Hoofdmenu

Nachtgeluiden

Gestart door wouterbosgra, mei 25, 2009, 11:11:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Na een avondje / nachtje vogelen ben ik benieuwd welke vogels bekend staan om het zingen in het donker. Ik had gisteren om 23.15 nog een boomleeuw die helemaal uit zijn dak ging, en nog een onbekend geluid: Een korte opzwiepende fluittoon een beetje a la de (hoe)wiet van vink/tjif/fitis, maar dan wat 'fluiteriger' (als in: alsof iemand loopt te fluiten), en met minder toonhoogteverschil: van begin tot eind van de hoewiet ging het fluitje 1 noot omhoog. Verder kan ik mij van vroeger nog een vakantie herinneren waar we tijdens het kamperen in een oud beukenbos de hele nacht last hadden van kwetterende vogels (klonk een beetje als boomklever) die herrie schopten boven de tent, waarbij ze ook veel aan de bast leken te trekken en waarbij er continu takken naar beneden vielen.

Bonuspunten zijn natuurlijk voor deze twee mystery-birds, maar ik snap dat de beschrijving wel heel summier is... maar mijn vraag is vooral: Welke vogels staan eorm bekend dat ze 's nachts zingen? Nachtzwaluw, roodborst, zanglijster, de uilen natuurlijk...

Folkert Jan

Citaat van: wouterbosgra op mei 25, 2009, 11:11:05 AM
Hoi,

Na een avondje / nachtje vogelen ben ik benieuwd welke vogels bekend staan om het zingen in het donker. Ik had gisteren om 23.15 nog een boomleeuw die helemaal uit zijn dak ging, en nog een onbekend geluid: Een korte opzwiepende fluittoon een beetje a la de (hoe)wiet van vink/tjif/fitis, maar dan wat 'fluiteriger' (als in: alsof iemand loopt te fluiten), en met minder toonhoogteverschil: van begin tot eind van de hoewiet ging het fluitje 1 noot omhoog. Verder kan ik mij van vroeger nog een vakantie herinneren waar we tijdens het kamperen in een oud beukenbos de hele nacht last hadden van kwetterende vogels (klonk een beetje als boomklever) die herrie schopten boven de tent, waarbij ze ook veel aan de bast leken te trekken en waarbij er continu takken naar beneden vielen.

Bonuspunten zijn natuurlijk voor deze twee mystery-birds, maar ik snap dat de beschrijving wel heel summier is... maar mijn vraag is vooral: Welke vogels staan eorm bekend dat ze 's nachts zingen? Nachtzwaluw, roodborst, zanglijster, de uilen natuurlijk...

porseleinhoen, kwartelkoning, houtsnip?

licht eraan wat je met 's nachts bedoeld
meeste vogels beginnen om half 5 al wel te zingen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Van alles en nog wat in moeras en plas natuurlijk: rallen, snor, sprinkhaanzanger, karekiet (groot en klein) rietzanger, bosrietzanger, woudaapje, roerdomp, ja, wat eigenlijk niet?
En dan natuurlijk nachtegaal nog.

Wat betreft mysterievogel 1: lokatie zou helpen. Was er nattigheid in de buurt?
Wat betreft mysterievogel 2: waarom geen boomklever?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En kwartel, niet te vergeten. En dan vergeten we waarschijnlijk nog van alles.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wouterbosgra

mysterievogel 1: veluwe, geen druppel water in de buurt.
mysterievogel 2: zou kunnen, maar dan maakte ie de hele nacht door geen enkel echt 'boomklevergeluid'. En dat is best vreemd als je bedenkt dat dat beest de hele nacht aan 1 stuk door heeft lopen kwetteren.

al die moerasbeesten was ik even vergeten idd :)

GertJ

Citaat van: wouterbosgra op mei 25, 2009, 12:23:34 PM
mysterievogel 1: veluwe, geen druppel water in de buurt.
mysterievogel 2: zou kunnen, maar dan maakte ie de hele nacht door geen enkel echt 'boomklevergeluid'. En dat is best vreemd als je bedenkt dat dat beest de hele nacht aan 1 stuk door heeft lopen kwetteren.

al die moerasbeesten was ik even vergeten idd :)


Mysterie 1: heb je al naar de roep van een nachtzwaluw geluisterd (Kjuuk)??

Groet
Gert
Groet Gert Jager

wouterbosgra

pats! dat is em. stom zeg, was juist op zoek naar nachtzwaluwen, maar van die contactroep had ik nog nooit gehoord...

GertJ

Citaat van: wouterbosgra op mei 25, 2009, 18:35:35 PM
pats! dat is em. stom zeg, was juist op zoek naar nachtzwaluwen, maar van die contactroep had ik nog nooit gehoord...

Ik heb hem gisteren voor het eerst live gehoord. Heel apart geluidje!
Groet Gert Jager

henkjanvdkolk

Heggenmus hadden we met de regio big day (regio wageningen, 16 mei) al om 3:44  1x zingend, maar dat zal wel een uitzondering zijn. ;D

Steltlopers maken snachts ook regelmatig geluid (balts, roep). Grutto, scholekster, tureluur, kluut etc.


Uiteraard hoor je in de trektijd snachts ook overtrekende vogels (koperwiek, kraanvogel, smient, gans, etc etc etc etc), maar dat is de roep en niet de zang.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk