Hoofdmenu

planten weg

Gestart door hiskodevries, februari 11, 2005, 11:57:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

I.v.m. te snelle oplevering deze optie weer verwijderd.
Als een goede plantenlijst bovenwater komt die een ieder kan bekoren gaan we weer van start
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#1
Floron

CiteerStandaardlijst begin januari digitaal

De nieuwe standaardlijst is begin januari digitaal verkrijgbaar. Waarschijnlijk worden een simpele excel-versie en een uitgebreide database-versie beschikbaar gesteld. Voor de gevonden fouten zal in deze digitale versies al gecorrigeerd zijn.


CiteerDe lijst zal op een later tijdstip ook via deze website digitaal beschikbaar worden gesteld. Daarover later meer.

Heb ze alvast een mailtje gestuurd

Thijs Fijen

Wellicht is dit een goede site voor een plantenlijst.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Sorry toch niet.... Wordt toch afwachten op mailtje van Floron of mij oom.
Thijs Fijen

marcel123


Als je op bies of gras zoekt ontbreken er veel. Ik heb een lijst toegestuurd met 1538 taxa, de nieuw soorten  lijken er ook in te zitten.

Het standaardlijstnummer kan dan misschien wel in de euringcode gestopt worden. Weet niet of dit nummer Europees is gestandaardiseerd.



Dylan

1538 soorten (en dat is vast nog maar het begin) in een combobox -- dat wordt een fijne pagina. Was wel te verwachten, want er zijn natuurlijk veel meer plantensoorten dan dierensoorten.

Ik blijf erbij, als we het doen dan moeten we het goed doen. Voor je het weet leveren we slechte functionaliteit op, en daar gaat ons zorgvuldig opgebouwde imago. Het is wachten op de eerste negatieve berichtgeving.

Mijn negatieve houding is overigens goed bedoeld.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

characea

#6
CiteerWellicht is dit een goede site voor een plantenlijst.
T,
van de 42 Carex soorten staan er maar 12 in...ah..het gaat allemaal wat sneller dan ik dacht. De invoermodule is niet ideaal, al is ie veel beter dan een jaar geleden. Planten worden vaak PER NUMMER ingevoerd dus NIET geselecteerd uit een combobox.
Een waarnemer tikt gewoon bijv in
2234
1252
7632
<enter>
en dan worden de bijbehorende planten er bij gezocht. Deze kunnen dan bekeken worden en dan doorgevoerd worden.
Helaas is deze methode niet voor iedereen laagdrempelig. Het is wel mijn favouriete methode, ik denk dat het wel twintig keer sneller is dan met een combobox.

..of je doet het met basislogboek methode:
Daar zit een zoekalgorithme in waarbij de planten er bijgezocht worden op een lettergreepachtige manier.

marcel123

#7
Die 1538 moeten er wel in, dat zijn de standaardlijstsoorten. Maar niet alle wachtkamersoorten staan er denk ik in, ik mis bijvoorbeeld slaapkamergeluk.
Je kunt het ook bij deze 1538 laten, dan blokker je de mogelijkheid soorten toe te voegen.
Voor buitenlandwaarnemingen is dat minder.

Cahracea, Dan moet je dat nummer wel hebben! Die staan op de streeplijsten van floron maar als ik gegevens van mijn excursieboekje overneem staan die nummers er echt niet bij. Dan is nummerinvoer een omweg. en hoe gaat het dan met buitenlandse soorten, heb je daar een nummer van?

Vincent

CiteerIk blijf erbij, als we het doen dan moeten we het goed doen. Voor je het weet leveren we slechte functionaliteit op, en daar gaat ons zorgvuldig opgebouwde imago. Het is wachten op de eerste negatieve berichtgeving.

Mijn negatieve houding is overigens goed bedoeld.
Inderdaad, waarneming.nl moet er geen slecht imago van krijgen. Als we nu gewoon wachten op de mail van FLORON dan hebben we in een keer de hele lijst, toch?
Vincent

Vincent

Citeer1538 soorten (en dat is vast nog maar het begin) in een combobox -- dat wordt een fijne pagina. Was wel te verwachten, want er zijn natuurlijk veel meer plantensoorten dan dierensoorten.
Als er t.z.t. een gewijzigd waarnemingformulier komt is het misschien een idee om eerst een beginletter van de soort te kiezen en vervolgens alleen de soorten beginnend met die letter tonen.

Kan ook handig zijn voor de gebiedenlijst.
Vincent

Thijs Fijen

Citeer1538 soorten (en dat is vast nog maar het begin) in een combobox -- dat wordt een fijne pagina. Was wel te verwachten, want er zijn natuurlijk veel meer plantensoorten dan dierensoorten.

Ik blijf erbij, als we het doen dan moeten we het goed doen. Voor je het weet leveren we slechte functionaliteit op, en daar gaat ons zorgvuldig opgebouwde imago. Het is wachten op de eerste negatieve berichtgeving.

Mijn negatieve houding is overigens goed bedoeld.
Ik begrijp het helemaal. Eerst goed gereed maken en dan uitbrengen. maar dan nog is het veel werk.
Thijs Fijen

brandenburg

Citeer
Citeer1538 soorten (en dat is vast nog maar het begin) in een combobox -- dat wordt een fijne pagina. Was wel te verwachten, want er zijn natuurlijk veel meer plantensoorten dan dierensoorten.

Ik blijf erbij, als we het doen dan moeten we het goed doen. Voor je het weet leveren we slechte functionaliteit op, en daar gaat ons zorgvuldig opgebouwde imago. Het is wachten op de eerste negatieve berichtgeving.

Mijn negatieve houding is overigens goed bedoeld.
Ik begrijp het helemaal. Eerst goed gereed maken en dan uitbrengen. maar dan nog is het veel werk.
Het formulier dat Vincent voorstelt lijkt me wel wat.
Ik had vandaag al een lijstje met namen en plekken, data e.d.
gemaakt, ben dus ietwat teleurgesteld, zou het net invoeren.
Maar het is inderdaad eigenlijk te vroeg. We kunnen niet alles
tegelijk en de inmiddels (zeker) vergaarde goodwill moeten we niet
verspelen.


groet,

Eelco.

marcel123

Citeer1538 soorten (en dat is vast nog maar het begin) in een combobox
Ja dat is inderdaad zo gelopen. Maar de tip van Vincent om alleen de soorten met een bepaalde beginletter te tonen is misschien het overwegen waard.
Alleen als je brandnetel zoekt, vind je dan wel de Grote en de kleine brandnetel?
Dat wordt technisch onhandig.

Vincent

Bij de invoermodule van de vlinderstichting werkt het ook zo, je selecteert de eerste letter van een soort, in dat geval staan groot koolwitje onder de "g" en klein kool witje onder de "k".

Maar wat mij betreft kan het best zo blijven, het ging er toen om dat de lijst dan erg traag laadt maar dat valt erg mee.

Er staan nu trouwens meer paddo's dan planten in de lijst.
Vincent