Andrena carantonica of toch wat anders?

Gestart door wilde, mei 28, 2009, 14:21:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Deze bijensoort zie ik ieder jaar foerageren op Grote engelwortel in mijn tuin.
De bij is langer en breder dan een honingbij. De lengte van dit exemplaar is 16,3 mm.
Ik denk dat het een vrouwtje Andrena carantonica is.
Kan iemand mij dat bevestigen?





Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

H. Meijer

Hallo Albert,

Ik mis de voor A. carantonica lange beharing op het achterlijf, daarom zou ik hier een Andrena nitida vrouw van maken. Ik zie ze zelf ook wel eens op schermbloemigen.
Nitida heb ik het afgelopen weekend nog met meerdere exemplaren zien vliegen. Ook Osmia rufa vliegt hier nog steeds, al zie ik geen mannetjes meer.
Bloeit de grote engelwortel bij jullie nu al?

Hilco

wilde

#2
Dag Hilco, het is al een wat afgevlogen exemplaar. Nitida en carantonica lijken wel veel op elkaar, tenminste voor mij. Ik heb altijd begrepen dat een belangrijk kenmerk van carantonica de 2-kleurige pootscopa is: boven donker, onder licht. Dat heeft deze bij. Ik heb foto's van een 100% zekere A. nitida (det. Jan Smit op coll. ex.) die geen donkere bovenkant van de scopa heeft, alleen de donkere chitine van de poot zelf schemert wat door. Onderstaand een voorbeeld van 'mijn' niitida, maar dan wel een vers exemplaar, dat ook kleiner is met 14 mm.

De engelwortel bloeit bij mij (Koudekerke) al enkele weken. Er is altijd veel op te zien: diverse weekschildkevers, bijen, hommels, zweefvliegen, andere vliegen, wantsen (vooral Orthops campestris).

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

H. Meijer

#3
Ja, het blijft altijd wat onzeker met die afgevlogen dieren. Ik herinner me nog mijn eerste A. flavipes, ook een afgevlogen beest, compleet zonder haarbandjes op het achterlijf. Ik heb lang moeten zoeken voor ik in de gaten had, dat het flavipes was.

Hilco

LakeSide

Zou het geen roodgatje Andrena haemorrhoa kunnen zijn? Ik meen namelijk nog de restanten van rode beharing op het puntje van het achterlijf te zien.