Hoofdmenu

Microdon

Gestart door xenion, mei 27, 2009, 20:54:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Was mn archief aan het doorkijken en kwam zowaar deze Microdon tegen (kan nog best verrassend zijn zo'n archief ;)). Maar niet bepaald goede foto's natuurlijk, voor mij te slecht om er een soortnaam aan te durven geven in ieder geval, durft iemand anders het wel aan? Oh ja, het was in een hoogveengebied in de Achtehoek (Korgenburgerveen), mei 2007.
Heb nog wel meer foto's uit een andere hoek maar die zijn waziger dan deze...
Groeten,
Martin

han.endt

Ik zou zeggen Microdon analis. Die komt het meest met het uiterlijk en de verspreiding overeen. Een andere mogelijkheid is M. devius, maar het schildje lijkt niet uitgebocht tussen de doorntjes en deze heeft een meer zuidelijke verspreiding. Andere kenmerken zijn niet zichtbaar.

xenion

Het schildje lijkt mij ook niet uitgebocht, ook op de andere foto's niet.
Wat is het thoracic scutum (is dat de bovenkant van het scutellum?)? Ik zie op de borststukrug en op het scutellum namelijk alleen bruine en witte beharing, volgens van Veen zou M. devius daar zwarte beharing hebben. Als ik dan goed zit te kijken zou dat die soort nog eens uitsluiten...
Hoe zeker durf je te zijn Han?
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op mei 27, 2009, 21:21:52 PM
Wat is het thoracic scutum (is dat de bovenkant van het scutellum?)?Hoe zeker durf je te zijn Han?

Het thoracic scutum is het achterste gedeelte van de thorax (borststuk). Achter de suture. Ik vind niet dat je hier conclusies kan trekken. Kijk hier maar eens: http://www.diptera.info/photogallery.php?photo_id=3109 Hier zie je die haren ook niet.

Ze lijken toch erg op elkaar. Dus om alleen op verspreiding en een vermoeden van een rechte achterrand van het schildje af te gaan.........

Hier nog analis: http://www.diptera.info/showphoto.php?photo_id=3797

xenion

Nog een cropje van een van de andere (slechte) foto's voor de haren, maar als het M. cf. analis blijft vind ik het ook goed.
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op mei 27, 2009, 21:50:36 PM
Nog een cropje van een van de andere (slechte) foto's voor de haren, maar als het M. cf. analis blijft vind ik het ook goed.
Daar kan je niets mee. Haarkleur moet je echt scherp zien en zelfs dan kan het licht een rol spelen. Ook als je met een loepje kijkt of door een binoc moet je de vlieg soms draaien om de juiste kleur te zien.
Een crop van het schildje zou veel meer kunnen vertellen.

xenion

Dat kan (maar kwaliteit is beroerd):
Groeten,
Martin

han.endt

Ha, maar dat is toch zeker niet uitgebocht. Microdon analis voor mij.

xenion

Dan maak ik er een Microdon analis zonder cf. van :D Zijn we er toch nog uitgekomen met deze matige foto's, bedankt voor de hulp Han!
Groeten,
Martin