Hoofdmenu

vergeet het maar

Gestart door Stippen, juni 04, 2006, 15:25:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Deze vinden jullie leuk toch, om te determineren?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

[span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Vergeet het maar[/size].[/span]
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Moet je de stand van de bloem ten opzichte van het magnetisch noorden nog weten,
en de ph waarde van de koeien-urine van de begrazers?
Groet,

Corryabbink

CiteerMoet je de stand van de bloem ten opzichte van het magnetisch noorden nog weten,
en de ph waarde van de koeien-urine van de begrazers?
Nee. Alleen een foto waarop meer delen van de plant te zien zijn en dan nog zul je zelf dingen moeten bekijken.

Zoals het nu is "vergeet het maar". Dat was toch ook te voorzien met zo'n titel :unsure:  
met groet, Corry

Windekind

Lijkt er op dat er geen afstaande haren op de kelk zitten (klopt dat en was het een vochtige standplaats ? Relatief weinig ingesneden kelk en relatief grote bloemen (hoe groot ?).

Ik ga dan voor Moeras-vergeet-mij-nietje.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Stippen

Het gaat met het plantje een beetje als met de duif van Toon Hermans.
(Hij heeft te lang in het zwarte doosje gezeten)

Bloemetje is 4mm of max 5mm
Groet,

Stippen

huidige trieste staat
Standplaats veen moerassig weiland
(de onderdelen zijn niet op dezelfde schaal)
Groet,

Corryabbink

Hallo Kees,

Wil je ook even in de kelk van de onderste bloem kijken kijken? Ik bedoel die waar de bloemblaadjes af zijn. Daar zit een stijl in(loupe). Hoe lang is die? B.v. even lang als de bovenkant van de kelk of diep naar beneden.
met groet, Corry

Stippen

rechtsonder scan op 9600 dpi, maar geen idee wat er te zien is, het bloemmetje is te verpieterd om er nog veel mee te doen: grote foto, toen leefde hij nog, kun je daar geen stijl ontdekken?
Groet,

Jeroen Nagtegaal

die is dus kort, hij zit er heel diep in,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Corryabbink

Kees, ik zie de stijl in het midden zitten maar voor soortbepaling moet je een pas uitgebloeide bloem hebben. Dus een kelk zonder bloemdek(dat is dan afgevallen). Dan gaat het om de lengte van de stijl(middelste speldeknopje) t.o.v. bovenkant van de kelk.  
met groet, Corry

Stippen

Hier ongeveer
Groet,

Corryabbink

Hallo Kees,

De stijl is dus evenlang als de kelk die niet verder dan 2/5 ingesneden is.
Dan kom je op Moeras- of Weidevergeet-mij-nietje.
Zo te zien is de stengel rolrond dus blijft alleen Moerasvergeet-mij-nietje over.

"vergeet het maar" de aanhouder wint  :)

Zou je de laatste foto ook bij willen plaatsen?
met groet, Corry

Stippen

Moerasvergeethetmaarnietje dus
Groet,

Windekind

Yep,

mijn sterke vermoedens (en meer dan dat) gelukkig weer helemaal bevestigd.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

CiteerYep,

mijn sterke vermoedens (en meer dan dat) gelukkig weer helemaal bevestigd.

Elmar
Hoi Elmar,

Een vermoeden is niet altijd voldoende. Maar in dit geval hebben we duidelijk bewijs. Gefeliciteerd.
met groet, Corry

Windekind

Hoi Corry,

een vermoeden is nooit bewijs.

Daar heb je helmaal gelijk in.

Hier was in ieder geval  duidelijk te zien dat er geen afstaande haren waren, de insnijding van de kelk betrekkelijk klein was. En de bloem behoorlijk groot.

Dat geeft nog geen 100% zekerheid( heb je helemaal gelijk in) , maar wel een zeer sterke aanwijzing.
En uiteindelijk hebben we er toch voor gezorgd dat de inzender een juist antwoord heeft gekregen.

Geheel in samenwerking wat mij betreft toch weer een vergeetmijnietje opgelost.
Wat dat betreft gaan de felicitaties ook naar jouw zelf uit, want door jouw doorvragen kwamen de overige kenmerken op tafel.

Maar daar gaat het mij niet om.

Belangrijkst vind ik dat met een beetje wederhoren ook vergeetmijnietjes in verscheidene gevalllen opgelost kunnen worden en niet zomaar terzijde moeten worden geschoven.

Groetjes,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,

Bovenstaande ben ik helemaal met je eens maar dat geldt ook voor andere moeilijke soorten. Als je maar genoeg doorvraagt, de waarnemer materiaal voorhanden heeft en weet waar die naar kijken moet kun je heel ver komen.
Vooral dat weten waarnaar te kijken is heel belangrijk en wordt niet altijd direkt begrepen. Daar kan het forum een belangrijk instrument in zijn.
met groet, Corry

huysse

Ik heb ook nog een vergeetmenietje te determineren.
Misschien stuur ik hem eerst op naar Kees, dan kan hij het voorstellen op het forum met wat goede foto's!
Als er uitgebloeide bloemetjes zijn kom ik er op terug, denk ik, ik heb er nu al slapeloze nachten van.

Groet,
Marijke

Stippen

Kom ze morgen maar even langsbrengen
Groet,

huysse

Erg vriendelijk aangeboden maar ze zijn nog niet uitgebloeid en dan kunnen we Corry de lengte van de stijl niet melden.
Nog afgezien van het feit dat het wel vreselijk druk op de weg en in de trein zal zijn in verband met al die woonboulevards en tuincentra die sowieso altijd al open zijn.

Marijke

huysse

Ik borduur hier maar op voort!

Vergeetmenietje:

- stengel zo te voelen niet rolrond, vooral onderste deel niet.
- stijl even lang als kelk
- kelk niet dieper dan helft ingesneden

Is het dan een Weidevergeetmenietje?

Marijke

huysse

en

huysse

en

Windekind

Deze manier van determineren klopt niet Marijke.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Overigens in de Heukels (nieuwste druk) klopt de beschrijving van de insnijding van de kelk ook niet dus je bevind je in goed gezelschap.  ;)

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

... en dan als laatste houdt ik dit laatste vergeet-mij-nietje op moerasvergeetmijnietje (geen afstaande beharing kelk, grote bleoemen, minder dan half ingesneden kel, geen glanzend uiterlijk).
Ik neem aan dat de stengel niet duidelijk scherpkantig is (stompkantig mag).

Controleer de kenmerken zelf maar even.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

:rolleyes: In aanvulling op de opmerkingen van Elmar:

De errata van Heukels' Flora (23e druk) zijn te downloaden van www.floron.nl (zoek bij de downloads).

Sterkte met determineren (met Heukels' Flora dus).

Groet,

Niko Buiten.  
Groet,

Niko Buiten.

Ron Poot

Met Corry was ik ergens anders in dit forum er al achter gekomen dat het helemaal fout zit met de nieuwe Heukels als het gaat om die twee vergeetmenietjes. Moeras en Zomp staan verwisseld en de errata verbeteren dit maar ten dele.
Ik ga er maar vanuit dat de beschreven kenmerken van de ondersoorten wel van toepassing zijn op Moerasvergeetmenietje (gedetermineerd met de kenmerken van de oudere flora's).  
Groet, Ron

Corryabbink

Hallo Marijke,

Op jouw foto staat een vergeet-mij-nietje en dat is waarschijnlijk Moeras-vergeet-mij-nietje. Die hebben ook wel een iets kantige/rolronde stengel.

Dit staat in de Heukels' over het Weide-vergeet-mij-nietje:
stengel scherpkantig, glanzend, in het onderste deel met teruggeslagen haren bezet of kaal, soms bovenaan met naar de top wijzende aanliggen haren. Onderste bladen aan de onderzijde met naar de bladvoet wijzende haren. Bloemkroon 4-5(-6)mm. breed. Plant meestal zonder nietbloeiende spruiten. "

We hebben het er al eerder over gehad. Zie:

Zompvergeet-mij-nietje:
de stijl van de pas uitgebloeide bloemen veel korter dan de kelk
de kelk tot op de helft ingesneden
een bloemkroon van 2-5 mm.

Moerasvergeet-mij-nietje:
de stijl van de pas uitgebloeide bloemen even lang of langer dan de kelk
de kelk is niet meer dan 2/5 ingesneden
bloemkroon 4-8 mm
Deze soort heeft vaak grotere bloemen. Dat gaat niet altijd op soms vormt ze ook kleine bloemen.

In het geval dat je denkt dat het Moerasvgm is komt de nieuwe soort pas om de hoek kijken. Dan moet je de stengel controleren op kantigheid en beharing.
Als ze scherpkantig is en glanzend dan hoef je pas te twijfelen aan het Moerasvgm en zou je te doen kunnen hebben met Weidevergeet-mij-nietje.

Weidevgm is waarschijnlijk zeldzaam.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
met groet, Corry