microzwammetje

Gestart door knabenkraut, juni 03, 2006, 23:28:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Hallo allemaal,

Vanmiddag vond ik een heeeeel klein zwammetje.
Ik ben bang dat er niets van te maken is maar toch plaats ik hem hier op het forum.

Hij is ongeveer 1 cm hoog, en het hoedje is niet groter dan 1 mm, dus speldeknop of nog kleiner.
Hij heeft een oranje hoedje en in ieder geval lammellen. Met een loepje bekeken.
Is er ergens spec. info te vinden over micro's?

Ik heb hem meegenomen voor een evt. liefhebber met microscoop.
groetjes,
Dini

knabenkraut

een gecropte foto van het hoedje
groetjes,
Dini

a.houter

Nog steeds niemand gereageerd, Dini?
't is niet dat niemand belangstelling heeft, maar ik denk dat er meer, net als ik met de mond vol tanden zit. Hoe kom je er ook bij om zúlk klein spul te vinden?
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

#3
Misschien dat het een aanzetje is van deze...of een verkommerd exemplaar?





(Ik probeer nu al 4 keer een plaatje bij te voegen, maar om een of andere reden lijkt dat niet te lukken.

Kijk even naar Mycena miniata)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

#4
Hallo André,

Ik heb even gegoogeld, maar ik denk dat de Mycena miniata toch nog een stuk groter is. Hij is nu iets ingedroogd en ik moet wel drie keer kijken voor ik hem kan vinden :D . Hij was wel vers toen ik hem vond en ook buigzaam.

Ik wil hem in ieder geval bewaren. Het is leuk om hem onder de microscoop te leggen met een open dag van de paddestoelenwerkgroep als (kleinste) paddestoeltje.

Ik zag hem aan voor een knopje van mos of iets dergelijks toen ik plat op de buik lag een vezelkop? te fotograferen. Dus bij toeval.
groetjes,
Dini

a.houter

#5
Sorry...maar ik bedoelde M. acicula. Er staat weel een fotootje tussen mijn waarnemingen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Lijkt m.i. ook M. acicula - oranje dwergmycena