Welke vogel?

Gestart door ivanke, mei 30, 2009, 21:36:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivanke

Ik heb hem gezien vanuit de uitkijkhuisje De Kiekendief wat langs de relatief nieuwe fietspad rond de Natte graslanden bij de Lepelaarplassen gaat. Grappig was dat hij steeds  aan het bidden was, als een kolibrie. Is dit een grote karekiet? De foto's zijn niet te scherp, maar een echte kenner, moet hiermee uit de voeten kunnen. Hoop ik.

ivanke

Ik heb nog een foto.

Vincent Hart

Hmmm... Nogal bleke fitis?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ivanke

Je hebt gelijk. Misschien ligt aan het licht. Bedankt

Vincent Hart

Ik zou zeggen dat het zelfs afgezien van het licht nogal een blekerd is. Was ie in het echt ook zo licht?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ivanke

Ik denk het wel, maar zeker ben ik er niet van.

Oenanthe

In deze tijd van het jaar kunnen veel vogels bleker worden door verregaande slijtage en veroudering van het verenkleed, ook onder invloed van zonlicht. Dat kan verwarring in de hand werken. Deze fitis oogt wel erg bleek, maar dat moet een belichtingseffect zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#7
Citaat van: Oenanthe op mei 30, 2009, 22:54:08 PM
In deze tijd van het jaar kunnen veel vogels bleker worden door verregaande slijtage en veroudering van het verenkleed, ook onder invloed van zonlicht. Dat kan verwarring in de hand werken. Deze fitis oogt wel erg bleek, maar dat moet een belichtingseffect zijn.

Dat gaat voor veel Fitissen nu nèt niet op: immers is dat samen met Grauwe Vliegenvanger de enige Europese zangvogel die 2x per jaar volledig ruit. Veel Fitissen arriveren dus in het voorjaar in W-Europa met een vers kleedje! Binnen de populatie die hier broedt komen wel degelijk heel bleke exemplaren voor waar maar weinig groen en geel aan/op/in te vinden is (Handbook BWP: "... pale birds occur withinotherwise normally darker north-western population...") Bijv. deze vogel uit april 2007, territoriumhoudend te Budel-Dorplein (geen belichtingseffect!!), let ook op donkere poten en snavel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#8
En hier nog 1 van dit voorjaar (half april) ook in Dorplein en ook territoriumhoudend maar met een meer normale kleur snavel en poten. Deze vogel was erg wit van onderen met nauwelijks gele streepjes die dan ook nog 's meer isabelkleurig waren. Foto's die de vogels van voren laten zien zijn echter helaas een tikje overstraald wat onnatuurlijk lijkt. Dat-ie erg licht is van onderen is echter goed te zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op juni 01, 2009, 00:25:17 AM
Citaat van: Oenanthe op mei 30, 2009, 22:54:08 PM
In deze tijd van het jaar kunnen veel vogels bleker worden door verregaande slijtage en veroudering van het verenkleed, ook onder invloed van zonlicht. Dat kan verwarring in de hand werken. Deze fitis oogt wel erg bleek, maar dat moet een belichtingseffect zijn.

Dat gaat voor veel Fitissen nu nèt niet op: immers is dat samen met Grauwe Vliegenvanger de enige Europese zangvogel die 2x per jaar volledig ruit. Veel Fitissen arriveren dus in het voorjaar in W-Europa met een vers kleedje! Binnen de populatie die hier broedt komen wel degelijk heel bleke exemplaren voor waar maar weinig groen en geel aan/op/in te vinden is (Handbook BWP: "... pale birds occur withinotherwise normally darker north-western population...") Bijv. deze vogel uit april 2007, territoriumhoudend te Budel-Dorplein (geen belichtingseffect!!), let ook op donkere poten en snavel.

Alle fitissen komen vers geruid uit hun overwinteringsgebied aan maar menige fitis is na het uitvliegen van de jongen dermate gesleten en gebleekt is dat het in het veld zichtbaar kan zijn. Dat ze twee maal per jaar volledig ruien is niet zonder reden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips