gras of oever pieper?

Gestart door sjonnoh, mei 24, 2009, 20:03:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Ik wilde toch even zeker weten wat dit nou was, ben echt niet goed met piepers. zelf kwam ik uit als een oeverpieper
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

sjonnoh

nog een foto maar dan van een andere vogel op de zelfde plaats, wellicht zelfde soort maar heeft minder strepen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

frankneijts

Je bent blijkbaar niet de enige die "niet zo goed is met piepers...." Johnny B)

Dit zijn Graspiepers. Oeverpieper heeft donkerder poten, is groter en forser met steviger snavel. Kleuren gewoonlijk donkerder met brede, grove strepen op onderzijde die echter niet erg scherp getekend zijn. Houd rekening met de tijd van het jaar en de plaats: in mei zie je in NL nauwelijks of geen Oeverpiepers en in het binnenland zijn ze sowieso erg zeldzaam.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

sjonnoh

#3
kwa plaats kon ik eigenlijk niet begrijpen dat het een oever zou zijn maar 1st zag ik in mijn anwb boek het plaatje van de zomer (gesleten) graspieper niet want ik zat namelijk in de knoei met de zwarte snavel. Ook vond ik dan wat dat betreft dat het teveel strepen zou hebben voor de oeverpieper.
in ieder geval bedankt frank, dankzij jou ben ik er nu uit  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

frankneijts

Goed gezien van die donkere snavel Johnny.... Immers hebben Graspiepers normaliter een lichtere snavel met dikwijls een duidelijke gele of vleeskleurige basis ondersnavel. In het broedseizoen echter wordt die snavel veel donkerder zonder lichtere tinten. Bij het beoordelen van foto's de datum dus in de gaten houden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'