem steeds kleiner lijkt me.

Als je de site opent krijg je toch ook niet alle waarnemingen binnen of wel? Als dat wel zo is krijg je met het toenemen van de waarnemingen ook performance problemen.

En hoe zit het met de bijbehorende foto's; die kunnen ook omvangrijk zijn.

Misschien moeten hier geen vogeldeskundigen over praten, maar laten IT nerds hier eens iets uitvogelen.


Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Vincent

Nee, als je naar de site gaat en klikt op waarneming toevoegen, dan moet de hele soortenlijst geladen worden.
Vincent

marcel123

#20
CiteerEen max. aantal indicator soorten

en 1538 is te veel?
mogen het maximaal 800 soorten zijn?

CiteerWie is de autoriteit in Nederland eigenlijk
Standaardlijst van de Nederlandse Flora 2003 opgesteld door de Universiteit Leiden

Wat de petersons vroeger was voor vogels is nu de Heukels voor planten. Die is gebaseerd op de standaardlijst.
Voor vogels kan ik niet zo'n autoriteit noemen. Als je waarnemingen in gaat voeren moet je de soortenlijst nemen die de betreffende PGO ook hanteert omdat je anders geen gegevens uit kunt wisselen. De aangewezen PGO is m.i. FLORON en de lijsten die ze daarbij hanteren.

Ik geloof dat een gedeelte van het forum al weer opgeruimd is dus voeg ik deze quotes ondertussen al weer opgeruimd zijn dus ik voeg ze hier weer toe. Als ik het over de standaardlijst heb dan heb ik het over de lijst van de Uni Leiden die FLORON ook gebruikt. En volgens mij is er in Ned ook geen andere...

Op dit gedeelte van het forum was het niet

FLORON Nieuws

CiteerDe nieuwe Standaardlijst is uit!

Het huidige Gorteria-nummer, Gorteria 30 4/5 is een dubbelnummer, maar er kan beter gesproken worden van een vierdubbelnummer vanwege het grote aantal pagina's dat dit nummer omvat (96 pp.). Het nummer wordt genaaid en gebrocheerd uitgegeven. Met het verschijnen van het nieuwe Gorteria-nummer komt er een nieuwe Standaardlijst van de Nederlandse Flora. Deze lijst bevat een schat aan informatie en geeft naast de wetenschappelijke namen van plantensoorten ook informatie over hun zeldzaamheid en tot welke ecologische groepen ze behoren. Nieuw is de opgenomen informatie over herkomst en periode van inburgering en de verspreidingsmogelijkheden van soorten.

Citeer
Standaardlijst begin januari digitaal

De nieuwe standaardlijst is begin januari digitaal verkrijgbaar. Waarschijnlijk worden een simpele excel-versie en een uitgebreide database-versie beschikbaar gesteld. Voor de gevonden fouten zal in deze digitale versies al gecorrigeerd zijn.

De lijst die er nu in zit is de rodelijst en die omvat 498 soorten geloof ik. Alle wilde planten in Nederland zijn er 1538 (volgens de standaard lijst).


Veel veeltalige plantenlijsten in Melbourne?

BELGIE
De plantennamen van Belgie komen uit de  "Flora van België, Het Groothertogdom Luxemburg, Noord-Frankrijk en de aangrenzende gebieden (J.Lambinon, J-E.De Langhe, L.Delvosalle & J.Duvigneaud, 3e druk 1998)". Ik dacht dat de Ned namen gelijk gestrokken waren met de vlaamse, maar dat is blijkbaar niet zo:
'Namen uit "Heukels' Flora van Nederland, 22e druk, 1996" die hiervan afwijken staan in tweede volgorde.'
Campus Leuven



DUITSLAND
In duitsland hebben ze ook een standaardlijst:
Die Taxonomie von FloraWeb entspricht weitestgehend der Standardliste der Farn- und Blütenpflanzen Deutschlands von WISSKIRCHEN & HAEUPLER 1998

De standaardlijst van duitsland

Veel talen in de Plant Name Database

DENEMARKEN en ENGELS
Deense Waarneming.NL
planten in Noord Ierland

FRANS
Franse namen voor tuinplanten

ZWEDEN
Anyhow, I can send you a complete list of swedish plant names in CSV
format. I also attach a list of enlish names, but it is not complete,
since all grasses and sedges are missing. I would appreciate an
acknowledgement of this contribution somewhere on your site, and perhaps a
link back to the Flora.cyberia start page? Tell me, when your site is
translated, and I will put a link on my link page.


Latin Greenlandic Danish Norwegian Swedish Finnish Icelandic English German French

Vincent

En de lijst die er eerst inzat, hoeveel soorten staan daar op? En om wat voor soorten gaat het? Zijn dat alleen de zeldzame soorten?
Vincent

hiskodevries

499 soorten zie downloads de eerste in de lijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

#23
Als we dan kiezen voor de rode lijst soorten + de aandachtsoorten en wachtkamersoorten. Hoeveel zouden we er dan hebben?

Overigens hoop ik wel dat later toch alle soorten kunnen worden ingevoerd.
Vincent

Freek Verkerk

hi,

Misschien een oplossing; op de site; http://go.to/wildeplanten
zijn de planten ingedeeld in 10 verschillende plantvormen. Misschien kunnen we die indeling ook gebruiken zodat niet in een keer alle planten ingeladen moeten worden, maar alleen de planten met een bepaalde plantvorm, zoals de bomen, of de grassen etc zie die site.

Nu worden tenslotte ook niet in een keer alle dieren(namen), de gehele fauna, ingeladen, maar maken we ook onderscheid in zoogdieren, vogels, vissen etc.

Zo lijkt het mij ook mogelijk onderscheid te maken in de Flora, gebruik makend van de plantvorm, maar misschien is een andere indeling nog gebruikelijker of handiger.

:(  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Link doet het niet...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Wat hisko zegt klopt ook wel. Maar dat laden van die lijsten duurt dan toch maar hoogstens 10 seconden meer. Maar dan heb je wel keuze uit duizenden meer.
Thijs Fijen

Vincent

Inderdaad, maar niet iedereen heeft een snelle internetverbinding.
Vincent

brandenburg

CiteerWat hisko zegt klopt ook wel. Maar dat laden van die lijsten duurt dan toch maar hoogstens 10 seconden meer. Maar dan heb je wel keuze uit duizenden meer.
Laten we een referendum c.q. stemming houden. Ik ben vooralsnog
voor een beperkte lijst d.w.z.  de rode lijstsoorten uiteraard (planten die landelijk als zeldzaam in b.v. de Wilde Plantengids van Reader's Digest of de Spectrum natuurgids Wilde Bloemen worden aangemerkt), aandachts
soorten, én stinsenplanten b.v.
Deze bloeien in het voorjaar in een aantal parken en grote tuinen die in de Engelse landschapsstijl zijn aangelegd.
Een genot om naar te kijken! Het boek Stinzenplanten langs de Utrechtse
Vecht van Natuurmonumenten is inmiddels al weer 20 jaar oud. Dus!
Het betreft voornamelijk bol- en knolgewassen, zijn zeker geen algemene
soorten, slechts plaatselijk hier en daar dan.

PS Veel van de bedoelde planten in de genoemde 2 boeken zijn inmiddels nog verder in aantal achteruitgegaan!!


groet,

Eelco.








hiskodevries

volgens mij heb ik alle planten geladen
gaan jullie eens testen of bij invoeren van planten waarnemingen de laadtijd acceptabel is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0