Berkenschildwants, toch?

Gestart door Lientje, mei 24, 2009, 11:39:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Deze wants van ongeveer 1 cm zat op de drempel van mijn schuifpui (die nodig geverfdmoet worden . . .). Gefotografeerd op 16-05-2009 rond 11:10.
Ik weet bijna zeker dat het een berkenschildwants is, maar wil het toch even laten checken. Foto is helaas wat donker.
Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

#1
Hoi Jacqueline,

Het is zeker een Elasmostethus, maar vanaf deze foto is volgens mij principieel geen zekerheid te geven (als je de achterkant van het abdomen scherp hebt gefotografeerd soms wel schijnt het), maar voor zover ik het goed begrepen heb (??!) is het toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid inderdaad Elasmostethus interstinctus, tenzij jouw schuifpui in Zuid-Limburg naast rode Kamperfoelie staat ofzo.

Die vindplaatsinformatie zou er dus minimaal ook bij moeten (!)  ;)

Ondanks dat het onderwerp hier vaak de revu passeert en ik er vaak naar heb gevraagd is het me tot op heden helaas nog steeds niet helemaal duidelijk hoe Berend zulke beesten zonder genitaalfoto het liefst ingevoerd wil hebben (aangenomen dat deze niet uit Zuid-Limburg van Rode Kamperfoelie afkomt):

  • Elasmostethus sp.
  • onzekere Elasmostethus interstinctus
  • zekere Elasmostethus interstinctus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Hoi Arp,

Ik woon in Meijel, wat in noord Limburg ligt.
En nee, er staat geen rode kamperfoelie in de buurt.
Ik zal proberen om voortaan wat meer van de vindplaats op te schrijven, wat ik wel eens vergeet.
Bedankt voor je antwoord!
Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Berend Aukema

Ik geef de voorkeur aan onzekere Elasmostethus interstinctus!

Lientje

Oke, zal 'm als onzeker invoeren.
Bedankt Berend!

Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

Dank Berend - is duidelijk zo  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)