Uitsluiper of slachtoffer ...?

Gestart door Viv Anch, mei 10, 2006, 16:39:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Viv Anch

:(  Deze af drogende libel leek niet veel leven te bezitten.... Wie kan zien of hij /zij levend dan wel dood is.. Sneu he
Ik kwam ook een smaragd tegen die door d eNoordse Witsnuit in het water werd gejaagd tijdens de eerste vlucht... heb deze kunnen redden. Ach ja waar gehakt wordt vallen spaanders...
was getekend Vivianne

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Ik houdt het op slachtoffer. Als je naar het achterlijf kijkt is dat er al vrij ver uit. De kop zit nog in de huid. Dit klopt niet. Waarschijnlijk is de kop of een poot vast blijven zitten. Bovendien is de fase waarin het borststuk er al uit is maar de kop nog niet maar heel kort. Dan had je de foto goed moeten timen en daarna zou hij er verder uitgekomen zijn.
Uitsluipen gaat vrij vaak fout.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Dat laatste is helmaal waar, zo heb ik een noordse witsnuit gezien die leven  opgespiest was op een spriet pitrus.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Viv Anch

He jakkes... ik zag vandaag drie uitsluipers (wel meer, maardeze heb ik tijd gevolgd) prachtig te zien wanneer de kop van de larve openbarst en er ineens een heel nieuw geval (libel) uitkomt!!!! Eerst de kop en dan werkt ie de rest naarbuiten hangt een tijdje aan zijn staart, waarbij die witte draadjes een rol spelen (denk ik zo). En dan ineens (na ongeveer half uur) keert ie zich om -na wat spieroefeningen- en pakt met zijn poten het huidje vast en gaat voor eerst op zijn poten staan. Langzaam zie je de vleugels meer volume krijgen en dan na ongeveer een uur (vandaag althans) begint het echte drogen en kleuren. Ik heb met mijn dochter van 9 het schouwspel mogen volgen zij vond het COOL en VET. We genoten volop!!!!!!!!!!
was getekend Vivianne

Viv Anch

Deze is duidelijker wat betreft de dood ... tijden shet uitsluipen (gevaarlijke bezigheid)
was getekend Vivianne