Lijst vervaagde soorten.

Gestart door Zonnekoning, mei 22, 2009, 23:29:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Ik neem aan dat die er is, maar met de zoekfunctie kan ik die niet vinden.
Ik kom regelmatig op plekken waar veel rode lijst soorten tegenkom en die gebieden zijn vaak zeer kwetsbaar.
Ik die gevallen vervaag ik alles, zelfs de vrij algemene soorten.
Ik weet niet welke soorten wel en welke niet vervaagd worden.
Zo'n lijst van vervaagde soorten lijkt mij dan wel handig.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Vincent

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=parelmoervl&g=0&f=0&z=1&p=0

Soorten waar '5km' onder het kopje vervaagd staat, worden vervaagd. Waar '1km' staat wordt geen kaartje bij de waarnemingen getoond en geen coördinaten.
Vincent

Zonnekoning

Ik bedoel eigenlijk meer een complete lijst van alle soorten en in het bijzonder van planten.
Van een boel soorten weet ik het uit het hoofd, maar een aantal soorten dus niet.
Nu wil het wel eens voorkomen, dat er er eentje vergeet om op vervagen te zetten en om vervaagde soorten op vervagen te zetten... :rolleye:
Of is er een trucje om dat automatisch te doen?

Jeroen Nagtegaal

Vervaagde soorten hoeven toch niet nog eens vervaagd te worden? En bij twijfel gewoon voor de zekerheid vervagen lijkt me,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

zo een lijst bestaat (nog)niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Justin Jansen

Vraagje; ik voer vorige week een waarneming op van Bruin Dikkopje en zonder mijn medeweten wordt deze vervaagd. Waarom, en waarom stelt mij niemand in kennis?
Mijn bedoeling is juist om enkele dieren op een bereikbare plek voor meerdere mensen beschikbaar te laten zijn. Ik zie nu alleen maar een dikke worst voorgehouden op waarneming.nl, van waarnemingen van veldparelmoervlinder, Klaverblauwtje etc etc maar alleen maar als vervaagd/embargo, maar toch zien soms meerdere mensen deze soorten op een dag, waarom zij wel en ik niet....... Ik snap dit niet...
Wat in kwetsbaar en verboden gebied zit prima, maar onder de embargo soorten zitten beesten in gewoon toegankelijk gebied en die wil niet alleen ik maar ook andere mensen zien...
M.v.g., Justin Jansen

hiskodevries

Justin, voor het Bruin Blauwtje geld dit niet meer, die werd onterecht vervaagd
Citeermaar onder de embargo soorten zitten beesten in gewoon toegankelijk gebied en die wil niet alleen ik maar ook andere mensen zien...
Dat is precies waarom zulke soorten vervaagd worden.
De afweging wordt op de volgende zaken gebaseerd
- kwetsbare soorten
- kwetsbare gebieden
- kans op wegvangen / uitsteken (voor planten)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Zonnekoning

Citaat van: Justin Jansen op mei 27, 2009, 19:31:18 PM
...maar onder de embargo soorten zitten beesten in gewoon toegankelijk gebied en die wil niet alleen ik maar ook andere mensen zien...
Juist daarom wil ik die andere beesten en planten vervagen en voor mij is dan een lijst handig, omdat het om "gewoon" toegankelijk gebied gaat...!
Ze zijn wel te zien..., alleen niet waar... B)

Justin Jansen

Citaat van: hiskodevries op mei 27, 2009, 19:42:58 PM
Justin, voor het Bruin Blauwtje geld dit niet meer, die werd onterecht vervaagd
Citeermaar onder de embargo soorten zitten beesten in gewoon toegankelijk gebied en die wil niet alleen ik maar ook andere mensen zien...
Dat is precies waarom zulke soorten vervaagd worden.
De afweging wordt op de volgende zaken gebaseerd
- kwetsbare soorten
- kwetsbare gebieden
- kans op wegvangen / uitsteken (voor planten)

Dat snap ik Hisko, maar er zit bijvoorbeeld nu een populatie van een vlinder buiten een afgesloten en tevens verboden gebied, nu in een vrij toegankelijk gebied (getuige meerdere waarnemingen in de afgelopen weken, wel onder embargo maar ik het wel het vemoeden waar...). Kun je eens ergens eens legaal naar toe kun je dit niet zien op waarneming.nl want het is vervaagd, dus ja iedereen die zeker wilt zijn van een waarneming van die betreffende soort klimt weer vrolijk over het hek het verboden deel in, .... dat vind ik het dubbele....
M.v.g., Justin Jansen

Zonnekoning

Citaat van: Justin Jansen op mei 27, 2009, 20:38:20 PM
...maar er zit bijvoorbeeld nu een populatie van een vlinder buiten een afgesloten en tevens verboden gebied, nu in een vrij toegankelijk gebied (getuige meerdere waarnemingen in de afgelopen weken, wel onder embargo maar ik het wel het vemoeden waar...)...
Met dergelijke locaties loop ik niet te koop en door alles te vervagen, kan men niet ziet waar.
Nog even en je krijgt soort "twitching" onder natuurfotografen, omdat men de andere waarnemingen kan zien...

Justin Jansen

Citaat van: Zonnekoning op mei 27, 2009, 20:59:19 PM
Citaat van: Justin Jansen op mei 27, 2009, 20:38:20 PM
...maar er zit bijvoorbeeld nu een populatie van een vlinder buiten een afgesloten en tevens verboden gebied, nu in een vrij toegankelijk gebied (getuige meerdere waarnemingen in de afgelopen weken, wel onder embargo maar ik het wel het vemoeden waar...)...
Met dergelijke locaties loop ik niet te koop en door alles te vervagen, kan men niet ziet waar.
Nog even en je krijgt soort "twitching" onder natuurfotografen, omdat men de andere waarnemingen kan zien...

Hallo Lodewijk, dat doe jij ook niet, het ermee te koop lopen, maar anderen waarvan ik niet kan zien wie en waar ze iets hebben gezien doen dat wel...en dat is storend
M.v.g., Justin Jansen

Zonnekoning

Citaat van: Justin Jansen op mei 27, 2009, 21:15:08 PM
Hallo Lodewijk, dat doe jij ook niet, het ermee te koop lopen, maar anderen waarvan ik niet kan zien wie en waar ze iets hebben gezien doen dat wel...en dat is storend
Hoi Justin,
Met bijzondere waarnemingen loop ik eigenlijk wel mee te koop, maar ik zeg alleen niet waar...
Door ook de niet-bijzondere waarnemingen te vervagen, probeer ik die locaties geheim te houden...
En dat kan soms storend voorkomen...

http://waarneming.nl/soort/info/16946

Vincent

Tip:
Download de soortenlijst http://waarneming.nl/download.php?lang=nl&diergroep=0 via Waarneming.nl en sorteer in excel op de kolom "vervagen". Alle soorten waarbij deze kolom niet ingevuld is met een 0 (nul), worden op dit moment vervaagd.
Vincent

Zonnekoning

Citaat van: Vincent op mei 28, 2009, 00:04:58 AM
Tip:
Download de soortenlijst http://waarneming.nl/download.php?lang=nl&diergroep=0 via Waarneming.nl en sorteer in excel op de kolom "vervagen". Alle soorten waarbij deze kolom niet ingevuld is met een 0 (nul), worden op dit moment vervaagd.
Bedankt Vincent,
Alleen nog even uitvogelen hoe dat werkt onder Numbers '09 of OpenOffice...