van spiegelreflex naar compactcamera

Gestart door Corryabbink, mei 25, 2009, 09:46:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Ik ben in het bezit van een Canon 400D met 17-85, 50 en 100  macro lens.
Dit is me soms te zwaar om mee te nemen en daarom denk ik erover een kleine compactcamera aan te schaffen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer maar misschien hebben jullie een goed advies.
Mijn eisen: goede macro en mogelijkheden om ook nog eens een vogel te kunnen fotograferen.
Verder zou ik er graag een filmpje mee kunnen maken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

pia zz

Heb zelf een Canon SX 100 erbij, met 10 keer zoom,die bevalt er goed en is makkelijk in gebruik, maar er zijn alweer camera's met nog veel meer zoom, weet niet of je de beelden dan nog scherp kunt houden zonder statief.
  groet Pia.

Corryabbink

Pia bedankt maar ik zoek eigenlijk een pocketformaat.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Wie heeft er ervaring met deze camera of een voorganger ervan ?
Panasonic Lumix DMC-TZ7
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Hoi Corry,

sinds een paar manden heb ik de canon powershot 650 met draaibaar display. Ik geloof dat dit typenr. niet meer gemaakt wordt. Naast de Spiegelreflex gebruik ik deze heel erg veel. MN vanwege de paddestoelen heb ik dit draaibare display gedaan. Hoef ik niet meer met de neus op de grond.  De macrofunctie vind ik erg goed, beter als de spiegelreflex. De laatste weken veel rupsen gefotografeerd, je kunt er bijna met de lens tegenaan. Afhankelijk van je lichtinval kun je dan nog zuiver fotograferen.
Succes ermee.

Windekind

Corry, daar heb ik me lang in verdiept. Deze komt zeer goed uit de test net als zijn voorganger. ik zit er over te denke er één te kopen.
Ik zie echter nog slechts één nadeel. De macrofunctie ! Erkan maximaal tot 3cm scherpgesteld en dat bij een groothoek van 24mm. Dat betekent volgens mij een erg beperkte macrofunctie.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins



Corryabbink

Citaat van: ELMARPRINS op mei 28, 2009, 11:04:04 AM
Corry, daar heb ik me lang in verdiept. Deze komt zeer goed uit de test net als zijn voorganger. ik zit er over te denke er één te kopen.
Ik zie echter nog slechts één nadeel. De macrofunctie ! Erkan maximaal tot 3cm scherpgesteld en dat bij een groothoek van 24mm. Dat betekent volgens mij een erg beperkte macrofunctie.

Elmar daarvan heb ik nou juist geen verstand en kan er in de testen niets over vinden. Wel dat die een goede zoomlens heeft.
Ik zal er bij de fotozaak naar informeren.
Beperkt maar in hoeverre is voor mij een vraag. Misschien is het wel voldoende voor hetgeen ik ermee wil.
Ook een nadeel vind ik dat er weinig handmatige instellingen mogelijk zijn maar misschien wordt dat ondervangen door de instellingen van de camera.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#9
Elmar ik heb er 1 gekocht. Nog niets mee gedaan maar het lijkt met de macro wel goed te zitten.
Het wordt nooit een SLR maar goed een mens moet/wil soms wat.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Corry,

gefeliciteerd met deze aankoop, want hij blijft de beste in zijn categorie zonder enige twijfel. kijk ook maar eens op dpreview, de beste site voor fotografie. zelf wil ik deze ook nog steeds graag.

Wil jij voor mij eens proberen om een macro te maken van echt iets kleins zoals een vlieg  en hoe gaat het met scherpstellen in de macrofunctie ?

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

lily

Corry, welke camera heb je dan gekocht?
Is het Panasonic Lumix DMC-TZ7 geworden?
Oh ja, ik zou ook graag een macro-foto willen zien, omdat ook ik overleg om een kleinere camera aan te schaffen om niet steeds te moeten slepen met lenzen enz.

Gr.Lily

Corryabbink

#12
CiteerIs het Panasonic Lumix DMC-TZ7 geworden?
Ja die heb ik gekocht.
Nog niet veel mee gedaan maar binnenkort zal ik me erin verdiepen.
Je moet je niet veel meer voorstellen dan het viooltje. Dat heb ik met de totale automaat gedaan op ca 5cm de camera gaf toen macro aan.
Bij de normale foto's zijn er 2 macrostanden 1 zonder en 1 met zoom. Nog niet geprobeerd.

Het is heel iets anders dan een SLR. Die zal ik voor het echte werk toch nog veel gebruiken. De compact heeft echter andere pluspunten. Heeft een goede zoom, is licht van gewicht en kan filmen.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hierbij dan een paar foto's van de macrozoomstand kan 3x.
Ik ben nog niet zo thuis in allerhande instellingen maar ik denk dat dit het maximale is. Waarschijnlijk een Museumkevertje.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ziet er goed uit Corry.
Mooie foto.
Is deze niet gecropped en opgeblazen ?

Kun je deze foto eens opblazen en de kever grot in beeld brengen ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#15
Citaat van: ELMARPRINS op mei 30, 2009, 17:33:24 PM
Ziet er goed uit Corry.
Mooie foto.
Is deze niet gecropped en opgeblazen ?

Kun je deze foto eens opblazen en de kever grot in beeld brengen ?

Elmar aan bovenstaande foto's is helemaal niets veranderd en uit de hand genomen bij veel wind m.i. zijn ze dan redelijk goed. Natuurlijk geen SLRfoto's met goede macrolenzen.......
Echter, ga ik ze croppen dan heb ik niet de mogelijkheden die ik met de foto's gemaakt door mijn SLR heb. Het lijkt alsof het fototoestel ze zelf al min of meer gecropt heeft.
Je moet wel bedenken dat de kevertjes met het blote oog nauwelijks te zien zijn. De bloemen zien er prachtig uit.

De originele foto's zijn gemaakt met formaat 16:9 mogelijk levert 4:3 een beter beeld i.v.m. het aantal pixels voor een crop. Dat zal ik nog eens uitproberen. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik de camera op het meeste aantal pixels kan instellen.


Hier de gecropte foto's. Bij de eerste heb ik iets contrast gedaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#16
Elmar mijn vermoeden klopt. Bij zomen in de handmatige macrozoomstand gaat de kwaliteit van de foto achteruit. Zojuist in de gebruiksaanwijzing gelezen.
In de automatische stand heb je daarvan geen last.

Overigens word ik steeds tevredener met de aankoop. Kan prachtige filmpjes maken en dat was al heel lang een wens van me. Mijn zoon woont in Canada en die kan ik op die manier meer laten zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

't blijft een topcamera voor een compact.
..en de filmmogelijkheden vind ik ook belangrijk met die kleine.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Corry, hoe bevalt de camera ? waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het gaat met scherpstellen in de macro. gaat hij dan niet te snel op de achtegrond etc ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Citaat van: ELMARPRINS op juni 06, 2009, 18:32:42 PM
Corry, hoe bevalt de camera ? waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het gaat met scherpstellen in de macro. gaat hij dan niet te snel op de achtegrond etc ?
Hallo Elmar,
Eerlijk gezegd ben ik er nauwelijks aan toegekomen. Maakt in ieder geval prachtige filmpjes in HDkwaliteit. Vanavond heb ik een spin op de foto gezet. Ik moet het resultaat nog bekijken. Je hoort het nog.
Ik kan altijd zien welk deel die in de foto scherp stelt. Ook bij macro. Meest pakt die het centrum.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Corry,

ik hoor nog steeds graag je ervaringen
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Folkert Jan

Een compactcamera is leuk voor bewijsplaatjes, maar laat veeel meer ruis zien dan een spiegelreflex, is veel langzamer in scherpstellen en zoomen (mocht je dat gebruiken)
voor vogels dus niet te doen.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Windekind

Tja, das niets nieuws.

Maar ja waarom geen spiegel !

heb al een kijker, een loupe, een gps, een vlindernet en een rugzak.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Elmar het is een leuke camera in zijn soort. Voor het echte werk gebruik ik liever de Spiegelreflex. Je kunt geen peren met appels vergelijken.
Leuk ding om erbij te hebben als je niet teveel wilt sjouwen en toch een plaatje wilt schieten. Daar ging het me om. Ik zal zeker nooit helemaal overstappen op compact daarvoor zijn me de mogelijkheden te gering.
Overigens ken ik alle mogelijkheden van de camera nog niet en tot nu toe valt het me zeker niet tegen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hoi Elmar,
Ik word steeds enthousiaster! Valt me ontzettend mee en de mogelijkheden zijn gigantisch. Die ontdek ik nu pas. Het ligt er aan hoe je e.e.a. instelt. Macrofunctie hoef je niet eens te gebruiken. Je kunt met de zoom de insekten b.v. heel dicht bijhalen etc. etc. Dan gebruik ik wel een heel klein pootje dat ik tegen mijn lichaam hou. Al met al een heel handige camera.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ah, mooi dat betekent dus dat je met de 300mm tot heel dicht bij nog scherp kan stellen ?
Dat zou super zijn.
Hoe bevalt het afspelen van de hd films. Sommigen geven aan dat er geen goede software voor is om het op de computer af te spelen of op de tv.
En de camera schijnt accus te vreten, wat si jouw ervaring daarmee ?
Zeker een extra accu ?
Heb je hem in Den Ham gekocht ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Elmar,
Ik ontdek elke dag nog andere mogelijkheden. Er is zeker scherp te stellen op afstand.
HD op de computer wil prachtig ze leveren er een programma bij en zelf moet je dan nog een gratis Quicktime programma downloaden. Niet hetgeen er in de gebruiksaanwijzing staat maar de laatste versie.
Ik heb geen enkel probleem wat dat betreft. Sommige filmpjes staan al op YouTube voor mijn zoon in Canada.
De accu is een ander probleem. In het begin vond ik die snel leeg maar na enkele keren opladen valt het mee. Ik heb nog geen reserve maar je kunt er zeker een dag mee als je tenminste het scherm niet constant aanlaat maar na enige minuten op uitschakelen programmeert via het menu.
Ja in Den Ham en die stuurden me zelfs nog ongevraagd een kopie van de aankoop met een kortingsbon achterna. Dat is nog een service!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

harry60

Ik heb een eenvoudige Canon Powershot A480, met macro bevalt deze erg goed.
Zoom voor vogels is hij wat minder geschikt voor.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Windekind

Corry, wat is jouw ervaring met de accu. gaat die lang mee of heb je echt een tweede nodig ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Citaat van: ELMARPRINS op juli 24, 2009, 14:25:55 PM
Corry, wat is jouw ervaring met de accu. gaat die lang mee of heb je echt een tweede nodig ?
Je hebt echt een 2e nodig wil je niet voor verrassingen komen te staan.
Ik heb er maar 1 omdat ze niet leverbaar waren. Ze zijn hardstikke duur en snel leeg. Dat is een minpunt voor de camera.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"