Berkenschildwants?

Gestart door André van Calsbeek, mei 28, 2009, 20:11:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

André van Calsbeek

heb al gelezen dat het soms moeilijk te determineren is , deze heeft eitjes en ik dacht niet volwassen maar ja eitjes en niet volwassen :-\

groet André

Arp

Het is Elasmucha grisea, welke Berkenweetikveelwatwants dat precies is weet ik zo even niet niet.

Zie ook hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

André van Calsbeek

Bedankt voor de link!

ANdré

Berend Aukema

Opmerkelijk bij Elasmucha is dat ze broedzorg hebben. Het vrouwtje blijft bij de eieren en bij de nimfen, die bij elkaar blijven tot ze volwassen zijn. Leuk om zo'n legsel te volgen en te blijven fotograferen ...

André van Calsbeek

Ik keek vanmorgen even hoe het was maar de wants was er niet meer...ik dacht misschien zitten de eitjes wel vast aan de wants, maar dat is niet zo dus?

André

Arp

De eitjes zitten aan het blad, de moeder is 'los'. Moeder of eitjes, of het hele blad met alles erop en eraan kunnen natuurlijk afzonderlijk/gezamenlijk ten offer vallen aan wind, regen, rovers of andere vandalen. De moeder verdwijnt doorgaans sowieso voordat de nimfjes helemaal groot zijn, maar ook dan blijven ze meestal als kudde bij elkaar en gaan ze ook wel gezellig samen in kolonne op stap naar nieuwe blaadjes.

In mijn ervaring valt het overigens beslist niet mee om aan een boom steeds dat ene blad met kinderkamer weer terug te vinden (een strikje doet wonderen), dus misschien heb je er ook wel langs gekeken  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

André van Calsbeek

Het zou kunnen dat ik het gemist heb....maar op die bladeren van de boom zie ik heel veel volgens mij kleine wantsjes....(niet die van de eitjesnatuurlijk)

Nogmaals dank

André