erg slim gedrag huismussen

Gestart door waterland01, mei 25, 2009, 23:39:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

Afgelopen weekend nam ik gedrag waar van huismussen dat ik alleen maar als heel intelligent kan bestempelen, en nog nooit eerder heb waargenomen. Dat huismussen terrassen afstruinen voor de kruimeltjes van taart en koekjes wist ik, maar dat ze het volgende hebben bedacht, verbaasde me: De koekjes bij koffie worden vaak in plastic zakjes geserveerd. De huismussen die ik zag, wisten precies hoe ze na gebruik de opengescheurde zakjes moesten aanpakken. Ze grepen ze met hun snavel stevig beet en sloegen ze drie, vier keer heen en weer tot de kruimels eruit rolden. Waarna het feest kon beginnen. Ze pikten nooit in de zakjes, het was altijd eerst even flink schudden en daarna de kruimels opeten.
Henk Timmerman

dutchway

Groeten van Lia

Theovanv

Ja, die beestjes zijn slimmer dan sommigen denken. Zo heb ik een keer een filmpje gezien van een Reiger (dacht een Groene), die brood pakte, dat in het water heen en weer sleepte om er vis mee te vangen, wat ook nog lukte zodat hij keer op keer vissen uit het water haalde :blink:
Theo van Veenendaal

Tinok

Of wat dachten jullie van het verhaal wat we zaterdag bij de vogelbescherming in Zeist hoorde:
Ze verkopen daar sinds een tijdje een vogelvoersilo die beschermt is tegen ongenode gasten zoals eekhoorns en grote vogels. Het systeem werkt met een ring en als daar een licht vogeltje op gaat zitten gebeurt er niets. Echter land er een zware vogel of eekhoorn op dan zorgt een mechaniekje er voor dat de gaten dicht gaan en ze dus niet bij het voer kunnen komen.
Wat hebben die slimme kauwen nu bedacht:
Niet gaan zitten maar snel hippen/springen op de ring dan kunnen ze tussentijds wel bij het voer komen :duim: Wat een fantastische beesten he? ;D
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Theovanv

Citaat van: Tinok op mei 26, 2009, 22:28:15 PM
Of wat dachten jullie van het verhaal wat we zaterdag bij de vogelbescherming in Zeist hoorde:
Ze verkopen daar sinds een tijdje een vogelvoersilo die beschermt is tegen ongenode gasten zoals eekhoorns en grote vogels. Het systeem werkt met een ring en als daar een licht vogeltje op gaat zitten gebeurt er niets. Echter land er een zware vogel of eekhoorn op dan zorgt een mechaniekje er voor dat de gaten dicht gaan en ze dus niet bij het voer kunnen komen.
Wat hebben die slimme kauwen nu bedacht:
Niet gaan zitten maar snel hippen/springen op de ring dan kunnen ze tussentijds wel bij het voer komen :duim: Wat een fantastische beesten he? ;D
Haha, cool :D
Theo van Veenendaal

Tilburg

De huismussen hier dippen eerst altijd het oude brood in de vijver, zodat het weer zacht word. Toch een stuk makkelijker eten!
Groeten uit het zuiden,

Kasper Sommer (18)