Witte lantaarntjes?

Gestart door Goyatlah, mei 30, 2009, 15:22:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Nee, witte lantaarntjes bestaan (voor zover ik weet) niet, maar zeg nooit nooit bij die beesten.
Hier een Azuur en Var (ook weer van gisteren) met Lantaarn-uiterlijk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

1ste foto is ook een Lantaarntje.....vorm achterhoofdsvlekken, tekening zijkant borststuk en uiteraard het lantaarntje ;D
En vrouwtje Variabele heeft op S8 een heel normale tekening.

Goyatlah

Met zulke pterostigma's???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

De ptero's zijn op deze foto niet echt super duidelijk te zien, wat vorm en kleur betreft. Het ptero is op de 1 na voorste foto toch wel te zien. En heb ook een foto, waar het ptero er net zo opstaat. Blijf bij een Lantaarntje!

Goyatlah

Lijkt me toch duidelijk genoeg, hier een crop: donker licht verdeling is niet goed voor Ischnura, en ze zijn zeker niet ruitvormig - Coenagrion dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Hier een uitvergroting van de ptero's van een lantaarntje.


JohanvantBosch

Mijn  eerste gedachte bij deze foto's was:
- lantaarntje
- variabele

Ik had me wat laf nog even afzijdig gehouden.  :angel: ;D Nu dan wel...
Het gaat natuurlijk om die eerste foto. Mijn tweede gedachte is nog steeds: lantaarntje.
- De lichtgekleurde S8 zou natuurlijk al genoeg moeten zeggen.
- de pterostigma's lijken afwijkend, maar als ik zo de foto's bekijk moet dat kunnen voor lantaarntje. In de veldgids staat trouwens ook een foto van een vrouwtje met zulke pterostigma's (maar van mij mag je ook foto's in de veldgids ter discussie stellen hoor...  ;D :wacko:)
- ik heb wat twijfel bij de achterhoofdsvlekken, lijken misschien wat aan de grote kant.
- maar als ik zo naar het halsschildje kijk, past dat volgens mij op lantaarntje, met een opstaand uitsteekseltje in het midden. Misschien kun je dat nog even oplichten en uitvergroten. Zo te zien past het in elk geval niet op azuur...
- Ook de tekening op S1 en 2 lijkt me beter op lantaarntje passen dan op azuur of var. misschien ook nog even een opgelicht vergrotinkje?

Ik ga dus voor lantaarntje.

Goyatlah

Heb er net nog wat naar gekeken, en:
1 - dit soort pterostigma's komen zowel bij Coenagrion als bij Ischnura voor - helaas, maakt het er niet makkelijker op.
2 - er is wel wat variatie in achterhoofdsvlekken en ook deze zijn hier  - hoewel niet rond - niet echt bepalend.
3 - vulvaardoorn (heet dat zo?) is niet te zien.
4 - halsschildje - weet niet, heb nooit echt naar halsschildjes bij Ischnura gekeken, staat op mn lijstje nog te doen (wat al heel lang is)
5 - zijkant van het borststuk komt het meest overeen met Lantaarn.
6 - kleur van het beest heb ik nooit bij Lantaarn gezien en is normaal voor jonge Azuur.
7 - S8 is (gezien foto 2) toch niet voldoende voor Lantaarn.

Oftewel, lastig.
Maar ik heb nog even bij de andere foto's van die dag gekeken, en daar zat deze Lantaarn bij, die in allerlei op zichten wel erg veel op nr 1 lijkt. Daarom ben ik om en zet haar op Lantaarn.
Oke?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's