Criorhina pachymera, vraagje

Gestart door xenion, mei 22, 2009, 20:52:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Dat dit Criorhina pachymera is lijkt mij wel zeker, maar ik had gisteren ook een exemplaar (bestaat toeval?), en die had geen donkere band over het gezicht heen, en ook op de paar foto's die ik op internet kan vinden zie ik dit niet. Maar het exemplaar van vandaag had een brede zwarte band over het gezicht lopen, is dit slijtage, of zit ik toch ergens een fout te maken?
Wat een geweldig beest is het trouwens, ik moest vandaag 2 keer kijken omdat ik in eerste instantie dacht dat het een honingbij was...
Groeten,
Martin

han.endt

Martin,

Het is Criorhina asilica, donker bandje over vleugel, donkere tarsen.
De streep over de kop is bij zweefvliegen altijd sterk aan sleet onderhevig. Denk maar aan Eristalis abusiva/arbustorum met hun geheel behaarde gezicht, die naarmate ze ouder worden ook iets van een middenstreep kunnen krijgen.

Erg leuke waarneming. Dat maakt het zo leuk om ook eens in het oosten van het land te kijken. Beetje jaloers ook op de mooie foto's.

xenion

Hmmm, ik dacht dat C. asilica twee paar lichte strepen op het achterlijf moest hebben en dichter behaard was (vooral borststuk)? Sluiten die donkere tarsen C. pachymera dan uit (donker bandje over de vleugel hebben ze toch allemaal?)? Ik zie in het boek van Mark dat lange of korte haren op de achterkant van tibia 1 en 2 ook nog verschillen (volgende keer toch altijd alle kenmerken goed controleren  :-\), hier zijn zo te zien wel lange haren aanwezig dus dat pleit wel voor C. asilica.

Maar... Nu dan het exemplaar van gisteren nog, daar heb ik met het sleutelen wel alle kenmerken goed gecontroleerd ;) En bij hierbij ben ik toch zeker dat scheen 1 en 2 geen lange haren op de achterkant hebben, is dit dan wel C. pachymera?
Hij zat achter het raam, dus geen mooie foto's op een bloem dit keer. Maar het was wel een aangename verassing ;D

Ik zie nog een verschil tussen beide waarnemingen, het lange pluk haar aan het begin van het 2e tergiet, bij mijn laatste exemplaar is dit aanwezig, bij mijn 1e exemplaar niet, is dit ook nog een kenmerk?
Ik hoop dat je niet overdonderd wordt door de vele vragen ;)

En je kunt altijd een keer naar het oosten van het land gaan Han :) (komt er dit jaar trouwens nog een excusie?)
Groeten,
Martin

han.endt

Bij van Veen staat naast 'strongly thickened' ook 'strongly curved'. Ik heb naar plaatjes gekeken en dat is erg opvallend en dat zie ik hier niet terug, wel behoorlijk dik maar niet krom. Het bandje op de vleugel is op de foto in de Zweefvliegenveldgids bij C. pachymera dun en scherp. Hier is het een dikker vlekachtig bandje. Alleen de zweefvliegentabel heeft het over de donkere tarsuiteinden bij C. asilica.
De haren op scheen 1 en 2 moeten bij C. pachymera een soort van kammetje vormen. Ze lijken hier toch meer aanliggend met een enkele uitstaande haar.
De lichte bandjes zie ik toch wel een beetje op de tergieten, maar om die goed te zien moet je ze draaien denk ik.
Op de foto in de Zweefvliegenveldgids glimt C. pachymera veel meer en het mannetje heeft een smaller achterlijf. Het exemplaar op de eerste foto's is een mannetje en die op de tweede serie een vrouwtje. Het mannetje van C. pachymera heeft echt idioot dikke, kromme dijen.
Ik denk dus nog steeds het meest aan C. asilica.

Citaat van: xenion op mei 22, 2009, 21:27:14 PM
En je kunt altijd een keer naar het oosten van het land gaan Han :) (komt er dit jaar trouwens nog een excusie?)

Heb geen auto..... en met het openbaar vervoer houdt me toch wat tegen. Een excursie zou weer een keer leuk zijn. Moeten we zelf regelen denk ik.

xenion

Ik heb in mijn vorige post wat kenmerken door elkaar gehaald geloof ik, sorry :-\

Het exemplaar op de 1e foto's is toch ook een vrouwtje?... Bij een mannetje moeten de ogen nog dichter bij elkaar staan?

Ik heb van beide exemplaren nog een foto van de dij, zveel mogelijk van voren, toegevoegd.
Bij de 1e bijgevoegde foto (van het 1e exemplaar) is de dij wat mij betreft toch duidelijk gekromd, en maar matig verdikt, ook zijn er op de achterkant scheen 1 en 2 haren te zien die ik zelf toch 'long, erect' zou noemen. Ik zie nu ook smalle, onderbroken lichte bandjes op het midden van tergiet 3 en 4 (niet op tergiet 2), komt niet helemaal overeen met de tekening van C. asilica in van Veen, maar ze zijn er wel.
De 2e foto (van het 2e exemplaar) laat juist weer een duidelijk verdikte dij zien die niet gekromd is... Bovendien kan ik op geen foto lange haren op scheen 1 en 2 vinden, enkel haren die ik 'short, adpressed' zou noemen. Bovendien zie ik hier op de tergieten geen lichte bandjes...

Je zult vast wel gelijk hebben Han, maar er zitten me dus nog wat dingen dwars...
Groeten,
Martin

han.endt

Misschien dat Gerard nog wat kan toevoegen?

gerardpennards

Yep, dat kan ik:
foto 1 en 2 vrouwtje Criorhina asilica
foto 3 en 4 vrouwtje Brachypalpus laphriformis

Kijk vooral eens naar foto 1 en foto 4 voor het verschil in kopprofiel. Criorhina heeft een wat naar beneden uitgetrokken gezicht, terwijl Brachypalpus een opstaande mondrand heeft en niet zo'n lang gezicht. Vooral ook in je laatste twee detailfoto's foto's kun je het verschil in gezichtsvorm goed zien!  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Citaat van: gerardpennards op mei 23, 2009, 22:22:03 PM
foto 1 en 2 vrouwtje Criorhina asilica
foto 3 en 4 vrouwtje Brachypalpus laphriformis

O ja, de laatste zag ik laatst hier op de Veluwe en toen herkende ik 'm al tijdens het fotograferen :rolleye:. Zat nu even teveel met asilica/pachymera in het hoofd.
Maar de eerste dus toch Criorhina asilica!

Bedankt Gerard!

xenion

Dat verklaart alle verschillen waar ik tegenaan liep! :-\ ;D
Maar ik weet nu meteen waar ik de fout in ging, ik vond die mondrand bij het 2e exemplaar ook al wat naar beneden uitgetrokken (had die ook als 1e gevonden en gedetermineerd), maar het moest er dus toch nog heel anders uitzien... Die afwijking in de lichte tekening op de tergieten is dat verschil tussen man en vrouw, of zit daar gewoon veel variatie in?
Zat jij toch al meteen goed bij de eerste Han!
Gerard en Han bedankt voor de hulp! Ik ben weer een hoop wijzer, en heb nu ervaring met 2 nieuwe soorten voor mij, welke ik niet meer door elkaar haal (hopelijk) :)
Groeten,
Martin

LakeSide

Mooie soorten Martin. Had een leuke geweest voor een zweefvliegenquiz :)

xenion

Dit topic was eigenlijk al een quiz voor mij ;) Met de soorten ben ik ook erg blij, en dat in en om het huis...
Groeten,
Martin