Enorme (mier:p)?

Gestart door kroonp, juni 03, 2006, 20:55:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp




Het ziet eruit als een mier, maar zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Ook koninginnetjes niet. M'n vinger is ruim 1 cm dik, dus reken maar uit hoe groot dit beestje was. Foto gemaakt in Z-limburg in een kalkgrasland, naast een bos.

Wat heb ik nou gezien?
Groet

Peter Kroon

Th.Heijerman

Mier? Met dekschilden? Tis Meloe spec., een oliekever (Meloidae) ... larven parasiteren bij solitaire bijen...

Theodoor

kroonp

Oké, bedankt.

Staat dit topic natuurlijk bij het verkeerde deelforum, zal nog wel vaker gebeuren vrees ik ;)

Is er nog wat meer van te maken dan spec.? Ik heb evt. nog wel wat andere foto's.
Groet

Peter Kroon

Th.Heijerman

Dr zijn 6 soorten in Nederland, en ik ken ze niet zo goed dat ik ze van een plaatje kan herkennen. Zou dus het beest zelf nodig hebben ...

Theodoor

kroonp

#4
Tja, dat wordt lastig, want ik heb de kever niet meegenomen.

Is er niet ergens een goede beschrijving of tabel voor deze soorten? Ik heb wat rondgekeken op het internet, maar daar heb ik niets kunnen vinden. Ook wat plaatjes vergeleken, maar als je niet weet waar je op moet letten dan lijken ze allemaal op elkaar.

P.S. Misschien kan iemand dit topic naar de juiste plek verplaasten.
Groet

Peter Kroon

Th.Heijerman

Dr zijn wel tabellen voor, maar dan moet je toch het beest eigenlijk hebben: de kenmerken zijn niet goed op de foto te zien. Ik denk dat dit of M. proscarabaeus is of M. violaceus. Maar zoals ik al zei: ik ken ze niet goed genoeg om een zekere keuze te kunnen maken op grons van de habitus ...

Theodoor

PS Een Nederlandstalige tabel staat in Everts (1903!), Coleoptera Neerlandica, deel 3.

kroonp

Op een foto of op deze foto? Foto's van dit beest heb ik in overvloed.
M. violaceus zou een fijner gepuncteerde kop en halsschild moeten hebben dan de M. proscarabaeus, volgens de beschrijving bij Soortenbank.nl. En ook een minder glanzende cuticula. De M. violaceus zou alleen in het rivierengebied en op enkele waddeneilanden voorkomen.

Waar vindt ik die tabel?
Groet

Peter Kroon